Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Produktutveckling; lås till spårlinan?

Featured Replies

Publicerat

Har funderat lite på att det ibland kunde vara bra ha bägge händerna fria när man spårar i lina, utan att behöva släppa hunden. Visst, i de bästa av världar litar man ju i alla lägen på att hunden stannar när man säger till. Ni har säkert inte sådana hundar, men ibland kan min jycke få för sig att inte lyda eller bestämma själv, särskilt när han står på en färsk viltlöpa... Det är då inte alltid optimalt att stå och skrika allt högre kommandon, och vore tryggt att snabbt kunna låsa linan på ex bältet, när man behöver bägge händerna.

Hur som helst det jag funderat på är något i stil med de lås man har för tamparna till seglen på en båt. Där man kan lossa tampen genom att dra bakåt men drar man framåt sitter den fast. Idén skulle vara att ha låset på bältet och enkelt kunna trycka fast spårlinan med en hand när behov uppstår, och lika lätt lossa den igen.

Någon som fattar vad jag menar och som sett något liknande på marknaden? Eller någon som sett ett lås i annan applikation som skulle kunna användas?

/FE

Publicerat

:-) Har faktiskt en variant av det du beskriver. Fräste en liknande grunka i Alu med lättrad yta, typ 2 excentriska hjul som låser linan, fäst i en läderögla man kan trä bältet genom. Fungerar ganska bra men använder den tyvärr inte så ofta, vet faktiskt inte ens var jag har den. Försöker hela tiden dra ner på antalet prylar jag har med mig under eftersök.

Publicerat
  • Författare

:-) Har faktiskt en variant av det du beskriver. Fräste en liknande grunka i Alu med lättrad yta, typ 2 excentriska hjul som låser linan, fäst i en läderögla man kan trä bältet genom. Fungerar ganska bra men använder den tyvärr inte så ofta, vet faktiskt inte ens var jag har den. Försöker hela tiden dra ner på antalet prylar jag har med mig under eftersök.

Där ser man, någon mer som tänkt samma sak! Nu har du sagt A, och får även se till att säga B: leta upp mojängen, fota och lägg ut!

Publicerat
  • Författare

Tack, en sväng till en Watski butik får det bli då alltså!

Publicerat

Där ser man, någon mer som tänkt samma sak! Nu har du sagt A, och får även se till att säga B: leta upp mojängen, fota och lägg ut!

Ska se vad jag kan göra ;-)

Publicerat

Jag har alltid en stor karbinhake fästad fram på livremmen, i vilken jag fäster koppel. Men när jag spårar så gör jag ibland en snabb knut på linan, 2-3 meter bakom hunden, som jag fäster i haken. 

Publicerat
  • Författare

Jag har alltid en stor karbinhake fästad fram på livremmen, i vilken jag fäster koppel. Men när jag spårar så gör jag ibland en snabb knut på linan, 2-3 meter bakom hunden, som jag fäster i haken. 

Ja, har har också elaborerat lite med hakar och öglor och knutar, men tycker inte att det är helt smidigt... Skulle vilja få till något som är enklare att hantera. Hoppas lite på Freddans design...

Publicerat

Jag har alltid med mig två stycken saker som håller hunden på plats i linan

Storlek 45 är det på dem :-)

Andreas

från telefonen

Publicerat
  • Författare

Jag har alltid med mig två stycken saker som håller hunden på plats i linan Storlek 45 är det på dem :-) Andreas från telefonen

Jo, och jag är ännu värre, jag har två st i strl 46. Men ändå har det hänt att man trott att man stått stabilt på linan medan man fipplar med GPS:en eller något annat, och sedan märkt att hund och lina rusat vidare. Bla i snö glider linan rätt bra under stöveln...