Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Tankar efter skjutbaneutflykt

Featured Replies

Publicerat

Trevligt inlägg Henrik.

Har läst igenom två gånger nu och kan bara konstatera två saker;

1. Du skjuter överdjävligt bra med din lilla K95 i 22Hornet.

2. Fan att man valt Android och inte Ipad eller Iphone.

I övrigt som sagt var, väldigt välformulerat och bra inlägg. Dessutom alltid kul med nya prylar :thumbsup:

Mvh

Joacim

Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2

Publicerat

Glad att se att fler hamnat i akustikens värld :thumbsup: .

Superchrono är den bästa investering jag gjort på länge, jag har lånat en gammal härk-chrono under många år, då jag ansett att den varit nödvändig.

Smidigheten och funktionen hos Superchronon är suverän, jag har inte lyckats bomma en avläsning ännu.

Raggarö

Publicerat

Trevligt Henrik, metodiskt och pedagogiskt presenterat som vanligt.

Bra app, det där. Om man bara hade haft en padda.

Publicerat

Jag har också nyss fått hem en supercrono testade den idag mäter allt och är smidig, men jag tycker det verkar känsligt hur man ställer den för att få rätt mätning.

Stora fördelen är att även jag ids kronografa med denna och att man kan mäta även på långa avstånd körde den på 300 meter idag verkar stämma bra med BC som berger anger på sin 105gr kula :thumbsup:

Hur som mycket moderna saker finns det men penna och tavla är allt som behövs egentligen enda som aldrig ljuger är tavlan så jag kör mest på gammalt hederligt sätt :yes: 

Publicerat
  • Författare

Om vi börjar med SuperChrono så måste jag säga att den varit en väldigt positiv upplevelse (än så länge) men det gäller nog att "komma underfund med den" med avseende på hur man skall sätta upp den för att erhålla bästa möjliga mätprecision.

När det sedan gäller hur vi följer upp vårt skytte är det självklart väldigt individuellt, ett stort mått av sanning ligger det i att tavlan aldrig ljuger. Samtidigt så talar den bara om vad det sammantagna resultatet av rätt många olika parametrar är, sådana saker som vapnets egenprecision, skyttens förmåga i den aktuella skjutställningen och de yttre omständigheterna påverkar alla slutresultatet men utan ordentliga anteckningar går det inte att dra några riktiga slutsatser av resultatet på tavlan.

Det jag försöker säga är att för att kunna analysera skyttet behöver man både resultatet på tavlan och ordentligt loggade anteckningar som berättar om den aktuella skjutsessionen i detalj. Det går alldeles utmärkt att föra dessa anteckningar med hjälp av papper och penna vilket jag som sagt hållit på med sedan jag började skjuta lite mer seriöst i tonåren. Däremot så krävs det en hel del arbete får att bearbeta och analysera den data som ett antal skjutbanebesök genererar, det är rätt många måltavlor som skall sparas och analyseras mot andra tidigare skjutna måltavlor samtidigt som man jämför anteckningar.

Allt om appen "Ballistics" gör är egentligen att samla data för varje skjuttillfälle på ett ställe (komplett med måltavla) och sedan tar den fram en del underlag från den aktuella skjutningen. I sig kommer det inte att innebära att jag utvecklas som skytt över huvud taget MEN om jag samlar ihop ett antal skjuttillfällen och jämför datan från dessa sida vid sida (här kommer excel in i bilden) går det att börja analysera och dra slutsatser av underlagen på riktigt.

Med hjälp av denna typen av data och analyser går det rätt enkelt att se var flaskhalsen sitter och att lära sig gränserna för sin egen förmåga. Dylika analyser gör att jag idag kan säga att jag med rimlig säkerhet kan träffa ett mål på 0.3 MIL i liggande skjutställning, 0.5 MIL i sittande skjutställning och 2 MIL i fristående. Normalt går det att krama ur lite bättre precision än så men för att kunna garantera träff med mer än 95% sannolikhet så ger värdena ovan rätt bra fingervisning om den egna förmågan.

Det är egentligen bara fantasin (och mängden data) som sätter gränserna för vilka analyser man kan göra och om du har klart för dig vad det är du skall förbättra har du oerhört mycket bättre förutsättningar att lägga energin på att förbättra rätt saker än om man bara famlar i mörkret. Analyser som dessa leder nog väldigt sällan till att ma kommer fram till att det är bvapnet som är den svagaste länken i sammanhanget även om väldigt många jägare och skyttar läggar både tid och pengar på att utveckla just vapnet när det med all sannolikhet är så att om man vill höja sitt eget skytte ett eller flera snäpp är det på den egna förmågan man skall lägga tiden, energin och pengarna :cool:

Henrik