Publicerat Februari 6, 201313 yr 20:30 ringer dom, rådjur på kört i bostadsområde. Kommer dit vid 21:00 och hittar mycke hår på platsen. Kopplar hunden och börjar spåra, efter 100m kommer två djur till och går ihop med den löpan vi spårar. Spårar en bit mot en åker när ett djur viker av. Vi fortsätter med det ensamma och ser djuret ute på åkern. Släpper hunden och djuret sprätter iväg utan hinder. Utan hund fortsätter jag med dom två andra. Hand spårar 4-500 m och ute på en annan åkerlapp ser jag ett djur ligger. Ringer LKC om skjut tillstånd, när det är godkännt kommer hunden tillbaka men djuret är borta. Spårar nu det ensamma djuret 200m när det hår ihop igen med det andra. Släpper hunden igen och ganska snart är det upptag. Hunden skäller på i riktning mot E:45an men hunn tappar spår i bostadsområde och jag hinner dit och koppla. Går tillbaka till platsen jag släppte och släpper igen, hunn hinner 50m när det blir upptag. Djuret och hunn är på väg åt samma håll som det andra när jag ska genskjuta dom, då vänder djuret och kommer på mig. Ena bak benet av. Kan avsluta och åka hem 24:00
Publicerat Februari 6, 201313 yr Bra jobbat! Varför behövde du ringa LKC? Har du inte skjuttillstånd när du är utlarmad?
Publicerat Februari 7, 201313 yr Författare Ville va på de säkra att polisen vet om att det kommer smälla i bostadsområdet. Polisen vill att vissa distrikt inom NVR ska ringa och be om tillstånd.
Publicerat Februari 7, 201313 yr Ville va på de säkra att polisen vet om att det kommer smälla i bostadsområdet. Polisen vill att vissa distrikt inom NVR ska ringa och be om tillstånd. Brukar du ringa så "nära" skott? Jag brukar ringa LKC så snart jag vet att olyckan har hänt i närheten av tätbebyggt och att viltet kan vara på väg ditåt= nästan alltid innan jag påbörjar spårning //Mekus
Publicerat Februari 7, 201313 yr Ring innan du börjar, eller begär det direkt du får samtalet. Lätt att man får en skottchans och den går förlorad för man ska försöka ringa. Man bör oxå ringa tillbaka när det är gjort. Hur som, bra att du fick livet av djuret.
Publicerat Februari 7, 201313 yr Författare Bra tips, de var nått jag inte tänkt på tidigare. Dom vägarna som mitt område är på har bara ett bostadsområde, i gränsen mot ett annat område., så jag får skylla min orutin på de.