Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vem är Dan1el?

Featured Replies

Publicerat

Hej,

Efter en längre tid av smygande på forumet tyckte jag att det nu var dags att registrera sig.

Vem är jag då?

En för tillfället 26 år gammal skogsbo som hamnat i Sthlm för karriären. Jakten har alltid funnit nära under de yngre åren då jag följt med min far ut i skogen sedan 8 års ålder, och jagat samt tävlingskjutit i skarpskytte samt trapp så länge jag kan minnas. Nu har äntligen jakten börjat få ta sin rättmätiga plats åter en gång som den primära hobbyn efter ett uppehåll pga. studier = 5år i fattigmansstuga.

Vad gör jag här då?

Förutom som abstinensdämpning här i betongdjungeln så hoppas jag kunna lära av er samt dela roliga och lyckliga jaktminnen. Då en hel del vapen är på väg in som arvegods så hoppas jag även med tiden kunna be om lite hjälp att identifiera vad gammgubben lämnat över. Licensansökan går in på tisdag, vi får se vad farbror blå säger.

Vad jagar jag då?

Det som tillfället ges för. Då mina jakterfarenheter inte (ännu) sträcker sig utanför Sveas gränser så har det primärt varit Älg, Rådjur, Vildsvin, Tjäder och Orre + div. småvilt.

Rollen som jag brukar ha är passkytt, detta då laget vi har hemma ej har drivande eller ställande hund vilket med tiden skapat en kultur av folkdrev och 3-4h sittningar som passkytt. Något som jag tycker är mycket trevligt och avslappnande.

Vart jagar jag?

Familjen äger mark norr om Örebro, så där har jakten primärt utförts. Gästjakt har bedrivits i Örebros omnejd.

Vad jagar jag med?

Fram till och med studierna var det en bössa, givetvis varierande beroende på jaktformen, lånad av far eller farfar. Nu när tidens tand tagit sin rätt så kommer samtliga vapen från den gamle ärvas över och skrivas på yours truly. I garderoben kommer det att finnas en Hqv 8*57JS, en Sauer&Sohn klass 2 drilling, en Browning Trombone .22lr och sist men inte minst en gammal Belgisk i kal 16 med utvärteshanar.

Ha det!

Dan1el

Publicerat

Välkomen!

Trevlig presentation!

Publicerat

Wow! Och planer på att förnya garderoben? Den där 16 kalibriga hagelbössan känns... kanske inte som en optimal trapbössa?  :biggrin:

Välkommen iaf!

Mvh!

Publicerat
  • Författare

Thomas Larsson: Tackar.

Hipshot: Ha ha snarare "skapa garderoben", vi skrotade en gammal 12,7 enskottare samt en 9mm pistol, allt annat skall nu ärvas över från min farfar. 16 kal skall snarare tjäna som minne än något annat då jag är 5te generationen den vandrar till.

Ytterligare tillskott på framtiden till garderoben är planerade till en SvS av oklart märke/modell (jag får ta hjälp av detta eminenta forum) samt en bättre älg-rigg än 8*57JS (kanske en 7mm mag, eller en 338 win mag.? oklart i dagsläget) då jag inte vågar ta 8*57JS'en >150m i vind. Tackar för välkomnandet.

Publicerat

Hej & välkommen hit! :smile:

Publicerat

Hej och välkommen! :)

Publicerat

Hej hej

Publicerat

Välkommen,

kaliber 16 är väl trevligt om du går en sväng och prövar morkullorna/duvorna eller vad de må vara!

Om den är säker och du skjuter bra med den!

• 4 weeks later...
Publicerat

Hej och välkommen :)