Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Knas med ändrad friflykt eller vad??

Featured Replies

Publicerat

Laddade ett 30-tal övningsplugg för ngn vecka sedan och när jag sedan kamrade dem så insåg jag att slutstycket vart trögt att stänga.. Idag testade jag att mäta hylslängden och konstaterade att alla hylsor var för långa.

Plockade fram 30 gamla tomhylsor och mätte och därefter fick jag för första gången använda hylssvarven som stått här rätt länge nu. Plockade ned alla hylsor så de låg under maxlängden som jag hämtat på Robsoft. Därefter satte jag ihop dem med ett väl beprövat recept som i vanliga fall skjuter ruskigt tätt för att vara sunk hylsor och kulor. Rörde inte kulisättningsverktyget utan gjorde patronerna lika långa som vanligt.

Denna gång kröp dock inte kulorna ned lika långt i hylsan då hylsorna höll en vettigare längd (och alla gick att ladda hur smutt som helst i bössan).

När jag sköt dem så spred de mer än tidigare trots att receptet är det samma. Tidigare så kunde man skjuta rätt lätt under 30 mm med 5 skott, nu låg grupperna nog närmre 50 mm tror jag. Iofs så blåste det lite på banan men ca 20 mm sämre grupper pga 4-7 m/s vind? Sköt på 100 m.

Det som är annorlunda är att kulorna sitter inte lika långt ned i hylsorna. Bytt tändhatt med från CCI Standard till Federal Magnum.. det kan iofs spela roll..

Ska man testa att öka friflykten på de 30 jag har kvar hemma?

Grupperna duger helt klart, så j-la noga är det inte, men det vore kul om man kunde tränga ihop dem något ytterligare då jag vet att receptet trivs i bössan..

Sako Finnlight .308

Hirtenberger 145 grains kula

Virtavouri 150 krut 45 grain

S&B hylsor m Federal Magnum knall.

Sköt även de svårladdade pluggen på skoj, de sköt snarlikt, möjligen något bättre. Det var Sako hylsor..

Mvh!

Publicerat

Hej Hipshot!

Eftersom jag inte gillar pekpinnar så slipper du dessa, (tändhattsbyte + friflyktsminskning = tryckökning ) svarar istället vad jag skulle göra: Gå tillbaka till CCI Standard om du har dessa tillgängligt, detta borde göra att du bara har en variabel kvar (friflykten).

Eftersom du fortfarande lever (och skriver) trots den eventuella tryckökningen ;) så är det andra alternativet att justera friflykten, men det blir lite bakvänt, eftersom du kanske inte alls ligger på en "sweetspot" på laddstegen längre.

Raggarö

Publicerat
  • Författare

Tack Raggarö!!!!

Hade nämligen liksom redan börjat ducka här  ;D

Jag tänkte på detta med trycköningen, men utgick från att det var lugnt då laddningen ursprungligen inte är att betrakta som max och att jag aldrig haft problem med det tidigare. OM jag fått ett ohälsosamt tryck så borde jag sett det på de hylsor jag sköt, studerade dem noga kan jag säga. Dessutom så var det behagligt att skjuta med patronerna, det säger kanske inte så mycket men dock. Jaktpatronerna som har tyngre kula och mer fart är avgjort mer stökiga att dra iväg..

Dock så funderar jag på detta med friflykten.. Frågan är om den verkligen är ökad? Jag tror nämligen (definitivt läge för pekpinnar) att verktyget var inställt för den här kulan redan från början och att patronlängen därmed är den samma som tidigare. Skillnaden är bara tändhatten och att kulan inte sitter lika långt ned i hylsan som tidigare.

Knepigt i detta är att jag aldrig mätt patronlängen. Det är en övningsplugg och inte alls noga. Jag har tryckt i kulan till rillen som går runt den och tja det är ju på intet sätt noga..

Byter inte gärna tändhatt(köpt en j-la massa), backar hellre i krutmängd ngt halvt grain. Har hört att en magnumtändhatt motsvarar ca ett grain krut.. Men frågan är om man ska öka friflykten dvs trycka i kulan till rillen iaf?

Mvh!

Publicerat

Hmmm...nu är det inget i Hipshots inlägg som talar om att gastrycket skulle vara högt....eller för högt. Däremot brukar ett så rejält byte av tändhatt, som från standard till magnum, innebära att precisionen ska frammanas på nytt. Alltså, byt tillbaka till standard tändhattar, är också min rekommendation.

Publicerat
  • Författare

Funderade på när du skulle hitta hit Kari..  ;D

Ok så min amatörmässiga tes om att backa ngt halvt grain krut är alltså ingen bra idé?

Mvh!

Publicerat

Har du köpt en massa tändhattar, är ju ditt eget föeslag det allra bästa. Backa med ½ grain i taget och kolla om precisionen kommer tillbaka. Juxa med friflykt kan du göra sen om inte ändring av laddning hjälper.

Publicerat
  • Författare

Ok.. Har laddat 30 plugg som jag lär skjuta på det här "klubb"mästerskapet som jag ska iväg på, därefter blir det till att mixtra lite. Det roliga med ursprungsladdningen var att den sköt kusligt tätt, så pass tätt att man nästan började snegla åt Hacksjö  ;)

Men bara nästan  ;D

Tackar för tipsen iaf!

Mvh!

Publicerat

Lycka till med "meckandet, juxandet och mixtrandet" och skyttet, samt tack alla som tipsat till länken för jaktkortsbevis.

Raggarö

Publicerat
  • Författare

Yes!

Har nu fått hem säsongens batch med jaktkulor. Hipshot ska skjuta Nosler Accubond 150 grain i .308:an denna höst. Har ett "hyfsat" recept på Vv N150 krut men sneglar mer och mer mot ett snabbare krut speciellt då kulan är hyfsat lätt i kalibern. Ska väl ladda ett gäng med N140 krutet och se om det krymper något annars blir det Norma 202.

Med lite tur så hinner jag ge mej på hylsorna ikväll...

Mvh!