Publicerat Februari 17, 201313 yr Har två st Astro 220, varav den ena tappar kontakten vid ca 300 m. Oavsett halsband... Lämnat in den två gånger då dom fixat antennfästet (det berömda), men utan förbättring. Någon idé vad det kan vara? //Per
Publicerat Februari 17, 201313 yr Tråkigt och konstigt nog verkar det vara individberoende de där handenheterna. Teleskopantenn och förlängningsantenn på halsbandet !?
Publicerat Februari 17, 201313 yr Har två st Astro 220, varav den ena tappar kontakten vid ca 300 m. Oavsett halsband... Lämnat in den två gånger då dom fixat antennfästet (det berömda), men utan förbättring. Någon idé vad det kan vara? //Per bara bytt antenn fäste? Kolla hela antennen? Kan inget om sånt här men det bör va något med antennen ju?Hoppas det ordnar sig!
Publicerat Februari 17, 201313 yr Författare Provat originalantennen från båda pejlarna, teleskop- och skogsantenn med ungefär samma resultat. Lutar åt mjukvaruproblem. Har för mig att det kom efter en uppgradering, men osäker...
Publicerat Februari 22, 201313 yr Kan även vara ett vanlogt förekommande problem. Man har dragit åt för hårt när man satt dit antennen! Då släpper lödningen o så uppstår de problemet du beskriver nu. Ganska vanligt fel dedär. Spec om man använt inge orginalantenner då dessa ofta skiljer sig lite nertill vid infästningen mot radion.
Publicerat Februari 22, 201313 yr Vet många som har haft astron mot en radio och bränt sönder ett *krets kort,lagas så man sätter längre distans mellan kortet och någon *mojäng,track n bark repratören skulle jag ringt..http://trackandbark.com/contackt.html
Publicerat Februari 22, 201313 yr Har samma problem. men jag var och jaga med en kompis, och hade då min handenhet med så att båda kunde se hunden. De halsbandet pejlade jag 1.8 km innan dom försvann. Mitt halsband tappar jag på ca 3-400 m om hunden inte är på ett hygge. Uppdaterade mitt halsband dagarna innan vi jaga. Så vad problemet är vet jag inte. Sätter jag på den långa smala antennen så ökar räckvidden med 200m ungefär. Problemet är nog bara att acceptera.
Publicerat Februari 22, 201313 yr Har samma problem. men jag var och jaga med en kompis, och hade då min handenhet med så att båda kunde se hunden. De halsbandet pejlade jag 1.8 km innan dom försvann. Mitt halsband tappar jag på ca 3-400 m om hunden inte är på ett hygge. Uppdaterade mitt halsband dagarna innan vi jaga. Så vad problemet är vet jag inte. Sätter jag på den långa smala antennen så ökar räckvidden med 200m ungefär. Problemet är nog bara att acceptera. Byt ut antennen på ditt halsband. Är säkert den som gått av. Är ett vanligt fel.
Publicerat Februari 22, 201313 yr Byt ut antennen på ditt halsband. Är säkert den som gått av. Är ett vanligt fel. Byt antenn 2ggr på mitt ena halsband. Hade samma problem. Och ska ni uppgradera handenheten så ta ur ev fulkartor o sätt i orginalet
Publicerat Februari 23, 201313 yr Byt ut antennen på ditt halsband. Är säkert den som gått av. Är ett vanligt fel. Hur gör ja de? Måste det lödas eller skruvar man fast den med?
Publicerat Februari 23, 201313 yr Det är stjärnskruvar. Sitter två som håller sändaren vid halsbandet och under plattan så sitter det en som håller antennen. Tar en minut att byta.
Publicerat Februari 23, 201313 yr Författare Tror inte det är halsbandet. Testat flera olika halsband med samma resultat. Problemet sitter i handenheten. Flera gånger på reparation, uppmätta värden är bra. Kanske en anledning att köpa en 320?
