Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jaga vildsvin med hund i februari?

Featured Replies

Publicerat

Jag blev ytterst konfunderad häromdagen när jag hörde om en kille som släppt en ställande hund på vildsvin nu i februari. Jag trodde det var 1/8-31/1 som gällde på gris. Finns det några undantag eller vad gäller här egentligen? Killen är nämligen övertygad om motsatsen dvs 29/2 är deadline. Jaktförordningen kan jag inte tolka annorlunda än att det inte är tillåtet? Vill gärna bli mer än 99% säker så ställer frågan till er.

Publicerat

För vildsvin gäller den sista januari som slutpunkt!!!

Publicerat
  • Författare

Ok ponera att du har älg kvar i februari, och du får släppa älghund, den måste då vara helt vildsvinsren för att få släppas? Ex har just denna hund jagat vildsvin under hösten och kan inte betecknas som ren och ska då m a o INTE släppas nu även om huvudsyftet är att jaga älg?

Publicerat

Har i flere tilfælde mødt drivene hunde på mine marker og jagtlages selvom vi ikke holdt jagt ved disse obs, efter min mening har hundene for stort søg!!! men er der mark nok så er det ok 50 -100 ha rækker ikke for disse. :woot: kalle.

Publicerat

Ok ponera att du har älg kvar i februari, och du får släppa älghund, den måste då vara helt vildsvinsren för att få släppas? Ex har just denna hund jagat vildsvin under hösten och kan inte betecknas som ren och ska då m a o INTE släppas nu även om huvudsyftet är att jaga älg?

Han borde ju kunna banda älg, sen vet väl ägaren om hunden har älg om den då kan byta till gris.

byter den inte så borde det väl vara ok att släppa?

eller om hunden går att blåsa in på gris så går det ju med.

Men att med en hund som jagar det som kommer framför nosen får ju inte släppas!

Publicerat
  • Författare

Alltså älghund i band är ju en annan sak och det borde funka. Frågan gäller just detta med Vildsvin, finns det något undantag i förordningen? Jag tolkar det strikt dvs hund på gris efter 31/1 är inte OK. Eftersök mm bortser jag från givetvis.

Publicerat

Den hund som släpps i februari får endast förfölja de viltarter som då får jagas med hund. Dit räknas inte vildsvin så då får alltså en hund som även jagar vildsvin inte släppas.

Publicerat

Kom ihåg att detta är SJFs area.

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.