Publicerat Februari 5, 201313 yr Jaha. Fick för mig att göra en uvbulvan, hade en plast-dito som skulle få nya kläder. Sagt och gjort, läst en massa på forumet och googlat berguvar för att få ett hum om hur en sån bör se ut. Utgångsläget: Plast-uv, fasan- samt kycklingfjädrar från Panduro, igelkott från Stockholms Stadsmission, stirrögon från glasseyes.com, nyinkommen fuskminkpäls från Ohlssons Tyger samt ett par vingar från en kanadagås (den är tyvärr inte i livet längre...) Då den lilla uvsaten glodde åt sidan samt var just liten så fanns inget annat att göra än att "säära med niven". Förstorade åbäket medelst en plastburk som passade ypperligt. Ett stycke igelkott inköptes för en billig peng, flåddes enligt konstens alla regler... Ursäkta, men du har hår i ansiktet... Nu inleddes ett intensivt arbete med frisering av ansiktsbehåring, påklädning av den nya fina minkpälsen för 499:-/m osv. Därför glömde jag att fota en del av arbetet. Donald Trump... Tog slut på fjädrar så resultatet blev som följer. Får komplettera i efterhand. Kneel, suckers! Så, tror ni att den kan funka? Har använt säkert åttahundra kilo smältlim, men det känns som om blåst kan gå hårt åt fjädrarna, lossnar dom lätt i vind? Spott och spe emottages med god min!
Publicerat Februari 5, 201313 yr märks om kråkorna ramlar ur skyn skrattandes eller via akut blyförgiftning är ju ändå dom som bestämmer om du har ett vinnande koncept eller inte
Publicerat Februari 6, 201313 yr Mycket vacker! Det ser ut som du har en konstnärlig ådra Min hemmagjorda uv tillverkades av ett par stoppade långkallingar och hönsfjäder, men vacker blev den inte
Publicerat Februari 7, 201313 yr Riktigt fin tycker jag! Avgjort jaktduglig sen får du se hur det går.. Fixa ngn najtråd eller nåt nere på uvens buk så du enkelt kan fästa en död kråka framöver. Som sagt, bara att köra! Om du i framtiden ska göra vid den ytterligare så tyckte jag ryggen såg lite mysko ut.. där finns lite att göra kanske men det kan även vara så att det funkar skitbra så testa. Jag flådde alltid av skinn med fjäder och drog fast, upplevde inte att jag sumpade fjädrar i vinden. Däremot kunde uven få stryk av rovfågel men det brukar vara hanterbart. Håller med någon föregående här, du har en konstnärlig talang!
Publicerat Februari 7, 201313 yr Författare Tack ska ni ha Har alltid betraktat mig som familjens svarta får vad gäller det konstnärliga. Såväl min far som farfar var mycket duktiga på att måla och teckna, har flera vackra tavlor av dom. Sen var pappas farbror konstnär och är väl den som gjort sig ett namn i den branschen. Brorsan har också en jäkla kläm på det där med att teckna, men jag däremot är helt talanglös med pennan/penseln. Kanske har jag en något starkare sida i mer praktiskt skapande... Riktigt fin tycker jag! Avgjort jaktduglig sen får du se hur det går.. Fixa ngn najtråd eller nåt nere på uvens buk så du enkelt kan fästa en död kråka framöver. Ska göras! Hur långt ner ska den sitta, hade tänkt nere vid fötterna men det kanske är för lågt? Ryggen blev mysko, var så mycket tomrum där och fjädrarna räckte inte till på långa vägar. Ska försöka ändra lite. Hela uvjäveln är förresten sprayad med matt klarlack. Pälsen blev mer "fjäderlik" efter några sprayningar med efterföljande varsamma klappningar med handen På't igen!
Publicerat Februari 7, 201313 yr Lågt ned på buken fäster du kråkan eller högt upp på benen/fötterna. Huvudsaken är att kråkan inte hamnar en dm under uven
Publicerat Februari 14, 201313 yr Författare Var ut och provade kräket förra helgen i -10 grader och snöfall. Vet inte om det var så bra väder, uven blev täckt av snö tillslut. Hursomhelst så blev den undersökt och i viss mån antastad av såväl kråka som korp, skata och kaja. Tyvärr så ryggade fåglarna och stack, misstänker gömslet men kan ju vara nåt på uven också. Sköt iaf en kaja så den är nu invigd. På kunnigare forumisters inrådan har jag då gjort några förändringar på sattyget. Klädde på lite mer päls samt vinklade om fjädrarna en aning. Får vara så tills jag skaffat mer material. Monterade även dit ett kråkfäste i form av elkabel Den gröna plastbotten känns inte vidare naturlig så jag klädde in den med mer päls men först var jag tvungen att lägga till lite bukfylla. Har även limmat in ett rör så att det går att få fast skapelsen lite stadigare. Lämnade uven för ett ögonblick å tror ni inte på fan att den jäveln slagit en igelkott Nya försök får vänta en vecka eller två pga icke jaktliga åtaganden...
Publicerat Februari 17, 201313 yr Lömsk jäkel;-) ska hämta min skabbis nu och förse den med nya ögon och ny kostym. S.
Publicerat Februari 19, 201313 yr Riktigt bra jobbat! När jag gjorde om min och vred upp huvudet så lät inte resultatet vänta på sig! Ökade fågel antalet för min uv med ett par hundra fågel efter det. Mvh Niklas