Publicerat Januari 28, 201313 yr Hej! Undrar lite om vad som gäller för att ta över vapen efter sin pappa som gått bort?! Han var aktiv lerduveskytt och jagade vilt, så han hade både hagel och kulgevär av olika slag! Förstår att man måste ha jägarexamen, men undrar hur många vapen man får ha av olika slag? Måste man vara aktiv i någon jaktskytteklubb för vissa vapen? Får någon annan förvara vapnen tills man hunnit ta jägarexamen? Kanske vapenhandlare? Tacksam för svar!
Publicerat Januari 28, 201313 yr Hej! Undrar lite om vad som gäller för att ta över vapen efter sin pappa som gått bort?! Han var aktiv lerduveskytt och jagade vilt, så han hade både hagel och kulgevär av olika slag! Förstår att man måste ha jägarexamen, men undrar hur många vapen man får ha av olika slag? Måste man vara aktiv i någon jaktskytteklubb för vissa vapen? Får någon annan förvara vapnen tills man hunnit ta jägarexamen? Kanske vapenhandlare? Tacksam för svar! Max 20 poäng är det väl man får förvara hemma, sen hur poängskalan ser ut kan säkert någon annan berätta. Jag hade nästan 2 års uppskov av Polisen från det att en släkting dog tills att jag tog jägarexamen och ärvde dem, men inom 3 månader ska väl Polisen ha reda på hur det blir.
Publicerat Januari 28, 201313 yr Du kan bli medlem i en skytteförening och få intyg därifrån, och använda vapen till sportskytte,du söker då licens och anger sportskytte.Du får dock ej jaga med vapnet då.Dock ska klubben bedriva verksamhet för det aktuella vapnet.......Då behöver du ej jägarexamen. Ska du däremot jaga krävs det. Du får utan problem licens på 4vapen för jakt, 6st med extra motivering,men det brukar vara enkelt.
Publicerat Januari 28, 201313 yr Normalt har ett dödsbo 1 års dispens att behålla vapnen är jag rätt säker på. Detta förutsätter troligen att vapen förvaras i godkänt skåp och att någon bor i huset där skåpet står (valigen änkan eller annan familj). Efter att du tagit jägarexamen har du rätt att ha licens på 4 jaktvapen, vilka du vill. Vill du ha 5 eller 6 måste du kunna motivera ditt behov, men det brukar vara ganska lätt att få tillstånd för 5e och 6e vapnet. Tex kan det vara svårt att motivera en hagelbock som 5e om du redan äger 2 till hagelbockar i samma kaliber, men en halv-atomat hagel kan då t ex motiveras om du avser jaga vildsvin med slugs. Fler vapen än 6 kan du inte få ha om du inte är yrkesjägare eller liknande. Din far kanske hade fler än 6 vapen. Förr i tiden var det inte så reglerat. Men vill du behålla fler vapen men inte använda dem kan man få dem "plomberade" av en vapensmed och då kan man få äga fler (som då inte går att använda). Om du inte kan bevisa att du jagar gryt med hund så kan du normalt inte få licens på någon form av enhadsvapen (pistol), så finns det någon sådan kan du nog inte få licens på den. Jag kan ha fel, men jag tror inte att polisen förvarar vapen åt dig i ditt fall. Men det kan du ju fråga dem om, bara att ringa dem.
Publicerat Januari 28, 201313 yr Ta jägarexamen så är "problemet" löst, du kommer aldrig ångra dig ;-)
Publicerat Januari 28, 201313 yr Det stämmer att dödsboet har ett år på sig att bestämma vad som ska hända med vapnen. förvaringslicens är inte möjligt att få längre.(det var vad polisen sa till mig) Ett altenativ är att någon du litar på söker licens på vapnen om det börjar bli ont om tid. Sen när du har ordnat med det som du tycker är lämpligt för dig så söker du licens och tar över vapnen. Men kom i håg att det ska vara någon som du verkligen litar på, så att inte vapnen är sålda när du ska ta över dom. Har du några funderingar, så prata med polisen, ibland är dom mycket behjälpliga. Lycka till nu.
