Publicerat Februari 8, 201313 yr Hejsan.. Fick hem lite rökt kött idag. Fryser in lite och har lite på hängning på balkongen som håller runt nollan just nu.. Min fråga är dock om ni brukar linda in köttet i något som hänger för att det inte ska bli för torrt för fort eller hur gör ni ? Plastpåsar är ju förbjudet då, förutom i frysen antar jag. Men just när det hänger och förvaras ? Mvh // Johannes
Publicerat Februari 8, 201313 yr Plast/glas kupa i kylen, om du vill på en bit bomullstyg. Jag har oftast i påse i kylen. Men jag brukar inte ha större bitar framme än vad jag äter upp inom en vecka. Längre tid i påse kan göra även rökt dåligt. Är det saltat med nitrit så kan det hålla i 2 veckor trotts påse. Men kan få en fuktig halv läskig yta.
Publicerat Februari 8, 201313 yr Författare Påse är ju det jag har fått lära mig är det största no-no för att förvara rökt kött Mvh // Johannes
Publicerat Februari 8, 201313 yr Påse är ju det jag har fått lära mig är det största no-no för att förvara rökt kött Mvh // Johannes Varför? Den enda nackdelen är att ytan kan bli fuktig pga att köttet luftas dåligt i en påse. Fukt kan ge bakterietillväxt och göra kött otjänligt. Saltat håller det längre iom att bakterierna inte trivs då. Med nitrit så trivs dom ändå sämre. Sen kan det bli en mindre trevlig konsistens på ytan om det förvaras i påse länge... Men det går att råda viss bot genom att byta påse varje gång köttet tas fram. Samma är det med tex ost. Den blir inte heller så trevlig efter att ha legat i samma fuktiga påse i en vecka......
Publicerat Februari 8, 201313 yr För torrt för fort?? Jag tycker det bara blir bättre ju längre det får hänga och torka, Men då har jag varken snålat med salt eller rök när jag röker. Smaken är som sagt olika.
Publicerat Februari 8, 201313 yr För torrt för fort?? Jag tycker det bara blir bättre ju längre det får hänga och torka, Men då har jag varken snålat med salt eller rök när jag röker. Smaken är som sagt olika. Det beror iof hur du äter det. Ibland är det rökta bättre som torkat eller halv torkat. Andra gånger vill man ha det snudd på lite blodigt. Men som sagt det hänger på under vilka former det ska ätas. Som entré, huvudrätt, i dessert, eller som tilltugg....
Publicerat Februari 8, 201313 yr Författare Jag brukar äta mitt som tilltugg eller smörgåspålägg och då vill jag inte ha det som en läderbit utan man ska kunna tugga hyffsat enkelt.. Bra idé med att byta påse, det har jag inte tänkt på. Ännu bättre kanske med papperspåsar att byta kanske.. Mvh // Johannes
Publicerat Februari 9, 201313 yr Torr och sval förvaring på något vis är väl att föredra! Själv har jag sån tur att jag har en välventilerad matkällare där rökta varor håller sig väl. Har man inget torrt utrymme så hjälper det ju att förvara köttet i en kraftig papperspåse som då hjälper till att absorbera oönskad fukt. Gamla tiders visthusbodar funkade ju fint, torrt, svalt, luftigt och solskyddat.
Publicerat Februari 11, 201313 yr Har både rökt å torkad skinka,tänkte ta med det upp till fjällstugan å hänga det under takutsprånget inlindat i linneduk,kommer det att funka tro?och hur länge håller det sig hängande utomhus?
Publicerat Februari 11, 201313 yr Har både rökt å torkad skinka,tänkte ta med det upp till fjällstugan å hänga det under takutsprånget inlindat i linneduk,kommer det att funka tro?och hur länge håller det sig hängande utomhus? Omöjligt att svara på.... Hänger på temperatur, luftfuktighet och hur länge det dröjer tills småfåglar eller råttor hittar åt det. Dock om man soltorkar också under vår/vintern och förvarar det luftigt, torrt och skyddat från "skade"djur. Då kan det nog hålla i flera år. Men då blir det stenhård men kan vara gott som öltilltugg i form av tunna "chips".
Publicerat Februari 11, 201313 yr Tänkte hänga det under taknocken i söderläge,det är nog ca 4 m upp där solen inte kommer åt men där kommer vinden åt,ska fan till råtta å ta sig dit,isåfall e dom tvåbenta med stege,hade tänkt att ha det till att öka ölintaget med så det gör inget om man får använda yxa
Publicerat Februari 11, 201313 yr Tänkte hänga det under taknocken i söderläge,det är nog ca 4 m upp där solen inte kommer åt men där kommer vinden åt,ska fan till råtta å ta sig dit,isåfall e dom tvåbenta med stege,hade tänkt att ha det till att öka ölintaget med så det gör inget om man får använda yxa Åja... Råttorna kan vara riktigt duktiga att klättra tom uppochner. Har du chansen att soltorka så passa på och gör det om du har tänkt att det ska hålla länge. Bästa tiden är under snösmältningen innan kusarna börjar vakna. Torrt i luften men solen värmer.
Publicerat Februari 11, 201313 yr Då får dom va ena duktiga lindansare vertikalt också,tänkte hänga de i rostfri TIG tråd.Då menar du att det är bra om solen kommer åt?
