Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vilka ringar ska jag ha?

Featured Replies

Publicerat

Hej

Då detta är min första jaktsäsong så köpte jag en bössa med sikte (Leupold vx1 3-9x40) i ett paket. Jag hade inte alls så bra koll på vad jag ville ha men tyckte att paketet var rimligt för mig då. Då det har blivit mycket vakjakt så har jag nu kommit underfund med att ja vill ha ett sikte med mer ljusinsläpp och belyst så därför har jag inhandlat ett sånt sikte. Till saken hör att jag är helt novis vad det gäller utrustning och material men har försökt läsa mig till mycket på nätet.

Nu till min fråga, vad ska jag välja för ringar när jag monterar? Leupolden är vad jag har läst mig till 1"-tub å det nya siktet är 30 mm. Därför behöver jag nya ringar. Jag har också läst mig till att jag har weaver-fästen på mitt vapen och behöver då antagligen weaver ringar? Det pratas också om man har stål eller aluminumbaser så ska man ha motsvarande stål eller alu-ringar. Hur vet man vilka typer av fästen man har?

Jag har också funderat på om man ska välja fasta montage eller quick-release. Nån gång i framtiden så kanske man vill kunna sätta på ett drevsikte. Stämmer det att om man har quickreleasefesten så kan man byta mellan olika sikten utan att skjuta in siktet mellan varje byte (förutsatt att varje sikte är inskjutet separat)?

När man väl monterar allt, hur hårt ska man dra fast skruvarna? Ska man ha momentnyckel?

Bifoga gärna andra relevanta tips när det gäller montering

Jag bifgoar några bilder på hur mina fästen och baser ser ut idag.

post-10660-0-12839300-1359885907_thumb.j

post-10660-0-13971100-1359885920_thumb.j

post-10660-0-70215600-1359885932_thumb.j

Redigerad med fekki

Publicerat

Absolut, men sen beror det ju på vilket sikte du ska montera, ringarna finns i olika höjder. Det är ju dumt att ha för höga ringar än du behöver, har du för låga tar siktet i pipan.

Publicerat

Väldigt smidiga om man vill byta kikare lätt, har såna till min aimpoint i lågt utförande...