Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Den heliga måndagen?

Featured Replies

Publicerat

Som bekant startar älgjakten alltid på en måndag. Men, nu när almanackan visar 2013, tycker du att det är förlegat eller vill du hålla vid en tradition???? En andra fråga- varför börjar just älgjakten på en måndag??? Riksdagsledarmoten Cecilia Widegren har en annan vision.

Widegren vill starta älgjakten på lördagar.

Publicerat: måndag 8 oktober 2012 kl 08:54, Nyheter P4 Skaraborg7 kommentarer

I dag drar årets älgjakt igång, men den borde ha gjort det i lördags. Det menar riksdagsledamoten Cecilia Widegren (M) som lagt en motion i förhoppningen om att datumet för älgjaktsstarten ska ändras.

- Jag tycker faktiskt det vore mer rättvist, inte minst när man tänker på de fäder och mammor som nu står ute på pass och har tagit ut semesterdagar. Kanske semesterdagar som de hellre hade lagt tillsammans med barnen på sommaren eller något annat lov, säger Cecilia Widegren till P4 Skaraborg.

Orättvist med måndag
Traditionellt sätt går alltid startskottet för den årliga älgjakten andra måndagen i oktober. Men Widegren menar att detta är en tradition som i rättvisans namn borde brytas. I motionen skriver hon om att jaktlag, där jägarna jobbar med sina vanliga jobb under veckodagarna, inte hinner börja jaga förrän på lördagen därpå och det hela blir således orättvist.

– Yngre tycker nog som det jag motionerar om, jag har fått stöd och nu senast var det jägare från Moholm som hörde av sig och sa att det vore mer rättvis (med jaktstart på en lördag, reds. anm.), säger Cecilia Widegren till P4 Skaraborg.

Tror du att det finns någon som kommer debattera emot att flytta jaktstartsdagen till en lördag?

– Av tradition tror jag säkert att någon kommer att vara emot och hävda svårigheter i att förändra. Och av tradition tror jag även att en del jaktlag kommer att vara emot det. Men jag tror faktiskt att vi rör oss åt den här riktningen, inte minst med att klara av föryngringen i jaktlagen framöver, säger Widegren

Publicerat

Har funderat i de banorna förut, och varför vet jag inte heller egentligen! Själv tycker jag det är rätt skönt att bryta av med en vecka eller några dagars semester för älgjakt, sen ska traditionen inte förringas! Man är ju van med det, och det är ju nåt visst med det!!!! Ska i ärlighetens namn säga att jag heller inte skulle så svårt att ställa om till att börja en lördag. Det att det skulle vara orättvist.............för att några inte kan ta ledigt?? All annan jakt följer ju almanackan, tex 1okt är ju inte en lördag varje år........är det då synd om de som inte kan vara med på premiärsläppet med hund på klöv för de jobbar.......?? Men visst.......är ju fler som jagar älg........Intressant tråd, ska bli kul att följa!!! 

Publicerat

Kan väl inte säga att jag starkt står varken för eller emot. Ser inte någon större orättvisa i att dom som inte kan ta ledigt inte heller är med dom första dagarna, tror att jaktlagen kommer fortsätta jaga hela veckan oavsett om vi startar på en lördag eller en måndag så dom som inte kan ta ledigt missar ju fortfarande flera dagars jakt som dom lediga inte missar. Man förlänger väl premiärveckan med två dagar vilket iofs är bra, tror att dom flesta jaktlag i en ändring kommer starta på lördag och sedan jaga t om söndag veckan därpå.

Då jag tycker om vanor och traditioner, inte ser någon direkt nytta i ändringen så ställer mig dock i slutändan mot att ändra datum, jag gillar att starta i början på en vecka, månad eller år.

Publicerat

Detta förslag är nog inte i tanka på att jägarna måste offra semsetsr dagar för älgjakten detta handlar nog om at folk ska arbeta. Sen är det ju upp till var och en om man vill jaga den där måndagen eller inte. Själv så är det skönt att ta ledigt några dagar för Älgjakt. vi jagar bara måndag o tisdag sen är helgjakt som gäller. Jag tycker denna tradition ska fortgå.

Publicerat

Men kära Lena var har du hittat detta och du har aldrig nämnt det i alla våra pm mellan varandra?  :tongue:

Inte bor du i Skaraborg vad jag vet el. lyssnar du på den kanalen för skojs skull? :thumbsup:  :yes:

Visst är det ett intressant förslag. :smile:

Då kan vi börja jakten 2 dagar tidigare och dom utflyttade får komma hem en vecka tidigare och börja jaga älg. :thumbsup:  :yes:

Publicerat
  • Författare

Men kära Lena var har du hittat detta och du har aldrig nämnt det i alla våra pm mellan varandra?  :tongue:

Inte bor du i Skaraborg vad jag vet el. lyssnar du på den kanalen för skojs skull? :thumbsup:  :yes:

Visst är det ett intressant förslag. :smile:

Då kan vi börja jakten 2 dagar tidigare och dom utflyttade får komma hem en vecka tidigare och börja jaga älg. :thumbsup:  :yes:

Jag tillhör bara skaran "nytänkare" och var gruvligt intresserad av hur snack och tänkande går i övriga Sverige. Sedan att det startade i Skaraborg är ju ointressant.  Sedan våra sparsamma samtal över pm ser jag inte samhörigheten. ;)

Publicerat

Ingen svensk tradition duger i det nya spännande Sverige.

