Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Skybar?

Featured Replies

Publicerat

Eftersom att mer och mer lagt tankarna på en drivande vovve på hyllan (förmodligen har jag för lite tid) så har jag vänt ögonen mot en labbe. Tanken är att ha den till apport, eftersök, stöt dvs en följeslagare.

Nu faller det sig så att jag har kennel Skybar precis om knuten.

Är det nån som har erfarenhet av deras jyckar?

Svara i tråden eller i pm om det är känsligt ;)

/M

• 1 year later...
Publicerat

Hur går det med de här planerna Charlie? 

Publicerat
  • Författare

Hur går det med de här planerna Charlie? 

Jadu, ibland undrar man varför man inte skaffade hunden innan ungarna :smile:

Vi får väl se, antingen labbe eller spaniel är det som ligger i planeringen nu...

Publicerat

Låter som bra planer!

Mm, ungarna sätter många käppar i planeringshjulen :P

Publicerat

Först och främst tycker jag det går utmärkt att kombinera hundar med barn. Man får däremot kanske prioritera bort lite annat men det är självklart genomförbart. Det hänger visserligen på att båda föräldrarna har ett hundintresse.

Angående Skybar så hade jag inte så stor koll på dem och en titt på labradordata förklarar varför. De har hållit på runt tio år och de har inte haft så många kullar. De verkar satsa på bullterrieruppfödningen. Av de labbar som de har fött upp så har två blivit jaktchampions. I övrigt har de några få ettor i öppenklass som meriter.

Sedan skriver hon om att hon vill att labradorerna ska se ut som labradorer vilket brukar handla om att man har något slags dual purpose mål. Nu vet jag som sagt inte mycket om den här uppfödaren men jag ser det som anmärkningsvärt att man väljer utseende som en parameter när man avlar jakthundar. Men jag vet ju inte i vilken utsträckning man tar hänsyn till utseendet.

Mina tankar efter att ha läst på hemsidan. Hoppas det kan vara till någon nytta.

Publicerat

Förlåt, EN jaktchampion ska det vara. Två lydnadschampions. En etta och en trea i ökl som övriga meriter...

Publicerat

Nu vet jag som sagt inte mycket om den här uppfödaren men jag ser det som anmärkningsvärt att man väljer utseende som en parameter när man avlar jakthundar.

Då måste du dissa en väldig stor del av uppfödarkåren av jakthundar! Funktionell exteriör är en parameter hos de flesta.
Publicerat

Då måste du dissa en väldig stor del av uppfödarkåren av jakthundar! Funktionell exteriör är en parameter hos de flesta.

Beror ju på om uppfödaren tycker att labbar ska vara möbler eller jakthundar... En uppfödare som tycker att fetlabbar är "rätt" kan man skippa.
Publicerat

Inser att jag uttryckt mig slarvigt. Uppfödaren skriver att hon vill ha hundar som duger på utställning. I en så pass delad ras som labradoren är så är det lätt att man blir besviken om man får en utställningsavlad hund. Därför så påpekade jag det som ett observandum att hålla koll på när man köper labrador. Jag vet, som sagt, inte mycket om den här uppfödaren utan det jag skriver är min tolkning av det hon skriver på sin hemsida.

Naturligtvis ska hunden ha en funktionell exteriör och hos t.ex vortsteh är det väl också det som premieras på utställning. Bland labbarna så är det stora, tjocka hundar som premieras på utställning och dessa funkar ofta dåligt som apportörer om de ska hålla på en längre stund.

Publicerat
  • Författare

Misstänkte att det var så. Men det hade varit trevligt med en potentiell stjärn-kennel runt knuten ;)

Det går att kombinera barn och ungar alldeles utmärkt. MEN i mitt fall med två rotationsarbetande föräldrar, tre ungar, nybyggt hus, föräldrakooperativ som dagis, fritidsaktiviteter och en oförmåga att säga nej vore det lite oansvarigt :D

/M

Publicerat

Håller med dig till viss del. Vi jobbar skift båda två, bara två barn, 6 år gammalt hus, föräldrakooperativ som dagis, ganska få fritidsaktiviteter samt att vi jobbar på förmågan att säga nej... Då kan man ha tre hundar. :thumbsup:;)

Angående kenneln så kan den säkert vara helt ok, de avlar ju t.ex på en searoverhund, jag pekade bara på vad jag reagerade på när jag läste. Eftersom vi var lite okritiska när vi köpte vår första labbe och fick en som lämnar en hel del i övrigt att önska så försöker jag varna andra från att göra samma misstag.

Publicerat

Du har ju meadowlark.nu nästgårds också :)

Publicerat

Inser att jag uttryckt mig slarvigt. Uppfödaren skriver att hon vill ha hundar som duger på utställning. I en så pass delad ras som labradoren är så är det lätt att man blir besviken om man får en utställningsavlad hund. Därför så påpekade jag det som ett observandum att hålla koll på när man köper labrador. Jag vet, som sagt, inte mycket om den här uppfödaren utan det jag skriver är min tolkning av det hon skriver på sin hemsida.

Naturligtvis ska hunden ha en funktionell exteriör och hos t.ex vortsteh är det väl också det som premieras på utställning. Bland labbarna så är det stora, tjocka hundar som premieras på utställning och dessa funkar ofta dåligt som apportörer om de ska hålla på en längre stund.

Visst är det så. Fast även en uppfödare som inte vill ha den typ av hund, utan en lättare typ, tar ju hänsyn till exteriören.
Publicerat
  • Författare

Du har ju meadowlark.nu nästgårds också :)

Jag vet. Men om du ser föregående svar gällande oförmågan att säga nej förstår varför jag inte vågat ringa ;)

/M