Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hysa bort folk under pågående jakt

Featured Replies

Publicerat

Det pågår en debatt här hurvida det är tillåtet eller ej att avhysa folk från ett område under pågående jakt.

Detta ska enl. uppgift vara att citat från en jurist kopplad till NV:

"Varken markägare eller jakträttshavare har rätt att mot iväg någon från ett

område där jakt ska ske eller att sätta upp skyltar om att området inte

får tillträdas. Jägarna bör på lämpligt sätt informera allmänheten om

att jakt pågår i området, men det finns inte stöd i författning för att

mota bort någon.

Kommer ihåg att Ola skrev i en tidigare tråd här att rättigheter kopplade till markägande går före allemansrätten, dvs. jägare har rätt att avhysa folk som stör under jakt, medan det inte var klart vad som har företrädde om även "störmomentet" sker i kommersiellt syfte.

Hur ligger det till egentligen med detta om rätt att avhysa folk som stör pågående jakt?

Publicerat

Det finns mig veterligen inga prejudikat eller vägledande domar att stödja sig stenhårt på här. Det torde vara ganska ovanligt att vanliga skogsflanörer insisterar på att få fortsätta vandra i jaktområdet om man vänligt påpekar att de stör jakten... Det finns gott om fall dock då jakt medvetet saboterats och då ringer man lämpligen polis som avhyser dem.

Grundresonemanget som vi använder oss av är att jakt är "pågående markanvändning". Precis som jord- och skogsbruk. Denna "pågående markanvändning" får inte försvåras av verksamhet med stöd av Allemansrätten. Så skulle jakten försvåras av svampplockare eller vad det nu kan vara bör man med stöd av ovan kunna be vederbörande att plocka svamp någon annan stans. Flyttar de inte på sig får man upprätta en anmälan hos polisen.

Publicerat
  • Författare

Tackar för snabbt svar!

Bara för att säkerställa, innebär det att det som framgår av ovan nämnda citat då inte, helt eller delvis, stämmer?

Publicerat

Just bortmotandet är nog känsligt. Polisanmäla och begära handräckning kan ingen hindra men om man rent fysiskt börjar mota bort folk kan man nog vara illa ute...

Publicerat

Jag har nog aldrig skrivit att man kan slänga ut folk (rätta mig gärna om jag har fel). Utan man har rätt att be dem avlägsna sig - vill de inte de får man ringa helga handboja och bosse batong. Akta er också för att låta hotfulla för det finns folk som då fått polisen på sig själva istället...

Publicerat

Vi har ju blivit drabbade några gånger under pågående älgjakt av bärplockare från utlandet.

Det är ett ofog och ibland har vi försökt förklara för dom att vi jagar, men det örat vill dom inte lyssna på.

Detta är något som förbund och myndigheter borde försöka ta tag i och göra något åt.

Dom säger bara allemansrätten på knagglig svenska. :sad:

Publicerat

Vi har ju blivit drabbade några gånger under pågående älgjakt av bärplockare från utlandet.

Det är ett ofog och ibland har vi försökt förklara för dom att vi jagar, men det örat vill dom inte lyssna på.

Detta är något som förbund och myndigheter borde försöka ta tag i och göra något åt.

Dom säger bara allemansrätten på knagglig svenska. :sad:

Vi jobbar aktivt med detta.

Publicerat

Vilken lag/paragraf är det som gäller när folk stör jakten medvetet. Det kan ju vara bra att veta ifall man någon gång behöver ringa polisen.

Publicerat

Vi jobbar aktivt med detta.

Det låter bra! :thumbsup:

Publicerat
  • Författare

Jag har nog aldrig skrivit att man kan slänga ut folk (rätta mig gärna om jag har fel). Utan man har rätt att be dem avlägsna sig - vill de inte de får man ringa helga handboja och bosse batong. Akta er också för att låta hotfulla för det finns folk som då fått polisen på sig själva istället...

Hysa bort kanske var ett litet starkt ordval från min sida, så jag tror inte du har fel. Det var inte min avsikt att lägga ord i munnen på dig, ber om ursäkt för det.

Det var mer det rättsliga jag syftade till, dvs. att jakt går före aktiviteter som som stödjer sig på allemansrätten och att det generellt är folks skylidghet att inte medvetet störa under pågående jakt (dvs. flytta sig till ett annat område) Jag tyckte helt enkelt att ovan nämnda citat gick lite stick i stäv med det och ville kontrollera hur det verklgien ligger till. Verkar dock vara lite av en gråzon detta...

Hur som, tackar för svaren!!

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.