Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Offentliggöra rovdjursobservationer

Featured Replies

Publicerat

Hej

Rovobs.se är en utmärkt sida. Den har dock en stor nackdel och det är att samtliga rovdjursobservationer som rapporteras in inte kan ses där. 

Enligt rovdjurs ansvarig på Länsstyrelsen i Jönköping så lägger de ut samtliga observationer de får in oavsett hur de rapporteras in men från Länsstyrelsen i Västra Götaland så har jag fått beskedet att där visas endast de observationer som rapporterats in via hemsidan rovobs.se. Länen använder ju sen en gemensam databas för alla observationer som bl.a. används vid beräkningen av den totala stammen för respektive rovdjur om jag förstått det rätt. Jag tycker det är olyckligt att man inte visar samtliga observationer för alla i alla län då det skapar en misstro och om möjligt än sämre förtroende för myndigheter. För att vända på steken så att förtroendekurvan kan börja peka uppåt igen så tror jag på att myndigheter måste börja vara helt transparenta i sina beslut så att alla kan se varför ett beslut blir som det blir för jag tror att det är först då vi kan skapa en rovdjurspolitik som alla eller i varje fall en stor majoritet kan acceptera även om det naturligtvis blir en kompromiss. Sen bör ju alla länsstyrelser behandla data på samma sätt för att slippa stridigheter och främja en rovdjurspolitik med acceptans över hela landet.

Ett steg i rätt riktning vore därför att se till att samtliga observationer av rovdjur offentliggörs och i mitt tycke vore rovobs.se ett utmärkt verktyg för detta och än bättre vore ju om man kunde får rovobs.se integrerat i www.viltdata.se men det kanske är för mycket att begära.

Jag tror dessutom att rapporteringsviljan skulle gå upp betydligt om alla kunde se på en karta var det finns rovdjur och det är först då jag tror vi kan börja närma oss sanningen för hur många rovdjur vi har i landet. Just nu finns det stora svarta hål på rapporteringskartan och det visar knappast på sanningen att rovdjuren håller sig endast inom samma älglags marker för att sedan teleportera mellan dessa olika marker. Någonstans på vägen borde man sett spåren också men inte rapporterat och en av anledningarna kan ju vara att man inte ser att det man rapporteras tas om hand eller att man kan se vad andra rapporterat.

Kan nog skriva några spaltmeter till i frågan men försökte hålla mig kort.... jag tror ni fattar var jag vill komma.

Avslutar med några frågor...

Jag undrar om man på något sätt som vanlig dödlig i dags läget kan få se samtliga rovdjursobservationer eller om de har rätt att hålla dessa hemliga?

Varför är inte alla län är anslutna till rovobs.se? Ligger det på respektive länsstyrelse?

Kan jägareförbundet arbeta för att alla rovdjursobservationer på något sätt t.ex. via rovobs.se blir offentliga, eller arbetar man redan för det? Ex kan man väl ha det som delkrav för att starta med förankringsarbete för varg igen...

Mvh

Martin

Publicerat
  • Författare

För att svara lite själv noterade jag att http://www.skandobs.se/ nu finns

Kommer rovobs.se nu leva kvar vid sidan om eller kommer den sidan införlivas i skandobs? Det bästa vore ju om alla obs samlades på ett ställe så man slipper leta runt. Tills vidare förutsätter jag att rovobs blir kvar då det bara är järv och lodjur som skandobs hanterar till att börja med.... känns som man missar målet lite när man inte tar med alla rovdjur och inte heller samlar allt på samma ställe för alla.

Att det sen borde klargöras vad som krävs för att få jakt för resp. rovdjur mm kan ju hjälpa rapporteringsviljan.

Publicerat

Jo, och sedan pågår nu en övergång från rovdjursforum till det norska systemet rovbase för den offentliga förvaltningen. Jag är inte helt säker på att man riktigt bestämt hur alla dessa system ska lira med varandra. genomfört är det inte till fullo i alla fall. Ska kolla...

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.