Publicerat Februari 17, 201313 yr Har under hösten mer och mer funderat på nästa hund som en rävpiska. Eftersom det finns tre svenska stövarraser är även det ett önskemål att det är en svensk ras, då jag aldrig ägt någon. Mina ideer angående hunden är en som väcker, har ett nyanserat skall, skäller ståndskall vid gryt. Då jag endast skjutit slumprävar vid drev har jag ingen egentlig uppfattning om vad som gör en bra stövare. Det jag önskar är dels tips om intressanta kullar, samt att få möjligheten att få följa med och lyssna på en bra hund, för att bilda mig en egen uppfattning. Jag bor i södermanland, men åker gärna 30-40 mil för att få se en bra hund. Mvh/ urban
Publicerat Februari 17, 201313 yr Kompisen har en Schillerstövare som nyligen blev rävchampion. Hunden har parats med rekommendationer från avelsrådet i dagarna. Se mer här: http://brodernabravader.wordpress.com/2013/02/10/parningar-med-leo/
Publicerat Februari 18, 201313 yr Ja, om man vill vara social. Steka fläsk,koka kaffe o prata. Vill man stå o frysa på ett rävpass ska man köpa en finne.
Publicerat Februari 18, 201313 yr Detta är en populär post. Ja för4-5 år sedan ville man full action direkt med snabba gryträvar å så kort väntan som möjligt... Nu får det gärna ta lite tid med rotande stövare som går å väcker å jobbar innan upptag, i gryt hamnar dom ofta i endå tillslut, om inte knallpåken sätter stopp för räven på land. Tycker det är behagligt att sitta å fundera lite å småfrysa innan upptag. Nu handlar det inte så mycket om x antal döda rävar per dag, handlar mer om ett bra hundjobb från början till slut. Det får man ofta om man väljer finsk stövare;)
Publicerat Februari 19, 201313 yr http://www.smstk.se/index.php/inbjudanravsm2013 Ä bare å åk ! När 6 av 10 startande är schiller så behåller de nog fortfarande förstaplatsen i Sverige när det kommer till just rävjakt, oxå med tanke på antal reggade schillrar emot finne/hamilton.
Publicerat Februari 20, 201313 yr Ja för4-5 år sedan ville man full action direkt med snabba gryträvar å så kort väntan som möjligt... Nu får det gärna ta lite tid med rotande stövare som går å väcker å jobbar innan upptag, i gryt hamnar dom ofta i endå tillslut, om inte knallpåken sätter stopp för räven på land. Tycker det är behagligt att sitta å fundera lite å småfrysa innan upptag. Nu handlar det inte så mycket om x antal döda rävar per dag, handlar mer om ett bra hundjobb från början till slut. Det får man ofta om man väljer finsk stövare;) Kan inte annat än hålla med om det du skriver och väldigt många som är i början av sin rävjägarbana vill ofta ha stövare som kör rävarna fort i gryt för å kunna få ett snabbt avslut på räven dvs om man då har en grythund. Men ju mer man jagat och ju bättre stövare man har i att hålla igång en räv destu mera börjar man gilla att rävarna hålls ovan jord så länge det bara går ,i hopp om att få skjuta på drev. För tror nog dom felsta som fått skjuta räv på långt drev efter ett fint hundarbete håller med om att det är nått väldigt speciellt. Brukar själv tänka rävjakt med stövare är som ett bra schackparti mot en väligt skicklig motspelare.
Publicerat Februari 20, 201313 yr Kan vara så som foxkiller skriver. Märker nu vid den höga åldern 53 att det kan vara kul med ett rävdrev....Som går någon timma eller två. Förr när stövartiken Any och radagast siril gjorde livet surt för rävarna . Då sköts det ca 40-50 rävar om året i Orsa skogen. Men nu är man glad över ett lite längre drev... Nu dör han first_class...
Publicerat Februari 20, 201313 yr Kan inte annat än hålla med om det du skriver och väldigt många som är i början av sin rävjägarbana vill ofta ha stövare som kör rävarna fort i gryt för å kunna få ett snabbt avslut på räven dvs om man då har en grythund. Men ju mer man jagat och ju bättre stövare man har i att hålla igång en räv destu mera börjar man gilla att rävarna hålls ovan jord så länge det bara går ,i hopp om att få skjuta på drev. För tror nog dom felsta som fått skjuta räv på långt drev efter ett fint hundarbete håller med om att det är nått väldigt speciellt. Brukar själv tänka rävjakt med stövare är som ett bra schackparti mot en väligt skicklig motspelare. Hm det är därför man jagar hare!! Oftast kan man lämna spaden hemma.
