Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Planering och fundering till kommande projekt M98

Featured Replies

Publicerat

Hallå nu sätter jag inte detta under projekt då jag bara är på planeringen än så länge. Men så här långt har jag kommit.

Kommer utgå från en M98 låda i kaliber 8x57IS

Valnöts eller laminatstock

Andra öppna riktmedel (Williams)

Kepplinger trycke

Nytt underbeslag

Och weaver skena med warne QRfästen då jag läste att skenan är låg så man lätt kan dra fördel av dom öppna riktmedlerna om det blir trånga situationer.

Och ev modifieringar av slutstycket

Sen tänkte jag få tag på en Shilan pipa som grädde på moset :)

Kan ev ha en Mauser på G :) Har aldrig gjort något liknande projekt men man lär ju sig aldrig om man inte testar. Så T3an ska väck, studsarn blir ju lite mer personlig om man gör på detta viset :D

Tanken är väl älg och björn.

Så synpunkter eller om det är nått jag ska tänka på?

Mvh Engman

Publicerat

Skall du behålla eller byta kalibern?

Henrik

Publicerat
  • Författare

Tror jag ska behålla den :)

Publicerat

Om du ska välja en laminat-stock kan jag rekomendera en från boydsgunstocks.com.

Smidigt att beställa och de som tar mest tid på sig under frakten är,kors-i-taket, den svenska tullen och posten:)

Billiga som attan med dagens dollarkurs, jag fick hem en nu i februari för 1300kr inklusive ALLA avgifter:)

Fin kvalisort och skön finish.

Den är just nu hos en smed för inpassning samt plastbäddning.

Mitt tips är nu färdigt, ha så kul med projektet:)

Publicerat

Om du ska välja en laminat-stock kan jag rekomendera en från boydsgunstocks.com.

Smidigt att beställa och de som tar mest tid på sig under frakten är,kors-i-taket, den svenska tullen och posten:)

Billiga som attan med dagens dollarkurs, jag fick hem en nu i februari för 1300kr inklusive ALLA avgifter:)

Fin kvalisort och skön finish.

Den är just nu hos en smed för inpassning samt plastbäddning.

Mitt tips är nu färdigt, ha så kul med projektet:)

+1

Riktigt fina kolvar till ett otroligt pris!

Är inne på att skaffa en tumhålskolv därifrån till 243an så småningom också.

Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2

Publicerat

Jag har båda mina m98or i Boydsstockar, de är bra men laminat väger en del.

En liten fundering bara, Shilenpipa? Många skulle nog anse att det är lite överkurs på en m98 i den kalibern. Men det är naturligtvis upp til dig.

Lycka till, bilder vill vi naturligtvis ha när det drar ihop sig :thumbsup:

Publicerat

Jag blir nyfiken på vad som är syftet bakom detta projekt?

Skall det bli en oöm skogsbössa/hundförarpang eller något annat?

Fördelen med m/98 ligger väl som jag ser det i att det är en funktionssäker mekanism. Däremot är det nog inte det lämpligaste valet för ett precisionsbygge varför jag precis som Markus undrar vad det kommer sig att du valt att gå med en shilenpipa?

Henrik

Publicerat

Ska bli intressant att följa :)

Publicerat
  • Författare

Hundförarpang, och shilanpipan var bara en tanke. Jo jag har tittat på stockarna och läst om dom, många nöjda med dom.

Blev sågad av en vapenhandlare när jag var in och kikade. Så pratade jag och och kompis om plastbäddning, vapenhandlarn blev nyfiken och jag berättade min "Vision". Han påstod att M98 var rent skit och tröga i slutstyckes gången. Men eftersom jag jagat med M98 och det var det första vapnet jag avfyrat så är det ju lite teknik bakom det. Enligt han skulle jag utgå från en remmington 700 :S

Publicerat

m98 är för grisbössor som går fram i snår och myr medan rem700 lämpar sig bättre som långhållsrigg :)

Publicerat

En bra 98 med en bra pipa kommer att ge all precision som behövs för jakt, och mer därtill...

