Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Trafikeftersöken och regelverket....

Featured Replies

Publicerat

Med de nya regelerna får kontaktmannen bistå eftersökare men inte bära laddat vapen av säkerhetsskäl.

Fråga. varför anses kontaktmannen vara en säkerhetsrisk men inte eftersökaren ?

Tolkar det som kontaktmanen dock får bära vapen med sig.

Är det rätt tolkat ?

Publicerat

Bra fråga men när vi ställt den till RPS har vi inte fått ett bra svar - det har varit resonemnag om att endast en person ska vara beväpnad av säkerhetsskäl. Denna punkt var den vi protesterade mest högljutt kring men de körde över oss ändå. Och ja kontaktmannen får bära med ett vapen, bara det inte är laddat.

Publicerat

Fast han får ladda o skjuta om tillfälle ges??

För visst måste den reglen fortfarande gälla att man får på eget initiativ avliva skadat djur.

Trist att de med byrokrati förstör vad som fungerat i alla tider... För hur många tillbud har det varit med två beväpnade jägare vid eftersök?

O nu pratar vi ju faktiskt om särskilt tränade jägare.

//

Publicerat
  • Författare

Då har vi ju frågan.. eftesökspatrull... två man alltså.

Får bara en ha laddat då oxå ?

Vem isåfall ?

Eller vem är det då som är en säkehretsrisk...

Fan va jag är trött på det mesta som rör detta med trafikeftersöken...

Det är så jag gladerligen önskar att hela skiten alldrig kom igång.

De va fan så mycket enklare innan ersättningen kom till...

Publicerat
  • Författare

Jag har förresten deltagit i en diskution på granforat ang passkyttar.

Vilket län det handlar om är osäkert, uppgiftslämnaren vill inte lämna ut det.

Men en NVRare/eftersökare gör eftersöket, språrar och har hjälp av passkyttar som inte är med i organisationen.

Hårt trafikerade vägar och annat så är det förfarande inte dumt alls.

Där det inte går att släppa hund är ju banda och passkyttar bättre en enbart banda och hoppas man kommer ifatt...

Men jag kan inte se att det är OK enl. regelverket.

Det hävdas dock med bestämdhet att det hela är sanktionerat från polis.

Kan LKC /polis ta belsut liknande detta och sanktionera ett eftersöksuppdrag där kanske 10 pers hjälper till ?

Att det inte går att hindra jakträttshavare att sitta på sin egen mark under ordinarie jakttid vet jag.

Men det förfarandet verkar ske året om.

Publicerat

Fast han får ladda o skjuta om tillfälle ges?? För visst måste den reglen fortfarande gälla att man får på eget initiativ avliva skadat djur. Trist att de med byrokrati förstör vad som fungerat i alla tider... För hur många tillbud har det varit med två beväpnade jägare vid eftersök? O nu pratar vi ju faktiskt om särskilt tränade jägare. //

Enligt 40b§ jaktförordningen får man avliva skadade djur man "anträffar". Det är högst tveksamt om denna paragraf omfattar fallet där man aktivt spårar upp vilt som är skadat, för det anses vara jakt. Jag har ingen aning om hur många tillbud som varit, om ens några.

Publicerat

Då har vi ju frågan.. eftesökspatrull... två man alltså.

Får bara en ha laddat då oxå ?

Vem isåfall ?

Eller vem är det då som är en säkehretsrisk...

Fan va jag är trött på det mesta som rör detta med trafikeftersöken...

Det är så jag gladerligen önskar att hela skiten alldrig kom igång.

De va fan så mycket enklare innan ersättningen kom till...

När man är patrull får båda vara beväpnade. Och jo jag personligen varnade också för byråkratin men jägarna ville ha sin ersättning...

Publicerat

Jag har förresten deltagit i en diskution på granforat ang passkyttar.

Vilket län det handlar om är osäkert, uppgiftslämnaren vill inte lämna ut det.

Men en NVRare/eftersökare gör eftersöket, språrar och har hjälp av passkyttar som inte är med i organisationen.

Hårt trafikerade vägar och annat så är det förfarande inte dumt alls.

Där det inte går att släppa hund är ju banda och passkyttar bättre en enbart banda och hoppas man kommer ifatt...

Men jag kan inte se att det är OK enl. regelverket.

Det hävdas dock med bestämdhet att det hela är sanktionerat från polis.

Kan LKC /polis ta belsut liknande detta och sanktionera ett eftersöksuppdrag där kanske 10 pers hjälper till ?

Att det inte går att hindra jakträttshavare att sitta på sin egen mark under ordinarie jakttid vet jag.

Men det förfarandet verkar ske året om.

Nä det håller inte - endast den som har polisens uppdrag får bedriva eftersök annat än ordinarie jakt på sin egen mark.

