Publicerat Februari 17, 201313 yr Hej alla glada så här på nattakröken. Jag sitter i hundfunderingar i brist på annat att göra. Jag har lagt några trådar tidigare om bla vildsvinshund och beagle. Helst skulle jag vilja ha en hardrivare (beagle/stövare) men livet funkar inte så då jag har småbarn och med facit i hand inte kan lägga 1-2 dagar i skogen per vecka. Det jag däremot har möjlighet till är att lägga förmiddagar eller nån timme flera gånger i veckan i skogen vilket får mig att fundera på vovvar igen. Jag jagar helst med hagel och vill då ha en hund som föredrar hagelvilt. Det skulle också vara trevligt om hunden apporterar och har möjlighet att göra eftersök/dödsök i samband med pürschen. Vilket hund är att rekommendera? Wachtel har jag redan varit inne på och det är en trevligt hund men jag vill gärna ha fler förslag. Jag jagar gärna själv så det får gärna vara en jycke som inte är för vidsökt. Finns denna hund? /M (ev syftningsfel, stavfel eller förvirrade formuleringar skyller jag på klockan)
Publicerat Februari 17, 201313 yr Författare Spaniel har jag haft funderingar på. Det jag lurar lite på är hur de är på eftersök??? Som jag fattat det är väl cockern trängre i söker i jmfr med ESS? Hur fauven vid fågel och apport? /M
Publicerat Februari 17, 201313 yr Gick med en Springel Spaniel på eftersök, även trafik. Fungerade utmärkt. Avfångade upp till rådjur själv men där handlar det som vanligt om indevider och kanske inte så mycket om ras. Det går nog att få alla raser att spåra i lina bara man får hunden att förstå vad den skall göra. Dom Spanielna vi hade i jaktlaget då (3st) drev med skall. Vilket inte den rasen skall göra men det fans en uppfödare långt uppe i norra delana av landet som hade linjer som var skallande, men det är nog 20 år sedan. Drevlängdena var som korta wachtlar lika så söket. Sedan var några av dom utmärkta apportörer, men som vanligt det krävs en viss mängd träning för att få fram bra hundar. Spaniel upplever jag enklare att dresera och utbilda än wachtler som kan kräva lite mer av föraren i varje fall om man får tag på en litte tuffare wachtel.
Publicerat Februari 17, 201313 yr Cockern ska väl vara trängre om det ska jagas rastypiskt. Tror inte du behöver oroa dig om kapaciteten som eftersökshund, bra jagande linjer löser det mesta. För min del anser jag spanieln nog vara den perfekta hunden för ensamjakt med hagelbössa förutsatt att man har marker med mycket blandat småvilt. /Markus
Publicerat Februari 17, 201313 yr Nu ser man inte vars du bor men bor du söderut och med skaplig småviltstillgång så Spaniel.
Publicerat Februari 17, 201313 yr Författare Tackar för svaren. Jag bor i Småland så visst finns det småvilt men inte riktigt an kaninfarm som Skåne. Spaniellåter ju som en trevlig jycke i mina öron. Det jag letar efter är enhund jag kan göra allround av. Jag har inget emot jaktprov och"rastypisk" jakt men jag vill samtidigt ha en hund som jag kan jaga medsom jag vill... Wachtel skulle kunna vara en bra hundock så men jag vill helst inte behöva jaga gris/älg utan mer kunnaanvända hagel. Känns som att spanieln är lättare att få mot detta sätt.Jag vill helst inte ha ett för jäkla långt förföjande. I jaktlagetfinns drivande hundar så den delen kan jag få mitt lystmäte på om jagvill. Vad gäller träning så känns det som att det tarju inte mindre tid men kanske är lättare att dela upp träningen. Enstövare ska ju va i skogen en dag för träning. Hur är de somfamiljehundar? Enmanshund eller är de lyhörda för fler? Min dotter ärunder uppväxt och är ganska förtjust i hundar, planen är väl lite atthon ska få va med och föra när hin blir lite äldre. /M
Publicerat Februari 17, 201313 yr Lite svårt att råda men enkelt är det väll så att en rastypisk jakt med en cocker och spaniel så skall hunden arbeta inom hagelgevärets räckvid. Vilket kräver en hyglig vilt tillgång för att vara någorlunda efektiv. Sedan kan man jaga in båda raserna till kortdrivare eller stötande. Vilket kanske inte uppskatas av alla uppfödare Våra spanialar var injagade som kortdrivare och jagade gladeligen älg också. Så det är ingen garanti för att dom inte jagar älg Wachteln skall rastypiskt jaga allt hårvilt i såten. Den skall också ha ett självständigt sök på helst ett antal hundra meter. Men även fungera som apportör. Det går att träna in att få hunden att bryta ett drev vid tex en hornsingnal eller liknande i