Publicerat Januari 28, 201313 yr För att göra en lång historia kort: Vi fick oss besök utav vildsvin i sommras, själv såg jag vad jag tror var en galt och månaden senare var det en som såg ett stort djur och två mindre. Det har varit nästan inga spår eller observationer sedan dess tills för någon vecka sedan. Har pratat med några berörda markägare och ingen är intresserad utav att ha den kvar men ingen har brytts sig något vidare. Men under helgen fick jag reda på att galten (förmoldigen den efter som den ska visst vara stor så in i hel....) har börjat gå lös på soptunnor för att få sig mat. Så nu vill man ha bort den. Och så länge jag inte betalar för mitt jaktarrende så så för man ställa upp Så tipsen jag skulle vilja ha är hur får man lättas och säkras ska skjuta den. Känns lite B att sita och vaka inne i trädgården och ha soptunnan som åtel. Att tjära en stubbe eller dyligt? Är det något att sattsa på vintertid eller ska man plasera ut en åtel. Är inte så säker på att en åtel är så populär utav markägaren för då borde man plasera den på en åker. Vad är det mera att tänka på? Vad för krav ska man ställa på eftersökshund när det gäller vildsvin. Vi har troligtvis tillgång till en Bayersk viltspårhund men vet inte om den någonsin har varit i kontakt med vildsvin.
Publicerat Januari 28, 201313 yr Vart bor du? Det effektivaste är nog att sätta sig där den ställer till problem och vänta eller om du har koll på ungefär vart den går släppa en hund som kan ställa grisen.
Publicerat Januari 28, 201313 yr Författare Vart bor du? Det effektivaste är nog att sätta sig där den ställer till problem och vänta eller om du har koll på ungefär vart den går släppa en hund som kan ställa grisen. Ja Edsvalla är ju inte metropolen i här i värden Edsvalla ca 2 mil väster om karlstad.
Publicerat Januari 28, 201313 yr Ja det är ju en bit ifrån dom flesta grishundarna. Ang eftersökshund så är det ju en ställande som gäller många gånger om grisen inte ligger, det är inte ovanligt att dom går iväg en bit efter ett bra skott och då räcker ju en spårhund som inte skyggar för grislukten men är det liv i den lär man ha en hund som ställer och som man vet vågar arbeta med grisar. En stor gris är ju även ofta mer skrämmande för hunden än en liten. Du kan ju tjära ett par träd och slänga ut majs och diverse lockmedel i skogen som åtel men tror fortfarande att sitta vid tunnorna är det effektivaste.
Publicerat Januari 28, 201313 yr Hej om du har tilgang til vildtkammera så sæt et op der kan du se tid og dag den er fremme også storleg, du skal ikke tjære om i ikke vil have flere grise, måske tjære en frisk granpinne og efter at havde skudt grisen så tag bort den. fodre lidt et andet sted ved sorptønden så du har bra kulfang, sørg altid for at sidde i bra vind mvh kalle skitjagt
Publicerat Januari 28, 201313 yr Är det galten du ska ta så dränk in en svamp med suggeurin och häng den en bit upp, lär dra den bra när där inte finns mkt andra grisar. Du kan annars spåra i snön varr den går i skogen och göra en tillfällig åtel med lite bröd, majs, sen sätter du dig på marken i bra vind 30 m bort och så har du en riktigt spännande jakt
Publicerat Februari 1, 201313 yr Edsvalla... Inte undra på att grisarna ger sig på soptunnor uppe hos er! Hur skall de annars skaffa sig mat! Låt galten vara om ni vill ha gris....