Publicerat Februari 11, 201313 yr Då får dom va ena duktiga lindansare vertikalt också,tänkte hänga de i rostfri TIG tråd.Då menar du att det är bra om solen kommer åt? Om du ska torka det också. Soltorkat är bäst! Men det går att göra i ugn osv också. Det finns en viss risk att vanligt rökt kan få lite väl kraftig röksmak om det även torkar. Har man torkning i åtanke när man röker och saltar, kan man göra både saltning och rökningen lite "mildare". För när vätskan i köttet försvinner i torkning så blir det mer salt/kg kött, samma med röksmaken. Sen när det är torrt så är en luftig, sval och mörk plats att föredra. Rätt förvarat kan köttet hålla i år. Vill du bara ha en torr yta och mer kött likt i mitten så förvara det torrt, luftigt, mörkt och svalt. Jag tycker det är ok i frysen för att sedan tina upp det jag kommer att äta inom en snar framtid(inom en vecka) och då ha det i kylen. Men då är det "saftigt" utan torr yta eller torkat. Som kuriosa, så fick min far något problem på vinden för ett antal år sedan. Kommer inte ihåg om taket läckte eller om det var rör problem. Då hittade han en saltad och torkad stek i spånet. Då hade han ägt huset i 20-25 år så köttet var minst så gammalt. Men troligtvis var köttet från krigsåren dvs ca 60 år gammalt. Såg fint ut. Vi skar upp det och även där såg det ok ut. Men det vart aldrig så vi smakade för vi hade ju ingen aning om vad det var för något och det kändes så där med att testa något så gammalt.....
Publicerat Februari 11, 201313 yr Jag hänger väl upp det då,så får vi testa om sådär 20-60 år Tack för tipset,kan också nämna en gång när vi övernattade i en liten jaktkoja,där hängde en fläskabit i taket,torr som fnöske,salt som Döda Havet,men gott så in i helvete!
Publicerat Februari 11, 201313 yr Kanske det går att förvara i en låda med spån när det är färdigtorkat......?!?
Publicerat Februari 13, 201313 yr Eftersom jag inte kommer upp till stugan på några veckor så tog jag ett radikalt beslut om mina saltade skinkor,jag hängde in dom i lackeringen ställde termostaten på ca 8+ å körde inluftfläkten ca.20000 kbm/timmen nåra timmar om dagen,det kanske går åt helvete,men man måst pröv!Ny krydda,thinnertorkad parma,släng dig i väggen Glenn(Strömberg)eller han du vet!boxarn vad han nu heter?han som aldrig blev nåt utom politiker. Undrar bara om jag ska linda in dom med nåt?
Publicerat Februari 17, 201313 yr Hörru,"kött"jonsson,nu måste jag plocka ut skinkorna från lackeringen,den är nämligen fullbokad följande vecka!VAD gör jag av dom nu,ska jag linda in dom med linneduk,ska dom hänga ute eller inne???? Boxaren?vad heter han?inte Pablo Picasso,han var väl målare eller nåt i den stilen,eller? NEJ,NEJ,Paulo Roberto ! så heter han,den där misslyckade boxarn!det var annat på min tid med Ingo och Floyd Patterson och Sonny Liston!!
Publicerat Februari 17, 201313 yr Ska du lägga dom i frysen nu el. vad har du tänkt dig? När mitt är färdigtorkat så virar jag in det i smörgåspapper för att det inte ska bli plastsmak i köttet innan jag snör in det i fryspåsen och frysen nästa.
Publicerat Februari 17, 201313 yr Nej,för fan jonsson,hade tänkt att de ska hänga nåra år om det går,snackade alldeles nyss med min "lapp"kompis å ska hämta nåra renar hos honom när jag åker upp om nån vecka eller så,skulle va häftigt att torka lite själv för att se resultatet.
Publicerat Februari 17, 201313 yr Nej,för fan jonsson,hade tänkt att de ska hänga nåra år om det går,snackade alldeles nyss med min "lapp"kompis å ska hämta nåra renar hos honom när jag åker upp om nån vecka eller så,skulle va häftigt att torka lite själv för att se resultatet. Jag vet väl inte hur du tänker! Skriv i klartext. Ska du ta med levande renar hem o hägna in dom? En svartslakt då o då och en parning då och då så håller du dig flytande med rökt o torkat kött resten av ditt liv.
Publicerat Februari 18, 201313 yr Jag menar att skinkorna ska hänga en längre tid,men hur länge och hur bör dom hänga,om dom skall skyddas med nåt?fattar du inte det jonsson! Visserligen håller jag mig med stora bilar,men när det gäller att få hem renarna så förutser jag att de är packeterade i bitar,förslagsvis i nåt slag av kartong kanske.
Publicerat Februari 18, 201313 yr Ok! Någon form av viltsäck kanske som man får klippa sönder och knyta runt skinkorna. Låter det som ett vettigt förslag? Kan du inte tänka längre än vad näsan räcker på dig??? Ok! Det blir nog bra om du får det paketerat också.
Publicerat Februari 18, 201313 yr Jag ville ju bara vara vänligt frågvis så du fortfarande tror att du är "expert"ha,ha,
Publicerat Februari 18, 201313 yr Jag ville ju bara vara vänligt frågvis så du fortfarande tror att du är "expert"ha,ha, Något borde du ha lärt dig i dina år i alla fall.