Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bjuda hit Kineser

Featured Replies

Publicerat

Hej!

Är ny här på forumet, har skrivit ett par inlägg bara. 

jag träffade en kille där jag bor i Peking, Kina, att han jobbade med att hitta kineser som vill åka och jaga i USA, verkade vara ett mycket trevligt jobb han hade. Jag undrar om några jaktlag är intresserade av att tjäna en ganska bra slant på att ha hand om några Kineser på jakt i Sverige. 

Kineserna törstar mycket efter natur många av dem, och jakt i Sverige skulle ju vara helt fantastiskt för dem, och de är väldigt rika.

Har bara hört om tyskar som kommer och jagar här och de har ju förmodligen mycket bättre erfarenhet av jakt och natur. 

Är det någon som jobbar som jaktguide eller liknande? Skulle vara kul att höra vad ni säger.

Hälsningar

klas

Publicerat

Jag skulle inte pga kulturkrockarna var gällande jakt och bristerna i kommunikationen ang säkerheten etc, har erfarenhet från jakter med araber, folk från balkan och tyskar. 

Publicerat

En jaktarrangör i närheten hade ett gäng "rika" serber på älgjakt. Det gör han inte om. 

Såg dom en älg på vägen så kastade dom sig ur bilen för att skjuta. Turligt nog lyckades arrangören att köra sin bil emellan. Men blev å andra sidan nästan lynchad för det. Sen hade dessa inte samma syn på hundar. Vilket gjorde att det rätt snart inte fanns någon hundkarl som ville gå när dessa herrar var på marken.

Kineser.... Kan vara för stora skillnader i kulturen hur jakt bedrivs. Men med bra tolkar och någon dags lektion först, om hur jakten fungerar här och hur vi ser på våra hundar och säkerhet. Nja det kanske skulle fungera.

Publicerat
  • Författare

En jaktarrangör i närheten hade ett gäng "rika" serber på älgjakt. Det gör han inte om. 

Såg dom en älg på vägen så kastade dom sig ur bilen för att skjuta. Turligt nog lyckades arrangören att köra sin bil emellan. Men blev å andra sidan nästan lynchad för det. Sen hade dessa inte samma syn på hundar. Vilket gjorde att det rätt snart inte fanns någon hundkarl som ville gå när dessa herrar var på marken.

Kineser.... Kan vara för stora skillnader i kulturen hur jakt bedrivs. Men med bra tolkar och någon dags lektion först, om hur jakten fungerar här och hur vi ser på våra hundar och säkerhet. Nja det kanske skulle fungera.

Kineser är ett väldigt lugnt folk som är mycket duktiga på att ta instruktioner och stor respekt för andra kulturer. Min erfarenhet med araber och balkanfolk är ganska stor och jag kan säga att det är enorm skillnad. Har bott i Tyskland två år och Tyskar är bra mycket "hetsigare" än kineser måste jag säga

Publicerat

Jojo det fick jag höra om araberna också, på vippen till två grova jaktbrott första älgjaktsdagen.

Publicerat
  • Författare

Jojo det fick jag höra om araberna också, på vippen till två grova jaktbrott första älgjaktsdagen.

hehehe, du fick höra det? Du har kunnat göra en egen bedömning på dem? Finns gott om dem i Sverige. 

Publicerat

Får en person från Kina verkligen jaga i Sverige?

Språkade med förbundet för några år sen, då gällde det en engelsk kollega, och det är inte många länder som har en utbildning som erkänns i Sverige. Om någon vet bättre får dom rätta mig men om jag minns rätt gäller:

1. Man ska ha genomgått en av svenska myndigheter erkänd utbildning i hemlandet eller

2. Vara svensk medborgare

Annars så är det helt kört att jaga lagligt i Sverige. Dvs inte ens uppsiktsjakt är tillåten.

Kanske kan vara bra att reda ut detta innan/om man när några planer på att tjäna storkovan på att arrangera jakter för kineser.

/Markus

Publicerat

Hej, som Dansk for du jage i Sverige om du har dansk våbenlisens/jagttegn,så tilkommer der at løse Svensk jagtkort for jagt i Sverige ,intet skrevet om at skulle have Svensk jagereksamen mvh kalle.

Publicerat
  • Författare

Får en person från Kina verkligen jaga i Sverige?

