Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Marlin 1895 i Vårby

Featured Replies

Publicerat

Jag luskar lite här om någon av herrarna (eller damerna) har varit och tittat på den 45/70 som står hos Huntyard i Vårby?

Jag tänkte provskjuta den i morgon.

fööör en sådan måste man väl ha eller?

Marlin_Model_1895GBL.jpg

Publicerat
  • Författare

Eller frågan då:

Har någon upptäckt några fel på den eller är det rent av någon här som bytt in den?

Publicerat

Det är en beg pang således? Nope inget hört om det exemplaret. /C

Publicerat
  • Författare

Jo den är begagnad. När jag var och klämde på den kändes alldeles lagom sliten.

Finns det någon Marlinentusiast som kan hjälpa mig att identifiera svaga punkter.

Pipan är inte portad och den ser ut som en guidegun i längd och magasin.

Kalibern är 45/70.

Publicerat

Har en likadan fast i 30-30, underbart smidig!

Köp!

Publicerat
  • Författare

Har en likadan fast i 30-30, underbart smidig!

Köp!

Ahh, allt jag behövde veta!!

Publicerat

En sådan har jag haft på listan av gevär att någon gång äga och bruka så i framtiden köper jag en med. Berätta gärna hur provskjutningen gick.

Publicerat
  • Författare

Provskjutningen gick bra, bössan var i mycket bättre skick än jag mindes den.

Licensansökan är nu inskickad.

På det hela en lyckad dag!

Publicerat

Instämmer med Fredrik, en bygel, och speciellt en GG, utan tillgång till bra öppna riktmedel är en handikappad bygel.

Bra köp av pang förövrigt !

Publicerat

Mmmm... nu blev jag nästan sugen igen. Min hade mindre handgrepp, och jag klämde mig illa vid något tillfälle när jag inte häll fingrarna i styr. Ruskigt smidig, dock. Och jag behöll laddverktyg och komponenter...

Publicerat
  • Författare

För att förtydliga är det inte den på bilden utan en begagnad, inte riktigt samma handgrepp.

Det skulle vara bra att provskjuta både ghostring och andra alternativ innan man bestämmer sig.

Jag har för avsikt att "bara" ha öppna riktmedel på den, jag har iofs. sneglat på något fiberoptiskt alternativ. Men inget blir ju beställt eller för den delen bestämt innan bössan är hemma.

TG111W.jpg

Publicerat

Firesight-siktet på bilden är mycket bra, jag hade det på min 45-70 och 444, rekommenderas !

Publicerat

Firesight-siktet på bilden är mycket bra, jag hade det på min 45-70 och 444, rekommenderas !

Funderar att skaffa Firesight-sikten till min bygel.

Funderar bara på hur hållbara dom är. Klarar dom eftersök som går in i det tätaste elände utan att gå sönder?

Vad är din erfarenhet?

Mvh Einar

Publicerat

Provskjutningen gick bra, bössan var i mycket bättre skick än jag mindes den.

Licensansökan är nu inskickad.

På det hela en lyckad dag!

Bra val av bössa.

Köp nu ett gäng ballonger och panga på när licensen har kommit. Hur kul som helst.

Mvh EInar.

Publicerat

Funderar att skaffa Firesight-sikten till min bygel.

Funderar bara på hur hållbara dom är. Klarar dom eftersök som går in i det tätaste elände utan att gå sönder?

Vad är din erfarenhet?

Mvh Einar

Siktet håller, men inte kornet.

Detta är inget om man vet att man ofta ska trassla sig igenom snårskog, då är ett stålkorn långt bättre enligt min erfarenhet, jag har haft sönder två firesightkorn, ett iofs då jag åkte på ryggen utför en snorhal berghälla, men det andra gick när jag ålade igenom ett tätsnår med björksly.

Ghostringen som Fredrik tipsar om högre upp i tråden är bra, jag kör med en annan variant på samma tema på min Marlin 336:a, detta: http://www.skinnersights.com/ , tål mycket stryk kan jag intyga.

Publicerat

Sålde bygeln och flyttade över Ghost Ringen till min kombi. Sätter två skott på ett par cm på 80 m ur bänk... är riktigt, riktigt nöjd. Jag hade inte valt ett sådant fiberoptiskt korn. Jaghade ungefär motsvarande korn på dubbelstudsardrillingen, men med tre punkter. Tyckte dock att det blev otydligt i vissa ljus, och bytte det mot ett korn med ett rakt vitt streck.

Publicerat

Ska bli roligt och testa bössan när den kommer hem!

Publicerat
  • Författare

Idag, efter oceaner av tid har licensen kommit. Nu är jag dock hemma och bössan i affären i Tokholm, men jag har ju sportlov nästa vecka...

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Den är min

Den är hemma

Den är provskjuten

IMG_7384_zps78b47fda.jpg

IMG_7383_zps2c955082.jpg

Publicerat

Haerligt spett - har haft ett sjaelv (sa klart) :wub: Maste saega att rekylen var ruskigt rapp, men en klart potent bossa och torde vara redigt trevlig for naerstrid :thumbsup:

Publicerat

Haerligt spett - har haft ett sjaelv (sa klart) :wub: Maste saega att rekylen var ruskigt rapp, men en klart potent bossa och torde vara redigt trevlig for naerstrid :thumbsup:

Dito. Och jag vill minnas att fabriksbakkappan var manlig...

• 1 year later...
Publicerat
  • Författare

Min dotter, 17 år, har förälskat sig i min 1895. Lånat med sig den till skolan några gånger. Så nu har hon också lämnat in en licens ansökan på en egen. Ny förståss!!

Publicerat

Min dotter, 17 år, har förälskat sig i min 1895. Lånat med sig den till skolan några gånger. Så nu har hon också lämnat in en licens ansökan på en egen. Ny förståss!!

Remingtontillverkad?

Publicerat
  • Författare

Remingtontillverkad?

Nej, Marlin. I den underbara kalibern 45-70 gov.