Publicerat
  • Författare

Nä det håller inte - endast den som har polisens uppdrag får bedriva eftersök annat än ordinarie jakt på sin egen mark.

Men hur blir det då om polis lokalt har gett uppdraget till samtliga inblandade ?

Tex om jag förklarar läget för LKC att det behövs passare på grund av trafiken på platsen.

Kan då VB ta beslut och sanktionera/tillåta fler folk än de som är NVR anslutna ?

Personen jag diskuterat med säger att han för hund, utan vapen och har medföljande skytt och passare utställda.

Blir två man på ett rådjurseftesök o det går ju inte ens det. Iallafall så får de inte ersättning för bägge.

Publicerat
  • Författare

Men hur blir det då om polis lokalt har gett uppdraget till samtliga inblandade ?

Tex om jag förklarar läget för LKC att det behövs passare på grund av trafiken på platsen.

Kan då VB ta beslut och sanktionera/tillåta fler folk än de som är NVR anslutna ?

Personen jag diskuterat med säger att han för hund, utan vapen och har medföljande skytt och passare utställda.

Blir två man på ett rådjurseftesök o det går ju inte ens det. Iallafall så får de inte ersättning för bägge.

Förersten, han menar på att han ibland blir förbjuden av polis att släppa hund i vissa områden .. ?

Publicerat

VB får enligt RPS föreskrifter endast ge uppdrag till personer i NVR.

Publicerat
  • Författare

Tror jag bryter ihop snart...

Killen i Värmland har ringt SJF nationella kansliet och fått annat besked om deras förafarande.

Han vill inte uppge vem han pratat med men det verkar vara

Jaktvårdskonsulent/jakt- och vapenjuridik Sven Johansson.

Och svarar följande.

"Polisen kan göra en praktisk bedömning om vad som är tjänligt vid rådande
omständigheter. Polisen kan således sanktionera att t.ex. passkyttar kan bistå
myndigheten vid de särskilda omständigheter som råder hos oss"

Nu kan man givet ställa frågor olika och med det få olika svar.

Men själv är lika förvirrad som jag va innan... 

Ska man kanske kontakta någon jurist ansvarig för polisens RPS föreskrifter ?

Publicerat
  • Författare

Nu har jag tydligen stält frågorna fel...

.

Citerar killens frågeställning.

"Jag skulle formulera fråga 1 enligt följande: I den eftersöksgrupp som jag tillhör är vi 5 st NVR-are. Eftersom vi gör huvudparten av eftersöken i samhälle och invid hårt trafikerade vägar efter i huvudsak rådjur så har vi sanktionerat från polismyndigheten att använda passkyttar som är placerade på mark där vi har jakträtten. Min fråga är om polismyndigheten har behörighet (mandat) att tillåta detta vid de särskilda omständigheter som råder hos oss. (Som du kan se så är det inte det som du har fått svar på).

Svar fråga 1: Jag har nu också kollat med SJF jurist som inte kan se något fel med det sättet som vi bedriver eftersök, även om det inte är vanligt. Polisen kan göra en praktisk bedömning om vad som är tjänligt vid rådande omständigheter. Polisen kan således sanktionera att t.ex. passkyttar kan bistå myndigheten vi de särskilda omständigheter som råder hos oss.

Fråga 2 skulle jag formulera enligt följande: De flesta eftersöken görs alltid av NVR-are. Vanligtvis är det en patrull bestående av ett hundekipage och en medföljande skytt. Hundföraren är inte beväpnad eftersom vegetationen stundtals är så besvärlig att det är svårt att ta sig fram med både hund och gevär. Får polismyndigheten tillåta detta förfaringssätt? (Som du kan se även här så är det inte denna fråga som du har fått svar på)."

Publicerat

• Den där frågan

Nu har jag tydligen stält frågorna fel...

.

Citerar killens frågeställning.

"Jag skulle formulera fråga 1 enligt följande: I den eftersöksgrupp som jag tillhör är vi 5 st NVR-are. Eftersom vi gör huvudparten av eftersöken i samhälle och invid hårt trafikerade vägar efter i huvudsak rådjur så har vi sanktionerat från polismyndigheten att använda passkyttar som är placerade på mark där vi har jakträtten. Min fråga är om polismyndigheten har behörighet (mandat) att tillåta detta vid de särskilda omständigheter som råder hos oss. (Som du kan se så är det inte det som du har fått svar på).

Svar fråga 1: Jag har nu också kollat med SJF jurist som inte kan se något fel med det sättet som vi bedriver eftersök, även om det inte är vanligt. Polisen kan göra en praktisk bedömning om vad som är tjänligt vid rådande omständigheter. Polisen kan således sanktionera att t.ex. passkyttar kan bistå myndigheten vi de särskilda omständigheter som råder hos oss.

