Hoppa till innehåll

Vapenlicenser vid tillfälligt boende


Himo

Recommended Posts

Måste fråga om detta då en eventuell flytt till Svea rike kan bli aktuell...

 

Studerar för tillfället på finska sidan, men siktar på utbyte ett år på svenska sidan. (att jag är ålänning kanske kan vara relevant också?)

 

Om det går enligt önskemål skulle jag flytta till Sverige i början av sommaren, och bo i Sverige åtminstone tills studierna är över våren 2014.

Under studietiden har jag jaktmöjligheter.

 

Älgskytteprov samt jaktkort är väl likvärdiga (så jag bara betalar jaktvårdsavgift) vad jag förstått?

 

Men hur bör jag göra med vapenlicenser? Vill kunna ha vapnen med mig medan jag studerar, men ha möjligheten att ta hem dem, eller till finska sidan, om jag vill jaga där. Hur borde jag göra detta smidigast?

 

"Medborgare i Danmark, Finland och Norge får utan införseltillstånd tillfälligt föra in skjutvapen till Sverige för jakt eller målskytte under högst tre månader. Tillståndsbevis eller ett europeiskt skjutvapenpass som visar att han eller hon får ha vapnet i hemlandet måste dock kunna visas."

http://www.polisen.se/Lagar-och-regler/Vapen/Inforselutforsel/

 

Gissar att detta gäller andra vägen också, dvs att jag får föra in till finland tillfällig utan destomer ansträngning? Och detta är vad jag bör utnyttja.

 

Förkastas mina finska vapenlicenser helt om jag skriver över vapnen till sverige (införseltillstånd och vapenlicensansökan) så jag måste söka igen när jag flyttar hem sedan? Kommer ju antagligen folkbokföra mig på studieorten.

 

Utgår från att jag inte kan ha dubbla vapenlicenser.

 

Och hur är det med vapentyperna? min 30-06 och hagelgevär är det antagligen inga problem med. Men har på känn att min ljuddämpade .22 halvautomat inte kommer vara så populär. Hur borde jag lösa detta smidigast?

 

Gissar också att dethär med tillhörighet i skytteklubb osv. för helt nya vapenlicenser inte gäller mig? 

 

Och väntetiden kan vara rätt lång har jag förstått också. Så lika bra att börja sparka igång mopeden.

 

Sen är det ju verkligen inte sagt ATT jag flyttar hem efteråt  ^_^

 

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Du får som sagt ha vapnen här tillfälligt (max 3 månader) med stöd av dina finska licenser, Vill du ha dem här längre så måste du söka innehavstillstånd i Sverige. Finsk jägarexamen är då ok. Dubbla innehavstillstånd förekommer så förklara situationen för polisen så kan det gå bra. Ljuddämpare till en .22.a är dock väldigt svårt att få så räkna inte med den i Sverige.

 

Mvh

 

Ola

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...