Publicerat Februari 8, 201313 yr Detta är en populär post. Gott folk, igår hade jag förmånen att åka iväg en lite sväng till skjutbanan för att kontrollera/öva lite grann med min lilla 22 hornet men också för att försöka mäta mig fram till korrekt b.c. för den aktuella vmax kulan och inte minst för attt se om det funkar att köra skjutlogg i en mer "uppdaterad" variant än den klassiska varianten med penna och anteckningsbok. "Loggbok" Om vi börjar i bakvänd ordning med "loggboken" så har jag sedan Hedenhös försökt föra loggbok över mitt skytte och mina vapen, framför allt för att det är en bra källa att ösa kunskap om det egna vapnet/skyttet/förmågan ur. När jag började skjuta på långa håll var det också nödvändigt med bra loggboksanteckningar för att kunna få fram ett vettigt rangecard. Under de senaste 10 åren har det kommit rätt många olika ballistiska mjukvaror som gör det möjligt att ta fram rätt bra rangecard hemma framför datorn och under de senaste åren har dessa mjukvaror flyttat med oss till skjutvallen i form av diverse olika appar. Jag har testat rätt många olika appar och mjukvaror av denna typen men numera kör jag främst en app som heter ballistics eller ballistics ae lite beroende på om den skall köras på Iphone eller Ipad. Som "ballistikkort" funkar den riktigt bra (i likhet med många andra) men den har också en funktion för "Target log" som jag inte använt tidigare men som jag tänkte försöka utvärdera lite grann. I korthet går det ut på att du tar en bild på målet med din mobil, sedan översätter du detta till måldata genom att lägga på träffarna och att ange skalan på ett tillräckligt enkelt sätt för att även en gammal knekt skall kunna klara av det. Tyvärr klarar jag inte av att föra över formatet rätt av för att visa hur det ser ut (annat än genom begränsade skärmdumper), nedan följer en enkel sammanställning av hur loggen för gårdagens skytte ser ut: 22 Hornet #387 2013-02-07 Range Information Title 22 Hornet #387 Date 2013-02-07 Range Aggetorp Time Location Distance 150 m Atmosphere Temperature -1 Pressure 990 hPa Humidity Density Mach Altitude 100 Mirage Condition Gråmulet Light Origin Wind Velocity > 1 m/s Wind Origin Firearm Rifle K 95 Load #387 40 gr Vmax Remarks Swarovski 3-10x42 Oväntat höga hastigheter Zero Data Sheet Shot Elevation Windage Velocity Notes 0 +0.00 +0.00 930 CBS 150m 1 +0.00 +0.00 930 150m ligg 2 +4 +0.00 935 200m ligg Group Analytics Target Distance 150 Shot Count 3 Max Spread 4.131 cm (0.95 moa) Min Spread 1.148 cm (0.26 moa) Group Distance to Center 1.294 cm (0.30 moa) Avg. Distance to Center 1.780 cm (0.41 moa) Group Width 4.033 cm (0.92 moa) Group Height 1.311 cm (0.30 moa) Group Offset Horizontal 0.666 cm (0.15 moa) Group Offset Vertical 1.109 cm (0.25 moa) Datan skall läsas ut som att skott nr 1 är ett CBS på 150m avstånd, skott nummer två är ett skott som jag skjutit liggande (med stöd av ryggsäcken) på 150 m och skott nummer tre är skjutet liggande med samma stöd på 200m. loggen innehåller också information om vilken justering jag gjort för skotten och vilken Vo de hade. Om vi sedan går över till de övriga momenten i skyttet så skulle jag dels skjuta med min normala jaktammunition men också testa två olika 22 hornet som vännen Felix lämnat av hos mig efter att han städat ur sina skåp hemma. Tanken var också att faktiskt mäta den korrekta ballistiska koefficienten på 150m men den tanken sprack dessvärre. Skyttet med min normala jaktammunition skedde också liggande med ryggsäcksstöd, tavlan stod på 150m. Då ser det ut så här i loggen: Target Data Sheet Shot Elevation Windage Score Velocity Notes 0 -2 +0.00 0 928 1 -2 +0.00 0 936 2 -2 +0.00 0 942 3 -2 +0.00 0 922 4 -2 +0.00 0 940 Group Analytics Target Distance 150 Shot Count 5 Max Spread 2.841 cm (0.65 moa) Min Spread 1.241 cm (0.28 moa) Group Distance to Center 1.171 cm (0.27 moa) Avg. Distance to Center 1.607 cm (0.37 moa) Group Width 2.676 cm (0.61 moa) Group Height 2.648 cm (0.61 moa) Group Offset Horizontal 0.267 cm (0.06 moa) Group Offset Vertical 1.140 cm (0.26 moa) Så här såg det ut på tavlan: Några slutsatser kan jag nog dra av loggen, för det första var det oväntat höga hastigheter på den lilla vmaxkulan, tidigare har jag haft ett snitt på 920-930m/s men den här gången låg snittet på 933 m/s vilket kändes som mycket med tanke på att det var -1 grad vid tillfället. Sedan kan man också konstatera att det framgår av loggen att jag justerade ned riktmedlet två klick efter de två första skotten och efter utvärdering så ser man att jag bara borde justerat ned ett klick. Jag tänkte försöka använda denna logg en del för att se om merarbetet i form av databehandling också skapar ett mervärde på så sätt att jag bättre kan analysera skyttet. En speciellt intressant siffra är hur långt från målets centrum jag i snitt var, detta är såklart en siffra som man vill se minska över tid. 22 hornet ammunitionens variation Nåväl, åter till skyttet och dagens andra observation som möjligen