Fråga 2 skulle jag formulera enligt följande: De flesta eftersöken görs alltid av NVR-are. Vanligtvis är det en patrull bestående av ett hundekipage och en medföljande skytt. Hundföraren är inte beväpnad eftersom vegetationen stundtals är så besvärlig att det är svårt att ta sig fram med både hund och gevär. Får polismyndigheten tillåta detta förfaringssätt? (Som du kan se även här så är det inte denna fråga som du har fått svar på)."

den där frågan har jag redan fått via mail så den besvarar vi den vägen.
Publicerat

Tror jag bryter ihop snart...

Killen i Värmland har ringt SJF nationella kansliet och fått annat besked om deras förafarande.

Han vill inte uppge vem han pratat med men det verkar vara

Jaktvårdskonsulent/jakt- och vapenjuridik Sven Johansson.

Och svarar följande.

"Polisen kan göra en praktisk bedömning om vad som är tjänligt vid rådande

omständigheter. Polisen kan således sanktionera att t.ex. passkyttar kan bistå

myndigheten vid de särskilda omständigheter som råder hos oss"

Nu kan man givet ställa frågor olika och med det få olika svar.

Men själv är lika förvirrad som jag va innan... 

Ska man kanske kontakta någon jurist ansvarig för polisens RPS föreskrifter ?

Nä det är inte riktigt så han har sagt.

Publicerat

Nu blev det en fullständig soppa av dessa frågor som ingen lär begripa något av. Såhär är det.

En jägare får jaga på sina egna jaktmarker. Då gäller alla vanliga regler för jakt - ganska självklart. Om ett gäng jägare är ute och jagar tex rådjur på sin jaktmark så får de naturligtvis skjuta ett råddjur som en eftersökspatrull kommer och spårar. Det blir ju då en del av den vanliga jakten.

Polisen får utföra och låta utföra trafikeftersök. Polisen har sina egna föreskrifter som säger att endast personer inom NVR får utföra trafikeftersök. En kontaktperson kan endast delegera uppdraget till en annan person inom NVR. Om polisen bryter mot sina egna föreskrifter och ger nån utanför NVR ett uppdrag så får denne person vidta de åtgärder som behövs får att spåra upp och avliva djuret, dvs jaga det även om jakten annars inte är tillåten. Så länge personen ifråga kan bevisa att ett uppdrag erhållits kan man inte hamna i kläm, bara den polis som brutit mot de interna reglerna.

Publicerat

Jag måste följa upp med en fråga ang detta, hoppas det är ok trots sidan

när det är på ex eftersök på en gris och jag är kontaktman och eftersöksjägare  så brukar jag och en kollega som bara är eftersöksjägare åka ut.

Vi spårar med min hund och ev släpper hans som är en spets om grisen går undan och vi inte kommer åt den.

hemma sedan fyller jag i 2 eftersöksjägare i rapporten det måste väl vara ok?

sedan kan jag väl ta med vilken eftersöksjägare som helst i min grupp, ex om det står rådjur och hjort på en så är det väl vad hunden spårar. jägaren fårväl göra eftersök/bistå vid vilken djurart som helst?

Publicerat
  • Författare

Nu blev det en fullständig soppa av dessa frågor som ingen lär begripa något av. Såhär är det.

En jägare får jaga på sina egna jaktmarker. Då gäller alla vanliga regler för jakt - ganska självklart. Om ett gäng jägare är ute och jagar tex rådjur på sin jaktmark så får de naturligtvis skjuta ett råddjur som en eftersökspatrull kommer och spårar. Det blir ju då en del av den vanliga jakten.

Polisen får utföra och låta utföra trafikeftersök. Polisen har sina egna föreskrifter som säger att endast personer inom NVR får utföra trafikeftersök. En kontaktperson kan endast delegera uppdraget till en annan person inom NVR. Om polisen bryter mot sina egna föreskrifter och ger nån utanför NVR ett uppdrag så får denne person vidta de åtgärder som behövs får att spåra upp och avliva djuret, dvs jaga det även om jakten annars inte är tillåten. Så länge personen ifråga kan bevisa att ett uppdrag erhållits kan man inte hamna i kläm, bara den polis som brutit mot de interna reglerna.

Äntligen fattar jag... :thumbsup:  

Tack!

Publicerat
  • Författare

Haft möte idag. Mycket possitivt.

Polis hos oss tolkar det hela mycket bra.

Fungerar det som de förklarade det hela så är jag helt klart kvar.

Om det sen tolkas lika över landet vet jag inget om.

Men det öppnar för möjligheten att till och med vara tre pers på ett griseftersök och alla får betalt.

Eftersökspatrull och kontaktman som biträder.