Publicerat

Jag tillhör bara skaran "nytänkare" och var gruvligt intresserad av hur snack och tänkande går i övriga Sverige. Sedan att det startade i Skaraborg är ju ointressant.  Sedan våra sparsamma samtal över pm ser jag inte samhörigheten. ;)

Ja, jag märker det! Det är ju alltid intressant med lite nytänkande här i världen. :thumbsup:

Jaja, det är ingen samhörighet mellan oss när det är 140 mil enkel väg. :tongue:

Publicerat

Ingen svensk tradition duger i det nya spännande Sverige.

Nej det kan ju vara kränkande och rasistiskt.

Publicerat

Har funderat i de banorna förut, och varför vet jag inte heller egentligen! Själv tycker jag det är rätt skönt att bryta av med en vecka eller några dagars semester för älgjakt, sen ska traditionen inte förringas! Man är ju van med det, och det är ju nåt visst med det!!!! Ska i ärlighetens namn säga att jag heller inte skulle så svårt att ställa om till att börja en lördag. Det att det skulle vara orättvist.............för att några inte kan ta ledigt?? All annan jakt följer ju almanackan, tex 1okt är ju inte en lördag varje år........är det då synd om de som inte kan vara med på premiärsläppet med hund på klöv för de jobbar.......?? Men visst.......är ju fler som jagar älg........Intressant tråd, ska bli kul att följa!!! 

Mja.... Andra måndagen i sept.

Flytta fram till lördagen före andra måndagen i sept. Gillar nog flertalet även om få skulle gå ut då.....

Flytta bak till lördagen efter andra måndagen i sep... Många börjar inte förens då, populärt? Nja

I norr där hundjakten KAN vara slut kring 15 Oktober pga snödjup, där kan jag tänka mig att det finns motstånd att jakten skulle börja kring den 10-12 oktober......

Sen när det gäller älgjakt. Många tar ut semester under älgjaktsveckan. Kan du börja på en lördag och sluta på söndagen veckan efter så är det så man gör.... Vissa är nöjda med Mån-sön andra vill maximera och få 9 dagar... Lö-sön veckan efter.....

Jag är rätt övertygad om att majoriteten som jagar älg tar minst en veckas sem till älgjakt. 

Förändring... Ja jag skulle vilja att kapitala älgar är fredade tills efter brunsten. I jaktleden tror jag att det skulle gå få förståelse för, men bland bolagen blir det tvärnit.

Rätt många skulle gilla ett längre brunstuppehåll, framför allt småviltsjägare. Men älgjägare och bolag, näe tror inte det....

Publicerat

därför har vi ingen start,,jakten pågår året runt :thumbsup:

Publicerat

Mja.... Andra måndagen i sept.

Flytta fram till lördagen före andra måndagen i sept. Gillar nog flertalet även om få skulle gå ut då.....

Flytta bak till lördagen efter andra måndagen i sep... Många börjar inte förens då, populärt? Nja

I norr där hundjakten KAN vara slut kring 15 Oktober pga snödjup, där kan jag tänka mig att det finns motstånd att jakten skulle börja kring den 10-12 oktober......

Sen när det gäller älgjakt. Många tar ut semester under älgjaktsveckan. Kan du börja på en lördag och sluta på söndagen veckan efter så är det så man gör.... Vissa är nöjda med Mån-sön andra vill maximera och få 9 dagar... Lö-sön veckan efter.....

Jag är rätt övertygad om att majoriteten som jagar älg tar minst en veckas sem till älgjakt. 

Förändring... Ja jag skulle vilja att kapitala älgar är fredade tills efter brunsten. I jaktleden tror jag att det skulle gå få förståelse för, men bland bolagen blir et tvärnit.

Rätt många skulle gilla ett längre brunstuppehåll, framför allt småviltsjägare. Men älgjägare och bolag, näe tror inte det....

Ang. brunstuppehåll och småviltsjakt så beror det ju mycket på hur stor mark man har att jaga på och om marken ingår i ett vvo på flera 1000 ha där man har flera såtar att jaga på.

Vi gör på följande sätt att den som vill ut och jaga småvilt under pågående älgjakt kommer in på morgonen och hör med jaktledaren om vilka såtar som är lediga från morgon så behöver det inte bli någon kollision.

Sedan har vi en älv som delar våran mark i 2 halvor också. :smile:

Publicerat

är det inte valfritt för laget/den enskilda att börja på vilken dag dom vill?

(undantag för ev B eller E licens men då har man själv gjort ett aktivt beslut att jaga så istället för att gå med i vvo, skötselområde eller liknande)

man MÅSTE ju inte börja jaga på måndag bara för att jakten startar på en måndag.

vi börjar en vecka senare