Publicerat Februari 20, 201313 yr Författare Tackar för synpunkterna ! Foxkiller sammanfattar mina tankegångar på ett ypperligt bra vis. Det är först och främst själva drevarbetet jag vill åt, kontakt med nån grythundsägare lär jag nog få knyta upp ändå. Visst är det trevligt med harjakt oxå, men en hare tar inte fram den där riktiga jaktinstinkten hos mig. Då kan jag likaväl lyssna på rådjursdrev med basseten. Jag förstår att många av er förespråkar finnstövare då det är ypperliga jaktmaskiner,men jag inbillar mig att rov intresset är mer styrt till individ än till ras?! Främst skulle jag vilja ha en småland då jag tilltalas väldigt av dess robusta utseende, samt kynnet hos de få jag träffat. Då jag i huvudsak kommer att jaga i södermanland med omnejd ser jag inte eller storleken som en begränsning. Ni som kan rävstövare, vad tittar ni på vad gäller föräldrar mm när ni väljer valpar? Mvh/ Urban
Publicerat Februari 20, 201313 yr Tackar för synpunkterna ! Foxkiller sammanfattar mina tankegångar på ett ypperligt bra vis. Det är först och främst själva drevarbetet jag vill åt, kontakt med nån grythundsägare lär jag nog få knyta upp ändå. Visst är det trevligt med harjakt oxå, men en hare tar inte fram den där riktiga jaktinstinkten hos mig. Då kan jag likaväl lyssna på rådjursdrev med basseten. Jag förstår att många av er förespråkar finnstövare då det är ypperliga jaktmaskiner,men jag inbillar mig att rov intresset är mer styrt till individ än till ras?! Främst skulle jag vilja ha en småland då jag tilltalas väldigt av dess robusta utseende, samt kynnet hos de få jag träffat. Då jag i huvudsak kommer att jaga i södermanland med omnejd ser jag inte eller storleken som en begränsning. Ni som kan rävstövare, vad tittar ni på vad gäller föräldrar mm när ni väljer valpar? Mvh/ Urban Själv har jag bara finnstövare och har nästan noll koll på andra raser. Jag ser mest på släktlinjer + provresultat om så finns. Allra bäst vore ju om man fått jagat med någon av föräldrarna. Har följt med rävhundar och dess linjer i väldigt många år nu och på det sättet sett vad som funkar och inte funkar och på det sättet bildat mig uppfattning vad jag själv vill ha å söker efter.
Publicerat Februari 23, 201313 yr Ebbarps Mirja räv-sm vinnare, kul. Måste jag nämna vilken ras;) Studerar man resultatlistan så ser ändå Schillern ut att vara det säkraste valet om man vill ha en rävhund. 5 av 6 startande driver 1a pris bägge dagar.
Publicerat Februari 23, 201313 yr Författare Schiller är för mig synonymt med rävstövare så det är definitivt ett hett alternativ för mig om jag skulle ha turen att hitta en valp. Fortfarande hägrar dock småland, ska ju komma ett repotage i kommande svensk jakt. Ingen som har några tips?
Publicerat Februari 24, 201313 yr Jagar personligen hela säsongen med sm-2:an , Nässjöns Astock;) kan bara rekommendera schiller . De gånger vi varit runt o jagat har det av någon anledning alltid gått bättre med schillrarna än med finnar osv
Publicerat Februari 24, 201313 yr Är ju som alltid när man letar ny hund. Leta efter bra linjer, är ju en hund du ska köpa inte hela rasen. Har för mig att det finns en rävansvarig inom varje ras i stövarklubben. Kolla med dem.
Publicerat Februari 25, 201313 yr Nässjöns Astock (sm-silver) ska paras med Axi (sm-brons) snart, om det blir något får man nog vara på hugget efter valparna, men lär bli riktigt duktiga hundar efter dom 2 iaf!
Publicerat April 23, 201313 yr Har haft Hamilton, Schiller och Finne. Gällande rävjakt så är min erfarenhet absolut Schiller eller Finne. Det är det enda jag skulle kolla efter! Men naturligtvis så är det individen som är avgörande oavsett ras. Det som jag uppfattat ibland skiljer, eller är något säkrare att få med en finne så är det "jaktlust". För att inte trampa någon på tårna så vill jag säga att detta är "min" erfarenhet.
Publicerat April 23, 201313 yr Författare Har haft Hamilton, Schiller och Finne. Gällande rävjakt så är min erfarenhet absolut Schiller eller Finne. Det är det enda jag skulle kolla efter! Men naturligtvis så är det individen som är avgörande oavsett ras. Det som jag uppfattat ibland skiljer, eller är något säkrare att få med en finne så är det "jaktlust". För att inte trampa någon på tårna så vill jag säga att detta är "min" erfarenhet. Lutar faktiskt åt schiller. Har en kompis med en harstövare från göinge, som trots smguldet i fjol rekomenderar schiller. Ska förhoppningsvis ner till småland i samband med elmia och snacka rävstövare. Kan dock inte helt släppa ssmålandsstövaren, gillar formatet och kynnet på dom få jag träffat. Dock verkar det som ett osäkrare kort.Finnstövarna har jag tyvärr träffat på för stort antal individer med i mitt tycke osäkert uppträdande, dock har jag inte så stor erfarenhet av stövare så ta allt jag skriver med en nypa.... Vill ju inte trampa tår. Mvh Urban