Publicerat Januari 28, 201313 yr Jag har väl eller har tänkt använda 150 grains nf eller 14o grains a-frame, då hastigheten blir runt 1000m/s! Men sen kom jag på att jag hade väldigt bra effekt på ex rå med 6,5x55 och noslers bst! Bara man skjöt bakom bog! Så kan det funka med ex en accubond i 1000m/s? Slår den sönder mycket vid träff bakom bog? Det är ju bra i vissa lägen att få grisen rå på plats! Men jag kanske ska återgå i tankarna på nf o a-frame?
Publicerat Januari 29, 201313 yr Jag har väl eller har tänkt använda 150 grains nf eller 14o grains a-frame, då hastigheten blir runt 1000m/s! Men sen kom jag på att jag hade väldigt bra effekt på ex rå med 6,5x55 och noslers bst! Bara man skjöt bakom bog! Så kan det funka med ex en accubond i 1000m/s? Slår den sönder mycket vid träff bakom bog? Det är ju bra i vissa lägen att få grisen rå på plats! Men jag kanske ska återgå i tankarna på nf o a-frame? Skjuter Remingtons fabriksammo, Accutip med gott resultat bakom bogarna på dov. Dock stökar det till en del om man träffar något "hårt" på insidan. Lungskott ger ca 5kronan ut, träffar man hjärta och lungor så har du en tennisboll ut. Har hittills inte testat genom bogarna på något djur men det blir säkerligen stökigt. Ett skallskott framifrån blir väldigt slafsigt, skallskott från sidan är lika effektiva men lite snyggare. Accutip är på 150gr förresten. Har en ask Norma BT som ej testats än. Ser ingen anledning att testa förrän Remington pluggen är slut... M 14dov denna säsongen, längsta flyktsträckan efter en rätt placerad accutip efter lungskott var 70m. Majoriteten har dock lagt sig rakt ned på skottplatsen.
Publicerat Januari 29, 201313 yr Vad får du för precision med remingtons ammo? Bättre än vad jag som skytt kan prestera - har skjutit hål i hål vid tillfälle - och fäller dov där jag avser träffa även på lite drygare håll! M
Publicerat Januari 29, 201313 yr Författare Låter lite intressant, du får skjuta i bogen nästa gång så vi får veta
Publicerat Januari 29, 201313 yr Hur stor blir träffbilden när du skjuter in? Men du behöver inte svara förresten, jänkegrejor är ju vad det är.
Publicerat Januari 29, 201313 yr Låter lite intressant, du får skjuta i bogen nästa gång så vi får veta Ser ingen anledning att skjuta sönder prima råvara - hjärt och lungträffen bekräftade min föraning att det blir stökigt. Visst, i sämsta fall orkar djuret springa en bit men blodspåren blir tydliga och har man hund tillgänglig ser jag inget problem. Tror sammanlagd flyktsträcka på 7dov denna säsongen är 130m, en spets sprang 70-90m efter ett lungskott. Har på de dov jag fällt med bogskott snarare märkt att de lever längre, kräver avfångning. Någon kula har vinklat och då missat vitala organ. OBS! då har jag skjutit med 308win och 11,7g Oryx. Prestandan i 270wsm ger troligen inte samma utfall men jag trivs bakom bogarna. Jaktformen avgör nog mest förutsättningen för ett välplacerat dödande skott. Omöjlig diskussion egentligen! Viltets bästa gäller alltid och de dör effektivt om jag skjuter bakom bogarna med 270wsm och 150gr Accutip. För att vara lite krass - Var och en tillfredställer sin dam som han finner lämpligast! Hur stor blir träffbilden när du skjuter in? Men du behöver inte svara förresten, jänkegrejor är ju vad det är. Precis, det är jänkegrejor som levererar över min förmåga - skjutna ur en Finne som är nedbäddad i en Amerikan av en Finne, dämpad av en annan Finne och hela härligheten toppas med syn från Tyskarna Jag tycker träffbilder är lite ointressant. Att mängdträna är sin sak men då jag skottställer så verifierar jag alltid med att träffa några olika "mål", aldrig samma riktpunkt. Senaste inskjutningen sköt jag 2 smällar i samma hål, ett tredje som gjorde hålet ovalt och ett fjärde som var knappa centimetern från de övriga. Bössan är nollad på 100m, sköter jag mig kan jag skjuta klisterlappar. Jag lastar inte ammunitionen utan tar det på mitt konto, min förmåga. Jag gillar kalibern och har insett att för att nyttja dess fulla potential borde jag handladda men för att nyttja den prestandan och precisionen så måste jag öka min träningsprocent några hundra gånger M Redigerad Januari 29, 201313 yr med Maichel
Publicerat Januari 29, 201313 yr Författare På denna bössa kan jag nog tänka mig ttsx med, då det inte är en drevjaktsbössa!
Publicerat Januari 29, 201313 yr Val av kula skall bero på önskad skottverkan, inte uppfattning om vissa kulors förträfflighet. AB, Interbond, är lämpliga val i denna rasande snabba kaliber. M erfarenheter angivna ovan visar på det, givetvis inom ramen för den avsedda jaktens form och förutsättningar./Christian
Publicerat Februari 1, 201313 yr Författare Jag kollade lite på accubond, kan man skjuta en älg med en 140 grains i 1000m/s? Jo skjuta går ju men hur ser det ut innuti?
Publicerat Februari 1, 201313 yr Jag kollade lite på accubond, kan man skjuta en älg med en 140 grains i 1000m/s? Jo skjuta går ju men hur ser det ut innuti? beror höst troligt på var du avser sätta kulan och var du sätter den...
Publicerat Februari 1, 201313 yr Författare Jo bakom bog på gris,rå och älg, men mitt i bogen på räv, grävling mm! Ätbart bakom bog, annars i bog!
Publicerat Februari 2, 201313 yr Jo bakom bog på gris,rå och älg, men mitt i bogen på gris grävling mm! Ätbart bakom bog, annars i bog! Ja det är skillnad på gris och gris. Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2