Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kula till 9,3x57 som expanderar i låga hastigheter?

Featured Replies

Publicerat

Tjena! Jag skulle behöva tips på en kula som öppnar i låga hastigheter, ca 600-650 m/s. Kalibern är 9,3x57. Lämplig vikt är väl runt 286 grain just för att få lite tyngd! Vapnet är en modifierad Husqvarna 46 som har blivit modifierat för att främst bäras av hundförare/eftersök och då vill jag ha en tung långsam kula! Nuvarande laddning består av Seller & Bellots 286 grains blyspets men problemet är att den expanderar inte utan den går bara rätt igenom viltet! Till exempel så gick en kula rätt genom båda bogbladen på en älg för att sedan fortsätta ut på andra sidan. Inte en enda kula har hittats! Förslag mottages tacksamt!

Mvh Micke!

Publicerat

Jag skulle gått ner i vikt för att få något mer fart.

oryx 232 grains borde funka ypperligt!

Publicerat
  • Författare

Ok! Men är inte det dumt om man vill minska risken för genomslag?

Mvh!

Publicerat

15g Vulcan bör väl funka ganska bra.

Publicerat

Mvh!

'Au contraire mon frère' :cool:

Vulcan eller Oryx 15 gram.

Publicerat

Säger oxå vulkan. Kör med vulkan i min reserv bössa 8x57.

Publicerat

i 232 grain borde du ju lätt komma upp i 700m/s, blir inte en vulcan väldigt trasig då?

Både förstör mycket och dålig djupverkan?

Jag har inte testat någon i 700m/s men tror att oryxen håller ihop lite bättre.

250 grains accubond?

Publicerat

600-650 m/s kula med lugn expansion varför inte en klassiker nämligen Alaska eller Mega.

Tror att Vulkan kan ge splitter & hundar & splitter nja ...

Oryxen håller ihop för bra & ger genomslag som hundförare vill man inte ha det.

Andvänder själv Alaska & Mega men då i 9,3x74R & de har fungerat bra på korta håll  på gris.

//Lasse D. 

Publicerat

Har inte hornady en 286gr kula,om man laddar själv förstås.

Publicerat

600-650 m/s kula med lugn expansion varför inte en klassiker nämligen Alaska eller Mega.

Tror att Vulkan kan ge splitter & hundar & splitter nja ...

Oryxen håller ihop för bra & ger genomslag som hundförare vill man inte ha det.

Andvänder själv Alaska & Mega men då i 9,3x74R & de har fungerat bra på korta håll  på gris.

//Lasse D. 

Angående genomslag så kan ju alla kulor ge genomslag, eller nästan alla.

det jag läst om oryx så ger 15grammaren inte genomslag, men visst händer det!

Angående vulcan så tror jag inte den penetrerar tillräckligt för klass ett, jo säkert ofte men inte särskillt ofta!

Publicerat

Mvh!

Som den gode doktorn redan konstaterat är det precis tvärtom: ju högre fart du har desto våldsammare expanderar kulan, vilket leder till större energiavgivning och mindre penetration...

Snackar vi i verkligheten oapplicerbar teori så kan man sakta ned kulan tills den har för lite energi för att penetrera ens oexpanderad och likaledes skicka iväg den med tillräcklig energi för att penetrera även om den blivit stor som ett tefat, men nu pratar vi om ett relativt snävt hastighets/energispann och där gäller mer fart = mindre penetration med en given kula och/eller konstruktion.

-- Mats

Publicerat
  • Författare

Tack ska ni ha! Så, vad ska man välja mellan Alaska och Vulkan  egentligen? :wink:  Om vi går ner till 15 gram och ökar hastigheten alltså. Jag laddar själv kanske bör tilläggas!

Mvh

Publicerat

Alaskan finns väl bara i 286 grains!

Publicerat

Angående genomslag så kan ju alla kulor ge genomslag, eller nästan alla.

det jag läst om oryx så ger 15grammaren inte genomslag, men visst händer det!

Angående vulcan så tror jag inte den penetrerar tillräckligt för klass ett, jo säkert ofte men inte särskillt ofta!

