Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

problem med ljuddämpare

Featured Replies

Publicerat

Halloj. Var iväg på älgbanan idag och skulle prova min nya X-bolt och den nya Stalon whisper ljuddämparen.

Men problem uppstod efter första serien, ljuddämparen rök som ett ånglok efter skott och blev överjävligt varm, så varm att det blev suddigt i kikarsiktet så det gick inte skjuta på stillastående tavla. När jag sedan öppnade ljuddämparen så va den full av krutrester säkert en hel tesked :/ och då har där bara gått 25 kulor genom den.

Vad kan detta bero på?

Publicerat

att den blir varm och siktbilden blir suddig är inget ovanligt beroende på kaliber, det andra låter dock skumt du har väl inte gjort ren den med något oljebaserat.

Publicerat
  • Författare

Det är en 30.06. Jag har inte hunnit rengöring den,blev använd första gången idag.:/

Publicerat
  • Författare

Ozzian: Det är fabriktsladdat. Gyttorp match. Pip längd 57 cm

Publicerat

Ok, det låter som sagt skumt,

ingen olja eller så i dämparen?

En tesked krut är mycket, testat nån annan patron?

Publicerat

Jag raderade alla de övriga kopiorna av denna tråd.

Henrik

Publicerat

Ska du ha en dämpare som fungerar att skjuta varm så är det Ase Utra som gäller!

Rekomenderar inte att skjuta mer än en serie och sen låta dämparen svalna när det gäller Alu dämpare.

Publicerat
  • Författare

Tack Henric!

Har inte hunnit prova någon annan än.

Men har en kompis som har likadan och han sköt oxå idag men inga problem där..

Publicerat

Grattis! du har just upptäckt "Mirage" i praktiken på svenska, värmeflimmer.

kommer på alla dämpare efter 5-15 skott beroende på kaliber, krut och piplängd. sker även med vanliga pipor men det krävs lite mer skott bara.

Röken är väl litiumfettet eller annan olja i dämparen som "brinner" upp

låter helt normalt om dämparenär ny eller nyrengjord/nyinoljad

Publicerat

Med ny dämpare ryker det en hel del, det är guckat de har i gängorna som skapar fenomenet. Att du får en jävla massa värme och en hel del krutrester - dock inte i närheten av en tesked på 25 smällar, det är din hjärna som plussar på - med Jaktmatch i så kort pipa är också normalt.

Jag antog att det var den ammon du menade, Gyttorp gör ingen kulammo vad jag vet...

-- Mats

Publicerat
  • Författare

Tack för era svar. Så tipset är att fimpa ljuddämparen på älgbanan? Men kan ändå inte låta bli att undra om där e något som är fel när det samlas så mycket krutrester inuti dämparen.

Publicerat

Tja det är opraktiskt med dämp när det blir/du får sådana bekymmer med
dämparmirage så visst är det läge att skruva av den. Angående rester i dämpen, i inledningen blir det kanske en del, kan ha att göra med som angivet ovan att inte har rengjort den inför bruk, dvs att det var någon form av rostskydd/konserveringsmedel i den. Typiskt sätt ger olja och ävja i en dämp mycket påtagliga effekter om man då skjuter med dem. /CHristian