Publicerat Februari 4, 201313 yr Jag har laddat Blitz King som rävkula till min 243:a. Alla bilder som visar räv skjuten med varmint kulor brukar inte vara så vackra. Men dom rävar jag har skjutit med BK så får jag ett lika runt och fint utgångshål som in. Det har "gurglat" i ett par när jag lyft dem. Sköt en hane på 9kg i lördags där kulan gick ut i bogen men det syntes inget utgångshål och inget på skott platsen heller. Men det rann ur mun och utgång när jag burit den en bit. Jag förstår inte riktigt hur en kula som gör mos invändigt bara lämnar ett litet runt hål på baksidan. Vet ju att den en del inte ger nått utgångshål alls utan lämnar all energi i kroppen. Har skjutit på 60m och i lördags 130m med samma resultat. Ingen räv har gått 1cm. Är det någon lite blykärna som åker rakt igenom och resten stannar i kroppen? Nån som har en aning varför kulan beter sig som den gör? Vore trevligt att få svar för detta har jag funderat på ett tag. Mvh Niklas
Publicerat Februari 4, 201313 yr Behöver bara vara en liten bit av kulan för att riva upp hål i skinnet.Samma kula kan vissa gånger ge större hål & andra gånger inget utgångshål alls. Använder nu speer TNT 50 grain i min 223.
Publicerat Februari 5, 201313 yr Författare Kan jag snålat med laddningen så den går rätt igenom? Har svårt att tro det när det är en sådan blöt kula. Får kanske flå en räv nån gång och se vad som hänt invändigt.
Publicerat Februari 5, 201313 yr Nicke- gurglet och det där slaskande ljudet som du upplever när du lyfter rävarna är tecken nog på att kulan gör sitt jobb, men för att du skall stilla ditt eget sinne, öppna nästa du fått korn på, men var varsam och akta dina kläder. OM du vill ta gärna en bild eller två för att visa oss andra./CHristian
Publicerat Februari 5, 201313 yr Nicke- gurglet och det där slaskande ljudet som du upplever när du lyfter rävarna är tecken nog på att kulan gör sitt jobb, men för att du skall stilla ditt eget sinne, öppna nästa du fått korn på, men var varsam och akta dina kläder. OM du vill ta gärna en bild eller två för att visa oss andra./CHristian hoppas du inte är kräsmagad bara
Publicerat Februari 6, 201313 yr Blitzking görs endast upp till 6mm vad jag vet. Finns andra varmintkulor i kal .30!
Publicerat Februari 6, 201313 yr Okej Har hört att speer TNT ska vara bra, nån som provat den? Tja det är nog i grunden jämt skägg mellan den kulan, Barnes Varmint kulor, Sierra Varminter, Hornady V-max mfl, i det att man frågar efter effekt i viltet, frågan kvarstår vilken/vilka som skjuter bäst i din pang, ofta har man höga krav på precision med denna form av laddningar, svaret håller din pang/pipa på och det är enbart genom att prova som du får svaret. /CHristian
Publicerat Februari 6, 201313 yr Författare Nicke- gurglet och det där slaskande ljudet som du upplever när du lyfter rävarna är tecken nog på att kulan gör sitt jobb, men för att du skall stilla ditt eget sinne, öppna nästa du fått korn på, men var varsam och akta dina kläder. OM du vill ta gärna en bild eller två för att visa oss andra./CHristian Jo att kulan gör sitt jobb är jag övertygad om men som du förstår så har det snurrat en hel del i skallen på vad det är som gör så runda och fina utgångs hål. Och utan att lämna blod spår på skottplatsen. /Nicke