Språkade med förbundet för några år sen, då gällde det en engelsk kollega, och det är inte många länder som har en utbildning som erkänns i Sverige. Om någon vet bättre får dom rätta mig men om jag minns rätt gäller:

1. Man ska ha genomgått en av svenska myndigheter erkänd utbildning i hemlandet eller

2. Vara svensk medborgare

Annars så är det helt kört att jaga lagligt i Sverige. Dvs inte ens uppsiktsjakt är tillåten.

Kanske kan vara bra att reda ut detta innan/om man när några planer på att tjäna storkovan på att arrangera jakter för kineser.

/Markus

Ja okej, jag hade inte tänkt att starta något sådant men tänkte då de gjorde så i USA så kanske det vore en bra affär även i Sverige. Verkar vara omöjligt då. 

Publicerat

Å herregud vilken ide! Räcker det inte med vargen i våra skogar?

Gnider min lilla romska kula och ser in i framtiden. Smaskiga tidningsrubriker om kineser döda efter vådaskott.

Gör oss alla en tjänst och fundera inget mer på saken innan jägarna får ännu sämre rykte

Publicerat

Löshundsjakt efter älg är nog det jag skulle satsa på. En speciell jaktform de inte kan hitta från andra ställen, säker jakt, stora djur som är svåra att missa, och mycket låga kostnader jämfört med jakt i södra sverige. Går nästan garanterat att sälja in någon dröm om monstertjuren, och sedan mula en kalv efter fem dagar, och få ombokning till nästa år för att fortsätta leta drömtjuren...

Att sätta dem på vanligt norrlänskt älgpass fungerar inte, garanterat ingen större succé. Södra sverige är ungefär samma jakt som de kan köpa i ungern eller polen, men generellt sett sämre.

Publicerat

Jag var i kina för fem år sedan. Pratade en del om jakt med lite olika guider vi hade och alla ställde sig väldigt frågande till jakt. Det lät ungefär som att jakt var något kejsarna för flera hundra år sedan ägnade sig åt. Och då i en djurpark typ. Inget som vanliga kineser pysslade med. 

Jakt verkade vara väldigt främmande för det kinesiska samhället. Där kan man nog ha den störrsta kultur krocken men det kan också vara en fördel då det inte finns förutfattade meningar om hur jakt ska gå till. Vissa nationaliteter kommer hit med en jaktkultur som inte stämmer överens med våran har man ingen från början kanske det är lättare att lära sig "rätt". 

Publicerat

Ultimat att göra affärer med rika om man vill tjäna! Säkert någonting att satsa på om man har rätt kontakter i Kina vilket du verkar ha!

Bara det funkar med svenska lagar så känns asiater spontant tämligen problemfria att sälja jakter till jämfört med andra kulturer. Lite vanskligt dock att fråga här på forumet efter jaktmark då kvalitet på jakten är en förutsättning om det ska hålla i längden.

Publicerat

Jag har varit rätt mycket i Kina och skulle i och för sig inte tveka att bjuda hit kineser i olika sammanhang. Min uppfattning är inte de vare sig är trevligare eller besvärligare än vad svenskar är :cool:

Däremot finns det ingen jaktkultur i Kina, privat vapenägande är inte heller något som uppmuntras av myndigheterna i detta enorma land. Den visserligen stora klass av välbärgade människor som finns i mittens rike har i princip aldrig hållt i ett gevär än mindre skjutit med ett. De har dessutom lika mycket koll på fauna och hur det funkar i naturen som den genomsnittlige EU byråkraten.

Med andra ord har den som vill ge sig in på den marknaden en tämligen grannlaga pedagogisk uppgift framför sig.

Henrik

Publicerat

Risken är väl om man tar hit dom och dom gillar det så mycket att de köper upp resten av Sverige med för jakt ;)

Publicerat

Risken är väl om man tar hit dom och dom gillar det så mycket att de köper upp resten av Sverige med för jakt ;)

Ta fram kontraktet ! Är rätt säker på deras vargpolitik motsvarar min och de bryr sig nog nada om lilleputt-Bryssel har att säga i den frågan !
Publicerat

Vill minnas att bl a den danska och tyska jägarutbildningen är erkända av Sverige så därför är det inga problem som dansk att jaga här. Den engelska var inte ok.

/Markus

Publicerat

En högst personlig reflektion är att man aldrig kommer att kunna göra en klient av det slaget nöjd, inte inom ramen för svensk jakt och jaktregler, detta om man då lyckas med att få honom att klara jägarexamen här, någon motsvarande utbildning existerar inte i kina, så vitt alla vet, inklusive mig vilket är det första hindret för kinesen att jaga.

