Publicerat Februari 12, 201313 yr Det var fan va lugnt här var. Inte ett eftersök sen början på året. Eller sitter du och tjuvhåller på historierna?
Publicerat Februari 12, 201313 yr Det var fan va lugnt här var. Inte ett eftersök sen början på året. Eller sitter du och tjuvhåller på historierna? Jo, fan det har varit rätt lungt. Sen händer det att jag fimpar mobilen ibland... när jag känner att jag inte pallar ränna runt om nätterna. Man blir äldre helt enkelt. Dessutom börjar det komma fram en del bra hundar i lagen runtomkring så en del uppdrag löses utan min hjälp. Sen har jag varit rätt förbanand på regelrna i NVR, hade planerat att hoppa av... Men med förklaringen ang det vi fick av polis på senaste mötet så kommer det nog fungera och jag blev motiverad igen Ett par gisar har det väl blivit. Dock så va det under pågående jakt. Har film oxå men fan, det blev kniv och våldsamt skrikande gris. Låter för jävligt. Har väl varit en älgolycka oxå för några dar sen. Förföljde dem i 3km, två djur som inte ville dela sig. Gick och sprang helt normalt. Vi försökte avvakta tills de skiljde sig åt för att inte riskera att hunden tog fel älg, svårkopplad om man så säger... Att skjuta rätt älg av två lika stora på ståndskall i beckmörker är inge lätt sak. Vi avbröt efter 3km i spåret och avvaktade dagsljus. Hade dem då helt inringade. Två andra killar tog över på morgonen följde dem ännu längre, det hade slutat blöda. Sen gick de tillbaka över 28:an för tredje gången fortfarande höll de ihop. Det avskrev som den klarade sig. älgens arsel hade tagit i backspegeln och en spricka på förarsidan i vindrutan. Halt som fan så det gick inte fort, föraren såg älgarna så hon han bromsa in en del oxå. De fick ligga till sig 1,5 timme innan vi gick på. Gissar på en skärskada i skinkan alternativt i bakbenet. De är väl va som hänt om jag minns rätt.... Jagat som fan oxå och det tar ju på krafterna på både hund och husse. Skönt att tiken fått en skadefri säsong, ja förutom uppslitna tassar.... Släppte i stenhårt före innan snön kom. typ 3-4 mil senare va det blodiga fötter. Inte tramdynorna, de håller alltid, det som slits är ovanför i skinnet. Hon har i princip slitit upp de där i varenda släpp resten av säongen... Tråkigt som fan.. Men nu är vi taggade och uttråkade igen
Publicerat Februari 12, 201313 yr Författare Ja det där med kontaktman kunde du ju lämna över till nån som inte har hund. Har faktiskt också haft funderingar på att sluta med trafikeftersöken, men mest beroende på att jag tycker jag klarar upp för få.
Publicerat Februari 12, 201313 yr Jo det är ju rätt tröstlöst med trafikeftersöken. Är svårt som fan emellanåt. Eller så ligger de döda i diket. Sen är man ju skiträdd för jämnan med lös hund och trafik... Mer hjärtat i halsgropen än man behöver...
Publicerat Februari 12, 201313 yr Författare Jo det är ju rätt tröstlöst med trafikeftersöken. Är svårt som fan emellanåt. Eller så ligger de döda i diket. Sen är man ju skiträdd för jämnan med lös hund och trafik... Mer hjärtat i halsgropen än man behöver... Det var exakt som jag tänkte. Får väl se när jag ger upp.
Publicerat Februari 14, 201313 yr Jag hade ett eftersök på lo igår och hyfsat många på gris på senaste tiden. Jo, ingen tvekan om att man ofta är grymt nervös vid trafikeftersöken. Tror att denna nervositet minskar uppklaringsprocenten. Man är benägen att finna anledningar att sluta eller att inte släppa hunden. Här behövs de RIKTIGT bra spårarna, så kan de med bra ställare hålla sig passiva tills spåret leder in i skogen.
Publicerat Februari 14, 201313 yr Författare Jag hade ett eftersök på lo igår och hyfsat många på gris på senaste tiden. Jo, ingen tvekan om att man ofta är grymt nervös vid trafikeftersöken. Tror att denna nervositet minskar uppklaringsprocenten. Man är benägen att finna anledningar att sluta eller att inte släppa hunden. Här behövs de RIKTIGT bra spårarna, så kan de med bra ställare hålla sig passiva tills spåret leder in i skogen. Jo men även om man har en bra spårare så är det inte så lätt. Exempel: Påkörd gris i en flock på 5-7 grisar inget blod, barmark och intill en starkt trafikerad väg. Absolut inget på vägen där du kan utläsa om någon gris är skadad eller ens vilken som är påkörd. Man låter hunden spåra undan några hundra meter från vägen. Men när du kommit undan en 5-600m så har du absolut ingen aning om hur många av grisarna som fortfarande är med i flocken. Visst har man löshund som normalt sett väljer rätt gris i det läget men vad hjälper det när man inte vet om den grisen fortfarande är med i flocken. Så inte fan är det lätt med griseftersök.