Publicerat Januari 28, 201313 yr Kopierar lite från dagboken. Vi hade en påskjuten gris i första såten som gick ut med en laikahane efter sig. Det strulade till sig när det gick in i en flock grisar så där bröt de. efter fikat så handspårade de ut den och släppte på en laikatik men hon sprang rakt på en frisk gris och drog iväg. Då försökte de med ung gråhund men precis när de släppt den så möter han laikans gris som vänt. De lyckas koppla upp och spårar vidare med laikahanen och efter en stund springer det upp en gris bara 5m framför dem och de släppte i tron att det var rätt gris, men inte. De fick tillbaka hunden och spårade ut till en väg. Nu hade vi andra brutit dagens jakt efter en tom andra såt och jag och Filip och några till anslöt. Vi hade nu ett blodspår över en väg och ingen som gått i det så nu tog vi till rutinen. Spårade 50m med Lina och så släppte vi. Stopp 700m bort fast vi hörde ingenting pga vind och terräng. Filip har längre ben än jag så han fick gå på och jag följde efter. Tror han var inne på 10m när det gick loss. Uppåt länsgränsen börjar det gå långsamare. Står bara korta stunder annars gångstånd. Vi kommer ifatt det och Filip och Gunnar släpper på Gunnars laikatik också och går på. Grisen försöker då smita ut över ett hygge men då går hundarna ifatt och håller den så vi kan avfånga. Skottet satt i det som väl kan kallas handleden. Och vi avfångade den över 5km fågelvägen i från skottplatsen skulle tro den gått 7-8km. Var hemma lite efter kl.18. Hade inte ens fått av stövlarna när det ringer. Påskjuten gris i Stojby. Hinner få i mig lite mat sen åker vi. Killen hade skjutit en gris av fyra på en åker. Nästan direkt kommer de andra tre ut igen och han skjuter på en till. Grisen skriker till och ger sig iväg. Han klättrar ner och ringer sin jaktledare och när han kommer tillbaka tilll tornet så har de två sista grisarna gått ut igen. De gör en skottplatsundersökning under tiden jag kör dit. Hittar blod, en muskelbit och något litet benfragment. Sätter Lina på spåret rätt mycket blod i början syns att ett ben inte är med riktigt. Är lite nära Rottne vägen så jag spårar nog 3-400m innan jag släpper. Upptag 500m bort. Flyttar 100m sen står det fast intill en liten väg. Vi kör runt och Niklas ställer sig på vägen och jag går runt för att gå på. Men grisen hörde nog mig direkt för det börjar röra på sig. Jag tar ut svängen lite och kommer in på 15m utan att se något. Då börjar det gå ut mot vägen. Går över 20m ifrån Niklas men han kan inte skjuta pga att Lina är i röven på den. Stopp igen efter 150m men nu är allt röjt så det går inte att gå tyst. Går egentligen parallellt med gångståndet hela tiden för att hålla bort det från vägen. Blir stopp var hundrade meter men är bara en gång jag kommer så nära att jag ser grisen. Har punkten i skallen på den men Lina är för nära och sen vänder den rakt ifrån mig och skjuta rätt i röven vill jag inte. Niklas har gått runt och ställt sig i förhåll och det blir stopp precis framför honom. Nu är det is i skogen så det går att ta sig fram tyst. Kommer in på 15m och ser att hon har grisen ibland några smågranar så jag bara står och väntar på ett utfall men det blir en rusning istället så jag inte hinner med. Så bara en rörelse över luckan där jag trodde jag skulle ta den. Passerar Niklas på 40m i bra fart tror inte han såg den ens. Stopp igen andra sidan om honom så nu går jag runt och går in med vinden i ryggen istället. Är en dunge med halvstora självföryngrade granar med stora stenar och vindfällen i. Kommer in på 15m när LIna kommer ut och tittar på mig. Så går hon in och ut kommer grisen. Stannar till och jag sätter en bula mitt i grisen. Blir en rusning på 15m sen drar hon igång igen. Går in och avfångar. Hade kommit iväg 3km från skottplatsen nu. Träffen satt högt i ett framben precis under kroppen.
Publicerat Januari 28, 201313 yr Författare Riktigt bra jobbat! Hon är säker på eftersöken lina Igår skulle du varit med... Det var långt att dra...
Publicerat Januari 28, 201313 yr Igår skulle du varit med... Det var långt att dra... Haha! Ja det va ju illa har för mig det va någon som sa "jag tvivlar på om man orkar med ett eftersök ikväll" men det gick visst haha!
Publicerat Januari 28, 201313 yr Å du som hadde dåligt med jakt i helgen, men nu fick du full dag + lite till Bra jobbat av er båda