fall du tycker att drevet blir för långt. Inte många wachtelhunds ägare som gör det men allt går bara man vill. Alla dom här raserna kräver att man lägger ner en del träning och injagning för att få dom att fungera som rasstandarden i fall du nu funderar att gå på prov med hunden. Men med apporteringen är det ju kanon om det är som du skriver att du har en liten stund varje dag för träning. Även ifall du vill få hunden att "arbeta under bössan", korta men ofta tränings vänder brukar vara melodin för att träna upp hunden på dom momenten Alla dom här hundraserna fungerar utmärkt som familje hundar. Det de handlar om är hur du som "flockledare" talar om för hunden "att det här är tillåtet i det här huset och inte det här". Inte alls svårt bara man är konsekvet. Att några hundraser skulle vara enmanshundar tro jag inte mycket på. Det handlar oftast om att en person till största delen tränar, jagar och håller på med hunden, då kan det nog bli enmanshudar. Men får maken eller hustrun även hålla på med hunden i viss utsträckning så bör det nog inte vara några som helst problem. En unghund ska nog inte för små barn hålla på med som gå promenad eller liknande inan man har fått till en hyglig dresyr. Fins det bara lite jaktlust så drar dom omkull vilken liten unge som helst i fall den får syn på något vilt att jaga.
Publicerat Februari 17, 201313 yr Författare Lite svårt att råda men enkelt är det väll så att en rastypisk jakt med en cocker och spaniel så skall hunden arbeta inom hagelgevärets räckvid. Vilket kräver en hyglig vilt tillgång för att vara någorlunda efektiv. Sedan kan man jaga in båda raserna till kortdrivare eller stötande. Vilket kanske inte uppskatas av alla uppfödare Våra spanialar var injagade som kortdrivare och jagade gladeligen älg också. Så det är ingen garanti för att dom inte jagar älg Wachteln skall rastypiskt jaga allt hårvilt i såten. Den skall också ha ett självständigt sök på helst ett antal hundra meter. Men även fungera som apportör. Det går att träna in att få hunden att bryta ett drev vid tex en hornsingnal eller liknande i fall du tycker att drevet blir för långt. Inte många wachtelhunds ägare som gör det men allt går bara man vill. Alla dom här raserna kräver att man lägger ner en del träning och injagning för att få dom att fungera som rasstandarden i fall du nu funderar att gå på prov med hunden. Men med apporteringen är det ju kanon om det är som du skriver att du har en liten stund varje dag för träning. Även ifall du vill få hunden att "arbeta under bössan", korta men ofta tränings vänder brukar vara melodin för att träna upp hunden på dom momenten Alla dom här hundraserna fungerar utmärkt som familje hundar. Det de handlar om är hur du som "flockledare" talar om för hunden "att det här är tillåtet i det här huset och inte det här". Inte alls svårt bara man är konsekvet. Att några hundraser skulle vara enmanshundar tro jag inte mycket på. Det handlar oftast om att en person till största delen tränar, jagar och håller på med hunden, då kan det nog bli enmanshudar. Men får maken eller hustrun även hålla på med hunden i viss utsträckning så bör det nog inte vara några som helst problem. En unghund ska nog inte för små barn hålla på med som gå promenad eller liknande inan man har fått till en hyglig dresyr. Fins det bara lite jaktlust så drar dom omkull vilken liten unge som helst i fall den får syn på något vilt att jaga. Jag tror kanske inte att det är möjligt med helt rastypisk spanieljakt för min del, så mycket vilt har jag inte i såten. Allrahelst skulle nog en blandning mellan wachtel/spaniel passa mitt krav. Men jag hinner nog inte avla fram en ny ras inom rimlig tid Vad gäller hundar och ungar är det alltid lite lurigt, det är inte aktuellt inom de närmsta två åren. När det skulle bli aktuellt med jakt skulle hon vara 9-10 år minst. Jag har en del såtar där jag vet att det alltid ligger hare, räv och rådjur. Min tanke för sådan jakt är att passa vid en stig och låya tjejan föra hunden, ungefår som tryckjakt men med hund. Sen vore det ju kul om hunden står för fågel, apporterar, får rådjuren att bukta, blir en harpiska och slutligen gärna ställer älg och gris. Om den sen också kan fixa fika och göra vapenvård skulle det vara den perfekta jakthunden Skämt åsido, det är en hel del förarbete innan man hittar en ras/individ. Ni som har labbar som slaskhundar, positiva/negativa. /M