Publicerat Februari 15, 201313 yr Hur gör ni när ni tränar in stanna kommandot på era hundar för att få fart i hundens sättande? Använder ni pipa eller rösten?
Publicerat Februari 16, 201313 yr I alla vardagslägen där jag vill att hunden ska stanna säger jag stanna och håller upp handen. Ex när de ska passera en dörr. Sedan sätter sig det där efter ett tag och funkar lika bra i skogen som hemma.
Publicerat Februari 16, 201313 yr Författare Ni använder alltså inga föremål då ni kastar plötsligt över hunden för att sedan ge ett stanna kommando? Tex en hundskolan vision ripa?
Publicerat Februari 20, 201313 yr Detta är en populär post. Stanna innan jag börjarpå fåglar så lär jag hunden ett snabbt sitt (går bra med ligg också). Trycker stenhårt på att det ska gå snabbt när jag harhunden nära. Fuskar jag här kommer den alltid att vara seg – för tro mig den kommer inte bli snabbare på att stanna när den är långt ifrån eller när det är fågel i luften När hunden vet vad sitt/stanna betyder förväntar jag mig att den ska gör det på en gång och inte om en stund. Så sätter den sig inte direkt fården en lättare korrigering. Du känner din hund bäst så du får avgöra hur. Det är inte roligt se en hund som får kommandot ochsegar sig ner men det är inte roligt att se en hund som duckar när den ska sätta sig heller. När hunden gör rätt får den givetvisberöm men inte så mycket att den tappar konceptet. Anpassa berömmet till hunden mao. När hunden är snabb på sätta sig ökar jag störningen först för att senare öka avståndet. Gör gärna en störningslista så du kan stegrasvårighetsgraden. Ju fler situationer du kan stanna hunden i desto lättare blir det. Om jag ser på min egen hund kan jag sätta henneäven när hon leker med andra hundar. Tänk på att behålla snabbheten hela tiden. Träna inte på samma ställe hela tiden utan växla miljö så hunden får så många minnesbilder som möjligt. I skogen, hygge, där det ärbrant, på en knöl, myrmark, vattenpöl osv. När du kan sätta hunden i full gallopp på ett par hundra meters avstånd och densätter sig direkt i en vattenpöl har du kommit långt! Ler fortfarande åt minnet när jag tränade på duva i sprättbur ute påett hygge och Pointern satte sig med bakbenen på en stubbe och med frambenen nere i en grop. Det var som hon blev fastslagen i backen dåduvan flög och jag blåste i pipan. Det blev inget mer uppflog den aftonen för henne då det inte fanns nåt att förbättra. Röst eller pipa är lite en smaksak men även en fråga om räckvidd. Själv använder jag rösten när hunden är nära, typ hagelhåll och pipanär hunden är längre bort. Kan du busvissla är det ju enklare. Är rätt bra att lära in att skott betyder stanna också. Ifall man istridens hetta glömmer bort att ropa eller vissla. Hörde på en kurs om han som hade visselpipan i munnen när han sköt och den togi toplevernyckeln så han slog ut sina egna framtänder i rekylen. Om det är sant vet jag inte men det lät inte skönt. Uppflog Jag börjar med att kasta döda ting ex en ”Hundskolan vision ripa”. (Plaströreller träpinne med plastremsor som fladdrar). Eller kepsen. När hunden SER föremålet i luften kommenderas Stanna eller vad du nuhar för stoppkommando. Ha samma höga krav på snabbheten även nu. Målet är att hunden ska stanna spontant då det som bekant inte är alltid man ser vad hunden görunder jakt så är det en klar fördel om hunden sätter sig själv om den stöter fågel och inte kör upp hela kullen och dessutomkanske går hejdlöst efter... Om du har sprättbur kan/ska du givetvis använda den till att kasta plastripanockså. Annars finns det säkert någon som kan kasta så du får träna på håll också. Fördelen med döda ting är att man kan korrigera mer utanatt riskera något. Om du nöter på för mycket med uppflog finns risken att hunden börjar smyga då den ”vet” att snart flygernåt. Det gäller att lura hunden, den ska inte förvänta sig att det ska flyga nåt. Vi vet ju inte alltid när vi stöter nåt i verkligheten heller. När det funkar klockrent så går ni över på riktig fågel tänk på att hunden INTE ska känna vittring när vi tränar uppflog så gå i medvind!Kan ha långlina första gången/gångerna. Har man tränat rätt kommer det att gå bra. Tänk bara på att en fågel som flygerflackt är en större retning än en som stiger brant. En ripa med sina vita vingar syns mer än en morkulla etc. All lydnad ärfärskvara... måste underhållas för att man ska kunna lita på att det funkar fullt ut. Tänk kvalitet istället för kvantitet. Hellre ett riktigt bra sitt/stanna om dagen än 10 halvdana. Om du måste korrigera hunden väldigt ofta har dustegrat svårighetsgraden för snabbt. Backa lite i träningen isåfall. Se alltid till att ni avslutar med att hunden lyckas! Har hunden gjort rätt ska den givetvis få beröm! Sen är det klart att det inte går som man tänk alla gånger, det är ingen maskin men det är väl en del av tjusningen också. Har en del saker attförbättra på min egen hund också. Har varit lite slapp sen jakten om sanningen ska fram. Finns inget som är så roligt som en riktigt bra dag med sin stående fågelhund i skogen eller på fjället, hoppas bara på bättre föryngring till nästa höst. Lycka till! Mvh Broder Tuck
Publicerat Februari 20, 201313 yr Min Fauve lärde sig att stanna genom utfodringen, närdet skulle präntas inkallning med nya blåsdonet. Ni vet gå från pipatill mässingshorn..lite trevligare ljud över ett horn och mera hörbartpå längre håll..har jag uppfattat det som vid blåst ..nåväl först var det till att blåsa i hornet och ge kommandostanna! med rösten..sedan ett varsågod..nu är det en hand uppe i luften efter attman blåser sedan är det stopp på jycken..likväl ute som inne ..sen vid spontana viltobsar..nja det vet jag inte om det funkar 100% på då
Publicerat Februari 20, 201313 yr Det finns en del som anv. sig av ett norskt ord för ligg som är dekk men jag hittar bara däck som förklaring och översättning. Dom säger att det är skarpare ord för ligg. Är det någon av er fåglehundsägare som anv. el. har hört detta ord?
Publicerat Februari 20, 201313 yr Jag kör med dekk på min nuvarande hund och jag gjorde det på min förra. Mest för att jag blev så jävla less på alla som skulle säga ligg åt hunden när jag höll på att lära in kommandot. Dekk är det ingen som kommer på att säga åt någon annans hund.
Publicerat Februari 20, 201313 yr Ok! Det är som att det är skarpare ord än ligg. Nej, det är väl en liten risk.
Publicerat Februari 20, 201313 yr Dekk,det är norska,lommelykkte,det är norska det också,betyder ficklampa! Föredrar svenska på min hund,jämför med "avance"det låter löjligt å dessutom franskt å i Frankrike äter man sniglar,grodlår o dylikt "ta den"och då reser hon fåglen(i bästa fall)det är svenska och låter mer "karigt"än nåt jävla importerat ljud
Publicerat Februari 20, 201313 yr Författare Kul med många svar! Broder tuck, det är precis så jag har gjort med vorstehn. Har nu en 7 mån münstertik som jag jobbar med för fullt. Det är alltid kul att läsa hur andra gör och kanske hitta nåt nytt som gör det till en så effektiv träning som möjligt.
Publicerat Februari 20, 201313 yr http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/24468-stoppkommandot/?fromsearch=1 Ständigt aktuellt ämne!:-)