Vad baserar du det sista på?

Publicerat

Vi har skjutit två älgar med gammla skador.

En vulkan har suttit mellan framben och bröstkorg.

Två kulor är ju inte jättestort underlag men det är väl allmänt känns att vulkan är blöt.

Nu handlar det om 9, 3 och då funkar den nog bättre än i ex308.

Jag hade hellre tagit oryx.....

Publicerat

jag har hört väldigt bra om både vulcan och alaska i x57 men kör själv med oryx 286. vulcan är ju en kula som är känd för att ge mycket splitter ja, men om den bara använts i dessa låga hastigheter så kanske den varit känd för att vara en ganska blöt kula med fin expansion och nästan alltid stannar i viltet?

fast ozzian har ju iofs erfarenhet av den kulan och det har inte jag

Publicerat

Har skjutit flera älgar med Vulcan och har lagt bilder på dem under kuler vi hittat i vilt. Fina expansioner på dem.

Publicerat

Bara för att jag inte tycker vulkan är bra så funkar den säkert ok.

Men jag tycker det vore konstigt om de nya kulorna är bättre än de gammla.

Dock så dödar nog de flesta kulör i 9, 3.

Funderar själv på att testa accubond i den blivande 270 wsm även om jag kör nf i 308/ 9, 3x62.

Publicerat
  • Författare

Hej alla glada :thumbsup: Efter lite läsning och funderingar står valet just nu mellan Barnes TSX och Vulcan. Frågan är, eftersom jag tänkt skjuta med S&B-kulan på banan, om det är dumt att använda en kopparkula "då och då"? Om jag fattat rätt så är det känsligare med kopparkulor vad gäller beläggningar i pipan :sleep:  Mvh!

Publicerat

Hoppla,

du rör dig då mellan ytterligheter... Vi avhandlade en hel del om Barnes TSX/TTSX i 9,3 i höstas i en tråd skapa av Wizzard vill jag minnas; använd sökfunktionen så borde du hitta den. Där expansionssköt jag en del koppar ur min 9,3x57 och lade upp bilder.

Beläggning i pipan är inget stort problem, men det är stor skillnad i expansion på de två kulor du valt. Vulkan ger garanterat mindre chans för genomslag, men till kostnaden av att det kan bli ganska grisigt. Och att man bör se till att få bort fragmenten ur köttet och hantera slaktavfallet och räntorna så att inga djur kommer åt dem.

• 4 months later...
Publicerat

Vi har skjutit två älgar med gammla skador.

En vulkan har suttit mellan framben och bröstkorg.

Två kulor är ju inte jättestort underlag men det är väl allmänt känns att vulkan är blöt.

Nu handlar det om 9, 3 och då funkar den nog bättre än i ex308.

Jag hade hellre tagit oryx.....

Har du hittat Vulcan kula i en gammal skottskada i en älg, är det rätt uppfattat????? 

förmodligen någon klåpare som skall handpilla ammon själv eller laddat med fel ammo för kalibern!!!

Jag har kört med Vulcan i 9,3 V/0 820m/s och fortfarande inte hittat en enda kula. skotthåll från 18m till 130m

Sen vet jag inte om man kan få "hög" hastighet i 9,3x57 som någon skrev tidigare. mindre låg får man med 15g :tongue:

Publicerat

Jag har inte skjutit många älgar. Men vulkan i 9,3 är lätt att få att fungera och betydligt billigare än andra kulor. Jag har dragit en kula genom bogarna på en 8 taggare och en genom staketet med utg- hastighet 600 m/s. Där finns inte mer att önska, det finns inget som någon annan kula gör bättre.

Vill man så kan du prova exotiska kulor men det finns inte skäl för det. Alaska är också en effektiv kula som inte gärna ändrar riktning i viltet utan är kursstabil likt vulkan. Oryx i 9,3 har jag sett en del konstiga sårkanaler men det har blivit bättre. Dom verkar blivit för stora och breda innan.

Om du vill ha en annan säker kula hade jag tittat i noslers sortiment, blandat eller inte så är dom ett trygghetsval.