Till och med på rådjur, älg så öppnar det för två pers.

Eftersökare och kontaktman som biträder. Där bägge får betalt.

Olika ersättning för eftersökare och biträdande kontaktman visserligen, men helt OK.

Idag är jag glad !

Bra jobbat! Ni som pulat med detta. :thumbsup:

Publicerat

Haft möte idag. Mycket possitivt.

Polis hos oss tolkar det hela mycket bra.

Fungerar det som de förklarade det hela så är jag helt klart kvar.

Om det sen tolkas lika över landet vet jag inget om.

Men det öppnar för möjligheten att till och med vara tre pers på ett griseftersök och alla får betalt.

Eftersökspatrull och kontaktman som biträder.

Till och med på rådjur, älg så öppnar det för två pers.

Eftersökare och kontaktman som biträder. Där bägge får betalt.

Olika ersättning för eftersökare och biträdande kontaktman visserligen, men helt OK.

Idag är jag glad !

Bra jobbat! Ni som pulat med detta. :thumbsup:

Är nog samma tolkning som jag fått och vi går väl under samma LKC! Första tolkningen var att polisen bara kunde beordra platsbesök, men efter lite högljutt protesterande verkar dom fått till det.

Men sen kan man tycka det är lite byråkratiskt att man måste ha tillstånd för att göra eftersöket själv som kontaktman, lätt att glömma när man blir väckt klockan tre på natten.

Men sämsta är ju att följer man med ut som kontaktman på ett eftersök på älg får man inta ladda bössan. Däremot om man är två eftersöksjägare på ett vildsvinseftersök får båda ha laddade vapen.Var är skillnaden!!!!

Publicerat

Jag måste följa upp med en fråga ang detta, hoppas det är ok trots sidan

när det är på ex eftersök på en gris och jag är kontaktman och eftersöksjägare  så brukar jag och en kollega som bara är eftersöksjägare åka ut.

Vi spårar med min hund och ev släpper hans som är en spets om grisen går undan och vi inte kommer åt den.

hemma sedan fyller jag i 2 eftersöksjägare i rapporten det måste väl vara ok?

sedan kan jag väl ta med vilken eftersöksjägare som helst i min grupp, ex om det står rådjur och hjort på en så är det väl vad hunden spårar. jägaren fårväl göra eftersök/bistå vid vilken djurart som helst?

Vid eftersök på större vildsvin eller vildsvin i flock så får man vara 2 personer. samma gäller stora rovdjur, inte annars. Hundfrågan är en intern NVR-fråga som jag inte kan svara på.

Publicerat

Innan ni besvarar fler frågor här och glider iväg så stänger jag tråden som jag anser är uttömd.

Publicerat

Här kommer svaret vi fått från huvudansvarig för NVR:

Polisen beslutar om platsbesök eller eftersök och detta utförs av jägare anslutna till Nationella Viltolycksrådet (NVR). För att vara ansluten till NVR ska jägarna uppfylla de krav som polisen ställer. När de är godkända av polisen så är de försäkrade genom en försäkring som polisen tecknat hos Kammarkollegiet. Det är endast de jägare som utför platsbesök eller eftersöksuppdrag åt polisen och för dessa jägare har polisen ett arbetsmiljöansvar. Verksamheten styrs av jaktlagen, Naturvårdsverkets och polisens föreskrifter och de ska gälla lika över hela landet.

Eftersök utförs av eftersöksekipage och i vissa fall av patrull som består av eftersöksekipage och en medföljande jägare vid eftersök av de stora rovdjuren, stora vildsvin och vildsvin i flock. I föreskrifterna finns inget som säger att förhållsskyttar ska användas.

Jakträttshavaren ska om möjligt meddelas innan platsbesök eller eftersök genomförs, detta för att jaktlag som eventuellt jagar ska vara medvetna om att ett polisiärt platsbesök eller eftersök genomförs på marken. Inga andra än de som fått uppdraget från polisen ingår i eftersöket eller platsbesöket. Jakträttshavare kan vid behov bistå med bl.a. vägvisning, men det betyder inte att jakträttshavaren ingår i det polisiära platsbesöket eller eftersöket.

Jakträttshavaren ska meddelas när det polisiära uppdraget är avslutat eller avbrutet. Detta för att  meddela var anträffat vilt finns eller att ett vilt som påkörts men inte återfunnits kan finnas på marken.

Nationella Viltolycksrådet har tagit fram ett häfte som heter Ersättningar, regler och typfall och som belyser Rikspolisstyrelsens och Naturvårdsverkets föreskrifter. Häftet laddas ner från Nationella Viltolycksrådets hemsida www.viltolycka.se     

Gäst
Det här ämnet är nu stängd för ytterligare svar.

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.