Publicerat Januari 15, 201412 yr Går arvsärenden före i kön då det gäller att avsluta ett dödsbo eller är det som vanligt 3-6 månader (Stockholm...)? Kan man påskynda? Lämnade in ansökan 27/11. Tog Jägarexamen veckan innan. Det är min far som håller i farfars vapen och tidsfristen går ut 9/2. Helt klart i skäligt god tid om vi bodde på annan ort men polisen här kommer ju inte att klara av det i tid. Vad göra? Vilka problem kan uppstå? //Niclas
Publicerat Januari 15, 201412 yr Går arvsärenden före i kön då det gäller att avsluta ett dödsbo eller är det som vanligt 3-6 månader (Stockholm...)? Kan man påskynda? Lämnade in ansökan 27/11. Tog Jägarexamen veckan innan. Det är min far som håller i farfars vapen och tidsfristen går ut 9/2. Helt klart i skäligt god tid om vi bodde på annan ort men polisen här kommer ju inte att klara av det i tid. Vad göra? Vilka problem kan uppstå? //Niclas Nu vet man aldrig men du lämnade in ansökan i mycket god tid innan tidsfristen gick ut. Polisen skall ge licens inom 30 dagar, men gör det inte därför borde det vara polisens huvudvärk. Hur som helst ta kontakt med polisen och förklara så kommer det med största sannolikhet inte att vara några problem att få fristen förlängd. Annars är det JO anmälan som gäller samt om du är med i svenska jägareförbundet ett snack med juristen. Behöver du hjälp med formulering av en JO anmälan så är det nog många här som lämnar sitt benägna bistånd. Detta är ett extremtydligt fall där JO kommer att ta upp ärendet och lämna skarp kritik om inte polisen visar lite god vilja (tror jag i alla fall). Media kan ju alltid vara ett bra påtryckningsmedel i just detta fall. Men som sagt, kontakta tillståndsenheten först så löser det sig nog.
Publicerat Januari 16, 201412 yr Det är bättre att fråga TI än att fråga oss, iofs är det helt riktigt vad som står ovan men det är ingen garanti, det är enklare att skriva ett e-brev till tillstånd, presentera dig själv, ditt ärende, behovet av förlängd tid och eller en expedierad handläggning, om man inte har fått svar, positivt sådan inom 48 timmar så återkommer man per e-brev och tfn för att följa upp saken, tills dess att svar erhålles. Med ett skriftlig svar från TI har man ingen anledning för oro, jag räknar iskallt med att ni kommer att få förlängd tid. /Christian
Publicerat Januari 16, 201412 yr har själv gått igenom det för ett tag sedan och det enklaste var att ringa till den polis som hade hand om dödsboet så tog han kontakt med handläggaren av licens och så gick det lite fortare... om inte annat så som han sa så ser han att det är på gång och då är det ok att dra lite över tiden men som sagt bättre att ringa till dom än att chansa och gärna innan tiden går ut så är de inte så griniga
Publicerat Januari 18, 201412 yr Tack för alla svar! Har fått förlängt och kanske även snabbat på det hela något. /Niclas Sent from my iPhone using Tapatalk
Publicerat Januari 19, 201412 yr Kapar tråden lite.... Min farbror gick bort häromdagen och polisen kommer att ta hand om vapnen på tisdag. Som jag förstått måste avsikterna meddelas inom 3 månader, och man har max ett år på sig innan vapnen säljs/destrueras. Vem förvarar vapnen under denna tid? Problemet för min del är att jag blev lovad hans 9.3;a men saknar högviltet. Jag har ingen möjlighet att ta denna innan sommaren (maj-juni). Kostar denna förvaring pengar?
Publicerat Januari 19, 201412 yr Det är inte så fasligt komplicerat..... Dödsboet har tre månader på sig att utse en dödsboförvaltare av dödsboets vapen inom tre månader. Denna har sedan ett år på sig att avyttra vapnen. Denne förvaltare kan vara vem som helst som dödsboet har förtroende för och som innehar minst en vapenlicens. Efter det att förvaltaren utsetts ansvara han för vapnen och ska alltså förvara dem. Sedan kan ni/du/dödsboet välja att slänga in vapnen hos en handlare, om du i den dealen bokar din 9,3a är inget man regelmässigt bryr sig om. Då har du teoretiskt sett oändlig tid på dig att fixa högviltet. Det tredje alternativet är att låta polisen förvara vapnen tills dess att du får din licens, där får man nog ta ett snack med polisen lokalt om vad de ser som realistisk förvaring. De flesta stationer vill inte ligga på grejorna längre än nödvändigt och då är det någon månad innan en ansökan ska vara inlämnad. Med tanke på hur polisen ofta förvara vapen så är nog mitt råd att ni utser förvaltaren asap så polisen inte ligger på era vapen längre än absolut nödvändigt. Eller åker till en handlare i morgon..... T