bara är av anekdotisk karaktär. Finns det någan annan kaliber än 22 hornet som uppvisar en så stor variation i utgångshastighet mellan olika fabriksladdningar. Att mina 40 grains Vmax är ladda till hög hastighet beror till rätt stor del på att de har en betydligt längre patronlängd än vad något 22 hornet magasin sväljer. Däremot hade jag två olika fabriksladdade 45 grains kulor som skulle testas, dels var det S&B 45 grains FMJ och sedan hade jag Remingtons 45 grains blyspets. Snitthastigheten för den första var ca 660 m/s medan remingtons skickar iväg sina 45 grains piller i ca 810 m/s! Så här såg det ut på tavlan (fortfarande skedde skyttet liggande på 150 m avstånd). Först ut var S&B Sedan var det dags för jänkeladdningen att bekänna färg. (Även dessa loggades givetvis men för att inte fullständigt spåra ut i avseende på långrandiga inlägg så besparar jag er dessa tabeller.) Kronograffunderingar Jag har kört med min gamla Chronykrongraf i snart 20 år nu utan större problem, så länge som ljuset varit tillräckligt och det inte har regnat nämnvärt så har den gett rätt vettiga resultat. Under senare år har jag funderat på att skaffa mig ytterligare en kronograf, dels för att komma ifrån begränsningarna med avseende på ljus och väderlek men också för att faktiskt kunna mäta de ballistiska koefficienterna över de avstånd som är relevanta för mig. De av kulfabrikanterna marknadsförda ballistiska koefficienterna ser jag som "närmevärden" men nyfiken som jag är vill jag självklart kunna verifiera dessa. De klassiska kronograferna för hemmbruk jobbar normalt med två stycken ljussensorer, när kulan passerar över dessa registreras tiden och du får på så sätt ett bra värde på hastigheten. Svagheten ligger i att få till förhållanden under vilka ljussensorerna klarar av att jobba, det finns då lösningar i form av diffusorer som skall se till att det blir "lagom mycket" ljus som når sensorerna. Är det för mörkt funkar inte det hela och är det direkt solljus eller regn så kan mätresultatet bli rätt märkliga. På senare år så har det kommit lösningar som istället för dagsljus använder IR eller andra ljuskällor, jag har varit rätt sugen på att testa en dylik för att kunna skjuta över kronograf när det passar mig och inte när vädret så tillåter. En av de kronografer som jag då tittat på som ett alternativ är Kurzzeit PVM 21 som är ett klockrent mätintrusment men dels kostar det en hel del pengar och dessutom kräver det extern kraftförsörjning med 12V vilket gör att det inte riktigt blir en så mobil lösning som jag skulle önskat mig. För några månader sedan hörde jag för första gången talas om en akustisk kronograf från Steinert http://www.steinertsensingsystems.com/the-worlds-first-acoustic-shooting-chronograph Jag tyckte att det verkade riktigt lovande och när jag sedan såg Thomas Hauglands "test" på tuben där han körde dessa båda kronografer bredvid varandra så slog jag till. Jag har nu testat den ett par gånger och den funkar faktiskt riktigt bra, den är oerhört enkel att använda och den ger mig de data jag behöver (saknar möjligen att få ES och SD direkt från kronografen). Eftersom denna kronograf har ett rätt generöst mätområde och dessutom är någorlunda skyddad är min tanke att den kommer att fungera perfekt som kronograf framme vid målet. Sätter du upp en kronograf vid skjutplatsen och en vid målet (eller någon annan stans längs med kulbanan) krävs det bara att du känner till avstånden till de båda kronograferna och mellan dem för att kunna beräkna den ballistiska koefficienten. Det var också detta som jag tänkte testa på skjutbanan, tyvärr visade det sig att ljuset denna februaridag aldrig blev tillräckligt för att min gamla kronograf skulle vilja vara med. Detta test måste följdaktligen vänta lite grann innan jag kan verifiera de ballistiska koefficienterna. Nedan är en bild på kronografen: Med ett kort litet stativ kommer denna att få bekänna färg vid majoriteten av mina skjutövningar framöver, om inte annat så ger det bra indata till loggboken. Jag får be om ursäkt för ett sällsynt långrandigt inlägg Henrik
Publicerat Februari 9, 201313 yr Trevligt inlägg Henrik. Har läst igenom två gånger nu och kan bara konstatera två saker; 1. Du skjuter överdjävligt bra med din lilla K95 i 22Hornet. 2. Fan att man valt Android och inte Ipad eller Iphone. I övrigt som sagt var, väldigt välformulerat och bra inlägg. Dessutom alltid kul med nya prylar Mvh Joacim Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2
Publicerat Februari 9, 201313 yr Glad att se att fler hamnat i akustikens värld . Superchrono är den bästa investering jag gjort på länge, jag har lånat en gammal härk-chrono under många år, då jag ansett att den varit nödvändig. Smidigheten och funktionen hos Superchronon är suverän, jag har inte lyckats bomma en avläsning ännu. Raggarö
Publicerat Februari 9, 201313 yr Trevligt Henrik, metodiskt och pedagogiskt presenterat som vanligt. Bra app, det där. Om man bara hade haft en padda.
