Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vill ha kunskap om olika skytteklasser.

Featured Replies

Publicerat

Börjar med att be er ha tålamod med frågorna, dom är nog självklara för många men tyvärr inte för mig :P Efter att jag var med Maddog och sköt så har jag fått upp ögonen för skytte. Vi sköt på 300m och jag fick prova hans str med diopter och ttckte det var skitkul.

Men vad heter den skyttegrenen? Sett att det finns en hel drös olika skyttegrenar, jk, fältskytte, sporter osv. Jag har alltså noll, zero erfarenhet av skytte med kula som sportform.

Tycker att det verkar OTROLIGT svårt att hitta info, nybörjarkurser osv, inte konstigt kanske att det blir svårt med rekryteringen som det verkar vara runt om i landet. Jaja, men jag vill alltså. Om jag nu skaffar en str med diopter, vad heter "klassen" eller typen jag kommer vara med i då? Vart hittar jag info om hur det går till? Är det benstöd? Rem? Hur många skott?

Om jag också vill prova nån annan gren, med kikare vill säga? Vart hittar jag info om dessa typer?

Sen tvekar man, ser alla dessa proffs byggen som kostar mer än man kan tänka sig, blir då orolig att folk ska undra vad fan man gör där (detta har jag dock insett att jag helt enkelt får skita blanka fan i då jag inte kan lägga 50papp på en bössa). Jag vill ju såklart testa något där det är lite aktivitet, inte 5-10st i hela landet som håller på utan där det också är lite "nybörjare" med. Så vad rekommenderar ni att jag ska kika på? Vad tycker ni är kul och varför framför allt. (Hittade ingen lämpligare kategori att lägga tråden)

Publicerat
  • Författare

Är det ingen som kan prka åt något håll? :(

Publicerat

"Gevär 300 meter" finns både som nationellt och sportskytte.

Det nationella skyttet hette tidigare FSR- Frivilliga skytterörelsen och var en frivillig försvarsgren.

Där ingår även fältskytte med gevär. Den tillåtna kalibern är 6,5X55 och det finns ett begränsat antal godkända vapen.

I sportskytte 300 m. (standard och frigevär) är fler vapen/kalibrar tillåtna och själva skjutningarna är också annorlunda.

Det är också EM och VM grenar.

Börja med nationellt 6,5 mm skytte, och prova dig fram. Jag sköt det i 15-20 år innan jag mer gick över till jakt/viltmål.

Man kan börja med en CG-63/80 eller FSR-89 med bra pipa, och komma rätt långt med en sådan.

Hittar du en fin Sauer 200 STR så är det förstås ännu bättre.

Publicerat
  • Författare
"Gevär 300 meter" finns både som nationellt och sportskytte.

Det nationella skyttet hette tidigare FSR- Frivilliga skytterörelsen och var en frivillig försvarsgren.

Där ingår även fältskytte med gevär. Den tillåtna kalibern är 6,5X55 och det finns ett begränsat antal godkända vapen.

I sportskytte 300 m. (standard och frigevär) är fler vapen/kalibrar tillåtna och själva skjutningarna är också annorlunda.

Det är också EM och VM grenar.

Börja med nationellt 6,5 mm skytte, och prova dig fram. Jag sköt det i 15-20 år innan jag mer gick över till jakt/viltmål.

Man kan börja med en CG-63/80 eller FSR-89 med bra pipa, och komma rätt långt med en sådan.

Hittar du en fin Sauer 200 STR så är det förstås ännu bättre.

Tackar! :)

Publicerat

här hittar du info om jk och sporter som är klasser inom bänkskytte.

http://www.benchrest.se/

Publicerat
  • Författare

Tack alla för infon, nu blir det att fundera vad som är nästa steg.

Publicerat

Köp en Sauer STR, jag vet om en som är till salu ;-)