Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Verktyg för att göra HP på 22LR RN laddningar

Featured Replies

Publicerat

Bakgrunden till detta är att 22:or är så ammo känsliga,

alla som sysslar med dessa vet att varje pang är individuell o ibland saknar man subs/ match kvalité ammo med rejäl HP.

Detta verktyg tillverkar ett 1, 7 mm hål till det djup jag anger, i detta fall 4 mm, jag "rensade" de löjligt små HP:na i ett gäng rws/ win subs för att testa komparativt mot ojusterade samt för expansion.

20130208_103712_zpsc28de388.jpg

20130208_103726_zps3961c06c.jpg

20130208_103743_zps3fbef7cf.jpg

Känt mig för lite, en del saker har jag redan lärt mig, fixat cirka 70 skott, får se vad fördjupningen av HP o rensningen gör för expansionen, på bild rws/ win subs.

/Christian

Publicerat

Bakgrunden till detta är att 22:or är så ammo känsliga,

alla som sysslar med dessa vet att varje pang är individuell o ibland saknar man subs/ match kvalité ammo med rejäl HP.

Detta verktyg tillverkar ett 1, 7 mm hål till det djup jag anger, i detta fall 4 mm, jag "rensade" de löjligt små HP:na i ett gäng rws/ win subs för att testa komparativt mot ojusterade samt för expansion.

20130208_103712_zpsc28de388.jpg

20130208_103726_zps3961c06c.jpg

20130208_103743_zps3fbef7cf.jpg

Känt mig för lite, en del saker har jag redan lärt mig, fixat cirka 70 skott, får se vad fördjupningen av HP o rensningen gör för expansionen, på bild rws/ win subs.

/Christian

Intressant att justera kulan och se vad det gör för träffbilden med aktuella bössan.

Vilken bössa kommer du att provskjuta moddningen med?

Hur mycket gods av kulan tar du bort och vad får den för vikt efter?

Hur kommer du att testa expansionen efter moddningen(det är inte direkt en 30-06 200 gr Oryx)?

Själv skall jag vid tillfälle prova att försöka hitta ett komplement(koppar eller bly hål) till min CCI 40 gr standard som skjuter hyfsat tätt(17 mm) på 50 m, då med min 10/22. Det verkar vara lite av en utmaning för det verkar vara högst individuellt som bössorna presterar med ammon.

Publicerat
  • Författare

Kommer skjuta med min kvadd, vet faktiskt inte hur mycket man reducerar vikten med, man kan nog räkna på det, jag vet att vid test har moddningen av kulan inte ändrat kulbanan signifikant på 100 meter eller 200. Iom att jag avser skjuta mod/org parallellt så får jag egen vetskap.

Expansiontest kommer att företas i kartong låda med fack verk i, där kokt pasta i påse får agera test materia.

Angående hur och vad som slår i vilken bössa är så svårt, detta verktyg om det fungerar löser många av mina bekymmer/Christian

Publicerat

Intressant, detta förutsätter naturligtvis att man flitigt jagar med 22lr, vilket jag inte gör än, men likafullt intressant.

Tidsödande pilljobb, men inte mer än att handladda så varför inte.

Publicerat
  • Författare

Exakt,

För de där lägena där vanlig ammo inte passar sig eller kraven mot precision/ expansion, jag gillar inte 22LR men måste jag så vill jag att det skall lira bra/ Christian

Publicerat

Är det specialbeställt hos smeden eller är det ett massproducerat köpeverktyg?

Behöver du pelarborr eller går det helt med handkraft?

Publicerat
  • Författare

Bästa herr Snok, det är en maskin kunnig på grannkanalen som har fixat den o ett par till, så det är rätt speciellt, just denna version är avsedd att drivas med fingerkraft. /Christian

Publicerat

den prylen ser trevligare ut att använda än den andra jag har sett där man slår med hammare för att omforma kulan  känns lite sådär på en kantantänd patron

Publicerat

Winchesters subbar har ju rejäla hål.. skjuter helt okay i min kvadd, testat dem?

Mvh!

Publicerat

Antar att du har kollat in Paco Kellys verktyg för att kalibrera och förstora "hålet" till HP ammo för 22 LR?

Publicerat

Antar att du har kollat in Paco Kellys verktyg för att kalibrera och förstora "hålet" till HP ammo för 22 LR?

nja den här varianten jag tänkte på formade även om själva kulan inte bara hålet  hur som helst det känns jäkligt lurt iom att man slår till med en hammare  visst risken är väl liten men finns ändå där

Publicerat
  • Författare

Hipp- win subs har visat lite klen expansion, därav försöken att vidga/fördjupa HP:n, får se om detta ändrar saken. Paco Kellys pryl har jag länge tittat på men jag gillar inte att slå/utöva kraft mot kantantända saker. /Christian

Publicerat

Ska onekligen bli kul att se res.

Har haft grym precision i vissa hp kulor som banne mig inte expanderat, bla Federals American Eagle.

Med detta verktyg kanske man kan börja jaga med .22an igen  :)