Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

CG 1900 i 222

Featured Replies

Publicerat

Hej ärade forum deltagare.

Kan någon kasta ljus över frågan, Carl Gustav 1900 i 222, är dessa Italien bygge? Från vilken tid i

Husqvarna sagan läs tragedin kommer dom?

Äkta husqvarna 1900 fanns ju inte i 222 men i 22-250. Så dom måste varit tillverkade senare. När FFV tog över rasket och allt har man läst om men just den kalibern har jag inte hittat nått klarläggande om. Ibland annonseras husqvarna studsarna slarvigt av vapenhandlarna...

Eder

Ks

Publicerat

Jodå, äkta Huskvarna 1900 fanns i 222. åtminståne som sporter. Nästan hundra på att CG/FFV tillverkade sporter i 1900 de åxå.

Publicerat
  • Författare

Okej då, hq 1900 sporter fanns i 222 och 6.5x55 men inga "vanliga " 1900... men de flertalet 222 cg 1900 som finns på marknaden är inte sporter..när tillverkades dom? Husqvarna 1900 "äkta" menar jag i 22-250 hur många av dom finns det..? Gick dom på export de flesta? Har hittat nått US forum där det talas om dem men aldrig sett en sådan till salu i Sverige .. Inga på Widfoss eller andra större handlare.

Krico gjorde 2001 studsarna åt Husqvarna som en del handlare kallar Husqvarna , en del specificerar dem som Husqvarna/ Krico.. Men jag gillar inte den mekanismen..

Skulle helst hitta en äkta 22-250 eller möjligen en cg 222 om den inte tillhör Italien serien... Inget personligt mot någon Sam har en sådan.. De e bara jag..

Publicerat

Har aldrig hört om 1900 i 22-250, men det vore trevligt! 

Publicerat
  • Författare

Enligt den " lilla blåa" Husqvarna Bibeln fanns dom. Såg ett amerikanskt forum där någon ville byta sin.. Tänkte kolla med Husqvarna museet hur många som tillverkades.. Dom borde kunna hitta siffror. Vore kul att hitta en..

Publicerat

skall du ha den till minken eller :)

Publicerat
  • Författare

Näe den duger allt till lite av varje...

Publicerat

Har en huskqvarna 222 i skåpet hemma. Ska fippla fram tillvnr och ta en bild på den. Har för mig att jag en gång i tiden kommit fram till att den inte är av italienmodell men kan ha fel på den punkten.

Publicerat
  • Författare

Ok, spännande. Som sagt så gjorde så sålde Husqvarna modell 2001 och 2002 under åren 1965 till 1970 i kaliber 222 men man köpte mekanismen från tyska Kreigeskorte ( Krico ).. Löstagbart magasin, stocken i motecarlo, mkt lik 1900 stocken fast mekanismen ser lite annorlunda ut.

Ks.

Publicerat

Okej, nu har jag gjort min läxa. Tillverkningsnr på 222an är 6487xx och det står carl gustaf sweden på sidan. Jämfört med en huskvarna 1900 30-06 med tillvnr 5000000 ser den identisk ut förutom två saker. Pistolgrepp på 222 är grövre och där det står carl gustaf sweden på 222 står det huskvarna sweden på 30-06.

Jag har tagit bilder jag lägger upp i morgon. Säger ovanstående dig något svärd?

Publicerat
  • Författare

Ja enligt mina uppgifter, inte helt bekräftade , så hoppade ffv lite i serierna, de sista helt Husqvarna monterade 1900 lär vara 378607... Från 350000. Ffv hade nummer 650 000 typ på sina sista men så många var inte byggda. Ca 60 000 lär ha byggts , dom tidiga då av delar från Huskvara dödsboet...hoppade 50000 nummer . Dom märkes tydligen litet olika på fyra sätt..

Orginal: (Husqvarna vapenfabriks AB) uppe på pipan

Tidiga FFV ( FFV Husqvarna Sweden)

Senare HVA FFV Sweden

Sist Garl Gustav Sweden

Så din 30-06 torde vara byggd i början av FFV eran med delar från HVa men ihopsatt av FFV, 222 i den senare produktionen.. FFV lade ner 1900 modellen 1978/79... Här blir historien mer oklar.. Viking, Zoli mm vad jag kan förstå, hoppas någon kunnig på forumet kan rätta detta om fel, förekom ingen utländsk produktion av 1900 modellen före 78?

Min fråga frånböjan var när kom 222 in i bilden till 1900 studsaren?

Ks.