Publicerat Februari 23, 201313 yr Tror inte det är halsbandet. Testat flera olika halsband med samma resultat. Problemet sitter i handenheten. Flera gånger på reparation, uppmätta värden är bra. Kanske en anledning att köpa en 320? Svaret med antennen gällde hunter84.I ditt fall låter det mer som antennfästet i handenheten. Har lagat min ena ett par gånger men den är inte helt hundra ändå och räckvidden är sämre än på min andra.
Publicerat Februari 23, 201313 yr PerM gå in på Garmins hemsida, där har dom satt upp serie numer på dom enheterna som det kan va problem med. Musköt: jag ska testa byta antenn, nått j*vla strul är det iaf
Publicerat Februari 23, 201313 yr Författare PerM gå in på Garmins hemsida, där har dom satt upp serie numer på dom enheterna som det kan va problem med. Musköt: jag ska testa byta antenn, nått j*vla strul är det iaf Har nu letat på Garmins hemsida utan att hitta. Har du en länk? Tror dock inte att det är något fabrikationsfel eftersom den fungerat tidigare...
Publicerat Februari 24, 201313 yr Har nu letat på Garmins hemsida utan att hitta. Har du en länk? Tror dock inte att det är något fabrikationsfel eftersom den fungerat tidigare... Hittar de inte själv nu, ska titta lite mer noggrant senare
Publicerat Februari 24, 201313 yr Det var vissa serier på halsband det var problem med och ditt var väl med handenheten. Har själv 220 och dc40 på jämtarna, jävla rappel! Det blir nog tracker el swepoint till nästa säsong.
Publicerat Februari 24, 201313 yr En i jaktlaget fick samma problem. Hjälpte inte med löda om antennfästet. Han skickade iväg handenheten till en kille som bytte kretskortet i GPSen. nu är det som ny igen. Skicka ett PM till mig så får ni reperatörens mobilnr.
Publicerat Juni 10, 201312 yr Vårt jaktlag skall nu byta till 155or och jag har nu hört lite rykten som oroar mig. Eftersom astron(med hundpejl) och jaktradio (155) sänder/tar emot på samma frekvens kommer räckvidden att utmattas med tiden ifall man använder jaktradion med astron på fickan. Mottagaren i GPSn klarar inte den höga effekt som jaktradion sänder med(på nära håll). Ifall detta stämmer är det nog bara kretskortsbyte som hjälper. Dessutom har jag hört att störningar i radion kan höras när hundenheten skickar sin position. Så jag undrar därför... Är det någon som har en känsla för hur mycket substans finns det i dessa rykten och går det att stå ut med dessa påstådda störningar?
Publicerat Juni 10, 201312 yr Att radion skulle matta ut astron låter som en skröna, men vad vet jag. Därimot vet jag att "svenska" astron,s halsband stör i radion. Är värst på kanal 2. En lite större stöthundsjakt och man blir tokig på allt brus.
Publicerat Juli 13, 201312 yr Att radion skulle matta ut astron låter som en skröna, men vad vet jag. Därimot vet jag att "svenska" astron,s halsband stör i radion. Är värst på kanal 2. En lite större stöthundsjakt och man blir tokig på allt brus. Vad som händer är att hög effekt från 155MHz jaktradion går direkt in i Astrons antennförstärkare, som är avstämd till samma frekvensområde. Förstärkningen minskar efter hand. Jag har bytt ut en ytmonterad transistor med gott resultat. I Astro 320 och senare versioner av Astro 220 sitter skyddsdioder som blockerar höga effekter. Antennkontakten är en annan konstrutionsmiss av Garmin. Om störningar på kanal 2. Om man använder ID 10-19 så sänder halsbandet på kanal 2, så använd inte denna kanal. Astro Nordic blev tilldelad 155.450 och 155.475MHz (kanal 2). Samtidigt blev 155.400 MHz tillåten. Nyare jaktradio har denna frekvens (och äldre kan programmeras) som kan ersätta 2an