Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Blaserkolv förvaring

Featured Replies

Publicerat

Hej!

Har en R93 proffessional som jag funderar på vad det gäller förvaring av kolven?

Normalt står vapnet komplett i skåpet men nu när det varit blötsnö så har jag delat vapnet när jag kommit hem och torkat det.

Jag har inriktat mig på pipa och slutstycke så de snabbt kunnat låsas in medans kolven har hängt på tork till dan efter.

Så min fråga är ligger jag illa till om den blir stulen när den inte är i skåpet i ett dygn?

Min uppfattning är att en vanlig kolv inte behöver låsas in alls men Blasern är ju lite speciell.

MVH Ola.

Publicerat

Hej!

Kolven på en Blaser R93 är tillståndspliktig som du vet eftersom den innehåller de glidskenor som räknas som själva lådan till vapnet. Faktum är att själva kolven till en Blaser R93 (dvs lådan) räknas som ett komplett skjutvapen i vapengarderobens mening (ja jag tycker det är vansinne och vi har förslagit en ändring) och sedan kan du ha en hög med pipor och slutstyckshuven till denna helt fritt.

För skjutvapen gäller förvaring i säkerhetsskåp. Om man innehar ett komplett skjutvapen så ska det med samtliga tillhörande delar förvaras i säkerhetsskåp. För extra pipor, pipset till hagelvapen mm som man har tillstånd på just som extra delar till ett komplett vapen, så räcker det dock med att förvara det under säkert lås eller på annat betryggande sätt. Vad detta innebär är inte definierat, men att ha en lös del hemma på tork skulle nog sannolikt strida mot bestämmelsen.

Mvh

Ola

Publicerat
  • Författare

Tack Ola då vet jag hur det ligger till.

MVH Ola.

Publicerat

Hej!

Kolven på en Blaser R93 är tillståndspliktig som du vet eftersom den innehåller de glidskenor som räknas som själva lådan till vapnet. Faktum är att själva kolven till en Blaser R93 (dvs lådan) räknas som ett komplett skjutvapen i vapengarderobens mening (ja jag tycker det är vansinne och vi har förslagit en ändring) och sedan kan du ha en hög med pipor och slutstyckshuven till denna helt fritt.

För skjutvapen gäller förvaring i säkerhetsskåp. Om man innehar ett komplett skjutvapen så ska det med samtliga tillhörande delar förvaras i säkerhetsskåp. För extra pipor, pipset till hagelvapen mm som man har tillstånd på just som extra delar till ett komplett vapen, så räcker det dock med att förvara det under säkert lås eller på annat betryggande sätt. Vad detta innebär är inte definierat, men att ha en lös del hemma på tork skulle nog sannolikt strida mot bestämmelsen.

Mvh

Ola

Ringde till polisen/handläggarn just om detta för 2 v sedan.(om ammo)

Fick till svar att om skåpet var ss 3492 klassat, men behövde ej väga 150kg eller vara fastbultat.

Då kan det inte bli nåt fel eller problem för innehavaren.

Publicerat

Muntliga besked kan man aldrig lita på.... Men att förvara i ett säkerhetsskåp uppfyller säkert kravet eftersom det ju är vad som krävs för kompletta vapen. Frågan är ju mer hur låga kraven får vara.

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.