Jump to content

Hur påvärkas tiken då den löper?

Recommended Posts

Musköt
Hur blir tiken då den löper, tappar den intresset eller blir det i stort sett oförändrat?

Intresset för vad? Antar att det är jakt du menar?

Är nog väldigt olika på olika individer.

Min tik söker som vanligt precis innan löpet. Så jaktlusten är rätt bra. Men håller i sämre och blir mer kontaktsökande. Verkar tappa orken mycket snabbare också.

Det är så olika och inviduellt att det blir svårt att ge ett direkt svar, vår tik äter bättre under löp och är väl lite konstigare än vanligt, just kontaktsökandet och koncentrationen, men under skendräktigheten är hon hopplös, duger inte till något, larvar sig med allt som kan vara en valp och äter ingenting, fick rådet att redan under löpet dra ner på halv matranson.

Jag har ändrat uppfattning genom åren om kastrering och ska inte tiken vara i avel så kastrera henne, du slipper löp och annat under jaktsäsong, mer fokuserad på uppgiften, detta gäller även hanar som får samma problem med löptikar eller problem med att bitas och slåss med hundar och människor.

Min tik har kapacitetsmässigt inga som helst problem under själva löpet. Dock så har hon sedan hon fick en valpkull börjat bli skendräktig omkring tiden när valparna skulle ha blivit födda. Då bäddar hon för fullt och är inte allt för sugen att röra sig nå mycket. Skulle tippa det håller i sig ca: 1vecka. Men jag fick rådet att man kan minska skendräktighetssymptomerna genom att motionera mycket och minska maten och det fungerar faktiskt hyffsat.

Mina hundar har jag inte märkt nåt speciellt på....men jag tror på att jaga hårt med do i början på löpen sen törs jag inte släppa stövarn eller tysken på grund av risk för tjuvparning....sen igång igen så snart efter löpen det går.

Min filosofi..... och jag har aldrig fel....