Å andra sidan tror jag att natur och djur exkursioner för Kineser, det eller klappa-en-älg resor är lättare att hantera och profitera på. Det vi antingen inte vet, blundar för eller struntar i är att man i Kina varken har en moral/etik i stort som vi kan jämka samman med vår, långt mindre den om hur djur skall hållas och dödas vilda eller tama.  

Jag har en iofs ganska begränsad erfarenhet av landet och personer därifrån, bara en gång där och känner ett tiotal därifrån men vid granskning och lite klarsynhet så är det en avgrund som skiljer oss åt, jag vet att jag inte skulle kunna jaga på det sätt som exempelvis sker i Mongoliet och eller Tibet ie platser med kinesisk närvaro, ergo är jakt i Kina inte heller möjligt./Christian

Publicerat
  • Författare

En högst personlig reflektion är att man aldrig kommer att kunna göra en klient av det slaget nöjd, inte inom ramen för svensk jakt och jaktregler, detta om man då lyckas med att få honom att klara jägarexamen här, någon motsvarande utbildning existerar inte i kina, så vitt alla vet, inklusive mig vilket är det första hindret för kinesen att jaga.

Å andra sidan tror jag att natur och djur exkursioner för Kineser, det eller klappa-en-älg resor är lättare att hantera och profitera på. Det vi antingen inte vet, blundar för eller struntar i är att man i Kina varken har en moral/etik i stort som vi kan jämka samman med vår, långt mindre den om hur djur skall hållas och dödas vilda eller tama.  

Jag har en iofs ganska begränsad erfarenhet av landet och personer därifrån, bara en gång där och känner ett tiotal därifrån men vid granskning och lite klarsynhet så är det en avgrund som skiljer oss åt, jag vet att jag inte skulle kunna jaga på det sätt som exempelvis sker i Mongoliet och eller Tibet ie platser med kinesisk närvaro, ergo är jakt i Kina inte heller möjligt./Christian

Du har väldigt kloka tankar. De har ju helt annan syn på djur där faktiskt. Men det som är en fördel med kineser är att de tar ord från en som är autoritär på området, som en jaktledare med största möjliga respekt och tar instruktioner som den mest väldresserade hunden. Ja i USA fick jag uppfattningen om att det var mer "lodge med comfort". Men många kineser skulle se det som en upplevelse utöver det vanliga att vara i riktig vildmark och känna på det. 

Det är en affärsidé jag ville dela med mig av bara, då den uppenbarligen var lukrativ i USA, men Sverige har väl den mest uppstyrda och organiserade jakten i världen. Jag tycker dock att Sverige med sin trevliga befolkning och vackra natur ska kunna ha det som export. 

Publicerat
  • Författare

Jag har varit rätt mycket i Kina och skulle i och för sig inte tveka att bjuda hit kineser i olika sammanhang. Min uppfattning är inte de vare sig är trevligare eller besvärligare än vad svenskar är :cool:

Däremot finns det ingen jaktkultur i Kina, privat vapenägande är inte heller något som uppmuntras av myndigheterna i detta enorma land. Den visserligen stora klass av välbärgade människor som finns i mittens rike har i princip aldrig hållt i ett gevär än mindre skjutit med ett. De har dessutom lika mycket koll på fauna och hur det funkar i naturen som den genomsnittlige EU byråkraten.

Med andra ord har den som vill ge sig in på den marknaden en tämligen grannlaga pedagogisk uppgift framför sig.

Henrik

Ja du verkar också ha god koll på kineser och kina. Det jagas en del, på landsbygden, typ gris, kanin etc som förstör grödor, men någon riktig jakt som i Sverige är ju inte att tala om, jag känner en tjej vars far är skogsvaktare som jagar en del. 

Vapen är otrolig kontroll på så privatpersoner kommer aldrig över vapen. Den pedagogiska uppgiften är massiv ja, jag trodde att även icke-nordiska medborgare fick jaga under uppsikt på armslängd dock. 

Tycker det är riktigt mycket klokt folk här, kul att läsa på forumet. 

Publicerat

Det är intressant det du skriver, dock bör du inse det att dina tokrika potentiella klienter är inte den sortens kines som tar order, de ger order, därmed har de inte den där vanan av att lyda som omtalas ovan och som i viss mån kanske gäller för mannen på gatan.

Rika klienter har en tendens att kräva saker ty de har betalat för att få det som de vill ha. Löser du den saken, samt det här mindre enkla med språket så kanske du har en början på något./Christian