Och garanterat i kalibern 8X57 och dess användningsområden.

M98 "ren skit"? Tja, vad ska man säga om den kommentaren?

Byt handlare och välj en riktig vapensmed är min kommentar i alla fall...

Jag tycker inte att det är fel att satsa på en Shilen-pipa om du vill ha det. Men jag tycker att Walthers pipor fungerar bra, går snabbt att få hem utan bök, osv...

I första hand är det smedens kunskap som avgör resultatet, och inte pipfabrikatet.

Det blir säkert ett kul projekt. Custom ska vara kul :)

Men se upp med kostnader för detaljer som kan barka iväg. Det nya underbeslaget, t.ex.

Är det ett helt nytt custom, eller har du hittat ett beg. som passar?

Publicerat
  • Författare

Jo alltså om man skall summera allt som allt läste jag att M98 var världens bästa och driftsäkraste mekanism :D Jo det med pipan var ju inte säkert hur jag skall göra så det blir ju sist isf. Har inte tittat på Walthers pipor än. Bössan kommer vara en enbart för älg och lite björn då min finnspets är riktigt het på gröten vad gäller det högviltet :D

Underbeslaget är ett nytt från Brownells som jag tittat på, beror på hur det som sitter på ser ut.

Så nu när kombin och 308an är på väg ut från skåpet så införskaffar jag mig en 222R så man hinner skjuta fler rävar, sen kommer mitt projekt vara i rullning!

Publicerat

Bara tips från min sida sätt:

Kläm o känn gärna på några m98:or innan du bestämmer dig för o köpa. M98:a systemet sägs vara de bästa på marknaden. Iaf då det kom ut. Din tikka t3:a är väldigt trevligt vapen! Varför inte byta stock o pipa om?

98:an är både tung o otymplig samt vissa kan det vara lite svårt o få reservdelar till. Fråga sidelock här. Han fick lite strul med sin senaste. Eller sina två senaste. Sneborrat o jävligt.

Ska du bygga på m98:a för du tycker om den så kör hårt! O lycka till

Publicerat

Jag står bakom Turbo i det han säger, känn noga på 98orna. Repetera snabbt vid axeln och jämför upplevelsen med din Tikka eller tex Sako 85, Remington Seven eller Husqvarna 1900. Browning X-bolt och A-bolt är två andra modeller som jag gillar.

Min första m98 var en Hva 640 i 8x57js. Matningen funkade men den deformerade basen på varenda hylsa jag sköt i den inkl Norma jaktmatch. Den sköt inte speciellt bra heller och jag lessnade totalt och gjorde av med den när den rätt kända smeden sa att pipan satt så jävla snett så han skulle bli tvungen att montera mina nya qr-klackar snett på lådan för att få ihop träffbilden med hårkorset...

Den andra var en Brno zg47. Den gav mig slutstycket i näsroten när jag repeterade, det var inte alls kul att få ett halvt kilo stål i synen från en bössa som ska tåla vad som helst utan bråk! Spärren hade rykt av och behövde bytas, vilket inte lät sig göras då det tydligen inte fanns en jävel i landet som hade en sådan. En känd och respekterad smed var vänlig att tillverka en från scratch som experiment och nu fungerar bössan igen.

Så fort en 98 inte funkar som den ska så ropar folk att det är handhavandefel, en 98 funkar alltid. För egen del har jag dock haft betydligt mindre handhavandefel och problem med alla andra system jag provat, och jag har mer eller mindre svurit mig fri från Mausers m98 då jag uppenbarligen inte kan hantera dem väl nog för att få ut fina hylsor samtidigt som slutstycket inte lämnar lådan och anfaller mig.

Trots detta är jag och har alltid varit faschinerad över mekaniken i m98an, men jag vill som sagt inte använda den.