Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vargflytt

Featured Replies

Publicerat

Såg att vargparet från Tornedalen skulle flyttas söderut, alla var bekymrade om att det inte fanns några kompensationsåtgärder utan att man bara skulle fylla på ett redan överfullt område med fler vargar. Jag förstår att folk reagerar, det måste finnas nån gräns för hur mycket dessa områden kan tåla, men det som bekymrar mig mest är, hur kan man veta efter så kort tid i landet att dessa djur inte släpar med sig rabies, sex månaders inkubationstid, eller dvärgbandmask, en var ju tydligen testad två gånger men inte den andra, Om den andra vargen visar sig ha dvärgbandmask vid det prov som ska tas vid infångandet vad gör man då? avlivar? avmaskar och hoppas på det bästa? Tydligen är dessa otyg viktigare än folkhälsan hur kan det komma sig? Världens vanligaste rovdjur ska få förpesta vårt land med sjukdomar vi inte tidigare har haft här? 

Publicerat

Kan inte SJF inkomma med en överklagan av den påbörjade vargflytten, så att den ställs in tills domstol utrett saken vidare.

(Sen hur transporten ska hanteras när den blir avbruten, kan bli intressant att följa.... :thumbsup: )

Publicerat

Tillägg:

Det som är konstigt med vargarna är dom får gå fritt bara för att den har gått in frivilligt över gränsen men på mårdhunden bedrivs det hetsjakt.

Skjut så fort du ser en i rädsla för rabies & dvärgbandsmask..

Har inte vargen samma chans att sprida dessa sjukdomar när den kommer in från öster???

Publicerat

Vargen kan, får och skall vandra över gränsen. Mårdhunden skall inte det då det är en invasiv art utan naturlig funktion i vårt ekosystem på samma sätt som mink och kungskrabba...

Alla ev missuppfattningar osv beror på Tapatalk.

Publicerat

Den här veckan är det sportlov, vilket sysselsätter både Ola och Daniel. Jag hinner inte följa med i all utveckling och täcka alla frågor, därmed får ni eventuellt vänta på detaljerade och mer insiktsfulla svar. De ursprungliga frågorna här är egentligen något för SVA, där vår normala ingång också har sportlov.

Vad jag vet testar man för detta. Att man inte sätter ut en rabiessmittad varg torde vara ganska självklart, men det är min egen spekulation...

Publicerat

Den här veckan är det sportlov, vilket sysselsätter både Ola och Daniel. Jag hinner inte följa med i all utveckling och täcka alla frågor, därmed får ni eventuellt vänta på detaljerade och mer insiktsfulla svar. De ursprungliga frågorna här är egentligen något för SVA, där vår normala ingång också har sportlov.

Vad jag vet testar man för detta. Att man inte sätter ut en rabiessmittad varg torde vara ganska självklart, men det är min egen spekulation...

Det verkar ju nästan som sportlovet är bästa tiden på året att dra igång vargflytt för vi verkar vara lite underbemannade just nu.

Det känns som detta ändå kan vara en högprio punkt att sikta på.

Publicerat

Där råder det ingen tvekan, men frågan gällde provtagningar av olika sjukdomar och vilka konsekvenser det kunde få. Juridiskt sett så finns det väl troligen inga krav på någonting; vargarna är infångade i Sverige och ska släppas i Sverige. Hade de med sig något elände in så fanns det redan här innan de fångades. Därmed inte sagt att man inte tar tillfället i akt att kolla dem när man har chansen.

Publicerat

Nu har jag rensat tråden från flera inlägg som inte hade med ursprungsfrågan att göra, här svarar vi från SJF, men det är OK med följdfrågor. Andra synpunkter får ni ta i en annan area, och har ni andra frågor så starta en separat tråd. Vi svarar och diskuterar gärna, det är syftet med den här arean, men andra ska inte svara och det är inte rätt area för att komma med egna ställningstaganden i olika frågor. Men ja, jag vet att det är lätt att missa om man går in via "Visa nytt innehåll".

Publicerat

Går det inte o överklaga dessa flyttar. Just pga att det blir för många på en plats.

För varför ska vi bara rätta oss in i leden.

Publicerat

Det går (nog) att överklaga om man kan finna ett miljöskäl, inte annars. Förvaltningsskäl duger inte. Skulle man välja en plats som inte redan är fullsmockad så går det knappast heller... och förresten säger all erfarenhet att de sticker direkt. Alltså- nej, knappast. Skulle de sättas ut utan markägares eller jakträttshavares medgivande så kan man bråka, men det blir ju i så fall i efterhand...

Publicerat

Har förbundet via någon sammarbetsgrupp eller liknande tillgång till info om tider och platser?

Publicerat

Det verkar ju nästan som sportlovet är bästa tiden på året att dra igång vargflytt för vi verkar vara lite underbemannade just nu.

Det känns som detta ändå kan vara en högprio punkt att sikta på.

Tja, allt handlar förstås om prioriteringar... jag tillbringade exempelvis merparten av gårdagen med att läsa och skriva synpunkter på EU:s förslag till miljöhanteringsprogram 2020. Hur det utformas kommer att styra allt från Potocnik till våra länsstyrelser, och det finns förslag på ÖKA möjligheterna att överklaga förvaltningsbeslut baserat på miljöskäl. Samtidigt som man har möjligheten att trycka på betydelsen av en relevant politik som verkligen får tillämpas på lokal, regional och nationell nivå i enlighet med subsidiaritetsprincipen (beslut ska fattas på lägsta möjliga nivå). Hur långt vi når vet man inte, men det känns som en riktigt viktig process... denna typ av mer proaktivt arbete måste vägas mot att lägga tid på att granska enstaka åtgärder och hur de genomförs. Här kompletterar våra olika delar av organisationen varandra, och vi som jobbar nationellt pysslar mer med övergripande frågor.

Publicerat

Har förbundet via någon sammarbetsgrupp eller liknande tillgång till info om tider och platser?

Historiskt har det ibland skett att vi fått info när beslut redan är fattat och på väg att verkställas, nu vet jag inte.

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.