Publicerat Februari 5, 201313 yr Som sagt. Har varit inne på en ny bössa. En tikka t3 hunter. Kaliber 308 w. Den skulle jag använda till all jakt, från räv till älg. Men nu på sistone har jag tänkt att jag kanske ska köpa en grövre kaliber. Har en tikka m65 6,5*55 som jag jagar småvilt med nu. Grisarna börjar komma hit och då vill man ha en bössa med lite död i. Har nu tänkt så här. En tikka t3 hunter 9 3*62. Som jag ska jaga älg och gris med. Kommdr nog att vaka gris också så de är det vell bra med ganska grov kaliber. Är också sugen på att prova jaga björn. Skulle ni köpa en grövre då till högvilten och fortsätta jaga småvilt med 6,5 eller skulle ni köpa en mer allround bössa? Tack för svar
Publicerat Februari 5, 201313 yr en till såklart till gögviltet det handlar ju om lite mer än bara kalibern, du behöver olika kikare ev annan stock osv.
Publicerat Februari 5, 201313 yr Författare Ja kikare vet jag men stock? Tänker du på att det är en ganska bra rekyl?
Publicerat Februari 10, 201313 yr din 6.5 dödar grisar ! Min 30-06 dräper dom utan problem, fast gubbarnas 9,3or sjuter mest av benen på dom så vi hittar dom levande vid nästa jakt
Publicerat Februari 10, 201313 yr En bössa till allt vore en dröm! en 9,3x62 funkar skitbra på älg, och den har trevlig rekyl, sen din 6,5a har du väl antagligen ett högförstorande sikte på? då använder du den på grisvaket med, jag anser att kikarsiktet har större betydelse än vad kalibern har på grisvak! Ska du ändå ha en alltiallo bössa så ska du kanske snegla på en 308 eller 8x57! men jag hade behållt 6,5an och köpt en lite kortare men med grövre kaliber och ett lågförstorande sikte!
Publicerat Februari 10, 201313 yr Författare Ja det får nog bli en 308 eller 30 06 tikka t3 hunter och ett meopta meostar r1 1,5-6*42 belyst 4c