Publicerat Februari 2, 201313 yr Det finns säkert på forumet men jag har inte hittat det så det blir en ny tråd. Att precisionen på halvautomater ofta lämnar en del att önska är väl allmänt känt. (utom möjligtvis sauer 303 som jag sett skjuter mycket bra) Men varför är det så? Beror det bara på att automatens syfte är jakt av typen drevjakt, och att tillverkarna därför inte bygger vapen med bättre precision, eller finns det något i konstruktionen som försvårar en god träffbild från ett dylikt vapen? En snubbe jag talade med i USA använde ar15 till att skjuta präriehund på ganska långa håll så i en sån måste ju precisionen finnas. Varför inte i en jaktautomat?
Publicerat Februari 2, 201313 yr Du har rätt, snappat detta jag med. Vill bara framhålla att hustruns Argo .308 skjuter bra, tror jag sköt 30 mm grupper med den om inte mindre med hemkokad Oryx 180 gr. Iövrigt överlåter jag frågeställningen till folk som kan detta
Publicerat Februari 2, 201313 yr Det finns säkert på forumet men jag har inte hittat det så det blir en ny tråd. Att precisionen på halvautomater ofta lämnar en del att önska är väl allmänt känt. (utom möjligtvis sauer 303 som jag sett skjuter mycket bra) Men varför är det så? Beror det bara på att automatens syfte är jakt av typen drevjakt, och att tillverkarna därför inte bygger vapen med bättre precision, eller finns det något i konstruktionen som försvårar en god träffbild från ett dylikt vapen? En snubbe jag talade med i USA använde ar15 till att skjuta präriehund på ganska långa håll så i en sån måste ju precisionen finnas. Varför inte i en jaktautomat? Att man kan få en AR att skjuta tätt beror inte enbart på konstruktionen - kalibern är ganska snäv i kulvikt och kulform. En annan automat som skjuter överjävligt bra är Walthers WA2000. Så det går, det gör det. Men det blir knöligt och man måste ge upp en del andra saker för att nå dit. Tittar man på en 308 som BAR eller Argo så ska den fungera inom ett ganska mycket stort spann av laddvikter, farter och kulformer - då får man ge avkall på en hel del saker och tex göra utkastarporten STOR vilket ger en svag låda, magasinsmatningen och rampen får göras lång den med vilket gör lådan längre och lång låda med långt hål och långt magasinsshakt blir ännu svagare. Militärt har man en helt annan problematik då man med mycket stor exakthet säga VAD den kommer att matas med för ammunition då man ha full kontroll på ammunitionsledet - så man kan inte dra riktigt relevanta erfarenheter av militära konstruktioner sett i civila ögon. Sedan kommer vi till gaspistongen - AR är lågtryckare, men dessa är lite si och så om man går upp i kaliber. Så lång pistong som ligger an mot ett pipblock och högtryck funkar bättre. Här kan man välja olika vägar - alla leder till olika problem men en svag låda och en pipa som inte hänger löst blir knölig att få att skjuta bra. Man kan dela pistongen så den blir "friflytande" och inte hänger på ramstycket. Men då tappar man en hel del massa i ramstycket vilket ger lite småsuspekt omladdning. Slutligen ska man ha klart för sig att de flesta kulautomater görs som drevjaktbössor dvs en bössa som man förmodligen skjuter ganska korta skott med - ungefär som en dubbelstudsare. Och då tar man inte kanske inte i riktigt lika mycket som om man skulle gjort om man ville ha lite mer 300m prestanda. Vill man ha bra precision så är det "ollonfinish" och bra material (skitstål och rostfritt är klistrigt) på allt som rör sig, styv låda, vettig pipa och vettig pipupphängning. Och se till att rekylhanteringen (i pangen då) sker lika i alla skott man skjuter. I Sauer 303 har man gjort i princip allt det, och den skjuter bra. Samma sak gjorde FN i FN MAG (ksp58) och man kan skjuta bort en lus från ett visitkort på 300m..... /T
Publicerat Februari 2, 201313 yr Författare Tack för ett mycket bra svar! Då slapp jag fundera på den saken mer
Publicerat Februari 2, 201313 yr Tack för ett mycket bra svar! Då slapp jag fundera på den saken mer Njae, inte ett bra svar - ett kort svar, så långt jag ides skriva. För ämnet som sådant är betydligt mer omfattande och komplext än den lilla drapan...... /T