Publicerat Februari 9, 201313 yr Jag har också nyss fått hem en supercrono testade den idag mäter allt och är smidig, men jag tycker det verkar känsligt hur man ställer den för att få rätt mätning. Stora fördelen är att även jag ids kronografa med denna och att man kan mäta även på långa avstånd körde den på 300 meter idag verkar stämma bra med BC som berger anger på sin 105gr kula Hur som mycket moderna saker finns det men penna och tavla är allt som behövs egentligen enda som aldrig ljuger är tavlan så jag kör mest på gammalt hederligt sätt
Publicerat Februari 9, 201313 yr Författare Om vi börjar med SuperChrono så måste jag säga att den varit en väldigt positiv upplevelse (än så länge) men det gäller nog att "komma underfund med den" med avseende på hur man skall sätta upp den för att erhålla bästa möjliga mätprecision. När det sedan gäller hur vi följer upp vårt skytte är det självklart väldigt individuellt, ett stort mått av sanning ligger det i att tavlan aldrig ljuger. Samtidigt så talar den bara om vad det sammantagna resultatet av rätt många olika parametrar är, sådana saker som vapnets egenprecision, skyttens förmåga i den aktuella skjutställningen och de yttre omständigheterna påverkar alla slutresultatet men utan ordentliga anteckningar går det inte att dra några riktiga slutsatser av resultatet på tavlan. Det jag försöker säga är att för att kunna analysera skyttet behöver man både resultatet på tavlan och ordentligt loggade anteckningar som berättar om den aktuella skjutsessionen i detalj. Det går alldeles utmärkt att föra dessa anteckningar med hjälp av papper och penna vilket jag som sagt hållit på med sedan jag började skjuta lite mer seriöst i tonåren. Däremot så krävs det en hel del arbete får att bearbeta och analysera den data som ett antal skjutbanebesök genererar, det är rätt många måltavlor som skall sparas och analyseras mot andra tidigare skjutna måltavlor samtidigt som man jämför anteckningar. Allt om appen "Ballistics" gör är egentligen att samla data för varje skjuttillfälle på ett ställe (komplett med måltavla) och sedan tar den fram en del underlag från den aktuella skjutningen. I sig kommer det inte att innebära att jag utvecklas som skytt över huvud taget MEN om jag samlar ihop ett antal skjuttillfällen och jämför datan från dessa sida vid sida (här kommer excel in i bilden) går det att börja analysera och dra slutsatser av underlagen på riktigt. Med hjälp av denna typen av data och analyser går det rätt enkelt att se var flaskhalsen sitter och att lära sig gränserna för sin egen förmåga. Dylika analyser gör att jag idag kan säga att jag med rimlig säkerhet kan träffa ett mål på 0.3 MIL i liggande skjutställning, 0.5 MIL i sittande skjutställning och 2 MIL i fristående. Normalt går det att krama ur lite bättre precision än så men för att kunna garantera träff med mer än 95% sannolikhet så ger värdena ovan rätt bra fingervisning om den egna förmågan. Det är egentligen bara fantasin (och mängden data) som sätter gränserna för vilka analyser man kan göra och om du har klart för dig vad det är du skall förbättra har du oerhört mycket bättre förutsättningar att lägga energin på att förbättra rätt saker än om man bara famlar i mörkret. Analyser som dessa leder nog väldigt sällan till att ma kommer fram till att det är bvapnet som är den svagaste länken i sammanhanget även om väldigt många jägare och skyttar läggar både tid och pengar på att utveckla just vapnet när det med all sannolikhet är så att om man vill höja sitt eget skytte ett eller flera snäpp är det på den egna förmågan man skall lägga tiden, energin och pengarna Henrik