Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Så har några år till gått - progressiv laddpress

Featured Replies

Publicerat

För några år sedan var jag ytterst nära att investera i laddutrustning, dra ihop en laddkurs och komma igång att ladda.

Jag kan konstatera att det var bra för ekonomin att inte ladda själv. Hur man är ser på det så belastas kontot i större utsträckning med laddutrustning än utan.

Hur eller hur är det nu endå dags, dels på grund av en ny bekantskap i skåpet (en 1895 i 45/70) men även för att jag har ett utrymme i huset som blivit min hörna samt att barnen nu är lite större och inte kräver att pappa är med i lika stor utsträckning.

Jag har pratat med folk, läst trådar och surfat runt i webbutiker. Jag blir lite mindre klok för varje nytt inlägg jag läser.

Jag är lite sugen på en maskin som kan göra fler saker, men är osäker på om jag kan utnyttja detta fullt ut.

Kalibrar som jag skulle vilja ladda är:

6,5x55

.308

9x19

.357 magnum (eller .38 spec)

45-70

Hur smart/osmart är det att inhandla exempelvis en dillon XL650 och verktyg i alla kalibrar till denna?

Alternativet är vad?

Hu, rummet är inte jättestort och ska även rymma alla andra jaktliga och skyttetillbehör.

Publicerat

Låt oss börja med att slå fast att du ska ha en Dillon. Modell... tja... beror på hur mycket du laddar. Jag klarar mig bra med min 550, tycker jag. Skall dock erkänna att jag inte givit mig på gevärspatroner, eftersom jag inte volymskjuter det på samma sätt som pistol & revolver.

Ligger väl runt 250 patroner i timmen, typ.

Publicerat

har en 650, skillnaden mot 550 är mest autoidexeringen vilken _jag_ inte vill vara utan

Laddar 45 acp, 9x19, 6,5x55 och 300 win mag på den

Andreas

Publicerat

Har full förståelse för den delen, även om jag inte reflekterar över det. En bra sak med 550 är att manglar man en tändhatt och den skulle brinna av så finns det inte andra som rimligen kan antändas. Vilket däremot skett flera av mina klubbkamrater som kör 650...

Publicerat

que?

650'n har en rund platta som tar hattarna en och en och roterar in den i fickan för tänthattarna där den sätts i hylsan, ska man lyckas få flera att smälla gör man det bra, det är ganska mycket gods mellan hattarna

Andreas

Publicerat

upepyqyn.jpg

Andreas

från telefonen

Publicerat

Har inte sett det själv... eller så förväxlar jag det möjligen med dem som kör Dillon Square deal. 550 har en rak slid som känns idiotsäker i sammanhanget.

Publicerat

Du har säkert rätt, du brukar ha det =)

Bilden är på min 650 tändhattarna roterar in i stationen där man sätter hatten i de runda hålen, finns ingen hylsa att sätta den i åker den ner i en returbinge för uppsamling - ganska smart lösning

Andreas

Publicerat

Tja jag har ännu att höra om någon som har ett ärligt och "äkta" negativt att säga om Dillon och deras produkter, de har en idiotsäker garanti och serviceåtagande.

Om jag skulle investera i motsvarande press med tillbehör, tja nja jag laddar inte de volymer annat än någon gång om året som motiverar det, därutöver är de rätt stora installationer. Särskilt om man inser och räknar med att man behöver lite kring prylar, typ hylssvarv, hylstumlare och lagringsutrymmen för allt ikring. /Christian

Publicerat
  • Författare

Volymer, hmm.

Det är väl så att det inte är några enorma volymer annat än 9mm, kanske inte där heller förresten jag klarar mig med runt 10 000 plugg/år.

Alla kalibrar sammantaget ligger idag på 15 000 per år. Det klarar jag ju idag utan eget laddmaskineri, men nu har jag ju gått och köpt några pangar där kostnaderna för fabriksladdat skenar.

Frågan är egentligen om jag kan använda en maskin till det jag laddar eller om man ska ha en pryl till varje kaliber.

Dollarn är hur eller hur bra för dessa funderingar just nu.

Publicerat

Jag har en 550 som jag är nöjd med tycker det är skönt att slippa autoidexeringen när jag laddar gevärs amm å håller på att ta fram stegar mm sen använder jag en sqd till pistol amm

Publicerat

En 650 progresiv press med kalibersats exklusive verktyg (standardgänga) kostar 5000:-

sen tillkommer ca 700:- / kaliber för kalibersatsen om du inte vill ha ett krutmått / kaliber då blir det några hundra till

Du tjänar inte många kronor på att ta den från amerikat istället för att köpa den hos wange eller svanemark, frakten blir snordyr

Andreas

Publicerat
  • Författare

Jag har en 550 som jag är nöjd med tycker det är skönt att slippa autoidexeringen när jag laddar gevärs amm å håller på att ta fram stegar mm sen använder jag en sqd till pistol amm

Du har poäng där, så om valet blir 650 är kanske en annan utrustning att ta fram stegar i. Bara verktygen passar i båda utrustningarna så går det ju att göra många sedan när jag är nöjd med laddning/kula ?!?

Du tjänar inte många kronor på att ta den från amerikat istället för att köpa den hos wange eller svanemark, frakten blir snordyr

Andreas

Ahh, där ser man.

Snabbare hos en Svensk kan jag tänka mig också.

Publicerat

Jag skulle använda en enpetare till att ta fram laddstegar sen progresiva för mängdladdning

Det tog ca 4 dagar att få den från wange när jag beställde, 5000:- ink frakt för pressen inklusive 1 kalibersats. Verktygen är desamma som till enpetaren

Andreas

från telefonen

Publicerat

Jag skulle använda en enpetare till att ta fram laddstegar sen progresiva för mängdladdning Det tog ca 4 dagar att få den från wange när jag beställde, 5000:- ink frakt för pressen inklusive 1 kalibersats. Verktygen är desamma som till enpetaren Andreas från telefonen

Instämmer helt.

Publicerat

Njae,

jag har syftat på RL550, den där visste jag inte ens fanns ska jag erkänna. Automatisk krutpåfyllning och tändhattsisättning vill jag ha, annars känns det som ett mellanting. Och du skjuter uppenbarligen mer än jag hinner... tror inte du vill vara utan. Minst RL550 om du inte har bra med tid och tålamod...

Publicerat

Och xl650 har hylsmatning och autoindexering (automatisk snurr på hylsplattan varje gång du drar i spaken)

Andreas

från telefonen

Publicerat

Dillon 550

Dillon 650

Andreas

Publicerat
  • Författare

Ja, eller hmm.

Jag tänker nog fortfarande 650 för mängdladdning och sedan en enpetare 550 är ju inte rätt apparat...