Publicerat Februari 20, 201313 yr Blir under året 21 år och ska köpa egna grejer till nästa säsong. Efter att ha minskat valet av bössa från 10 till 2 alternativ så tänkte jag nu börja gallra bland optiken. Vilket fabrikat jag än väljer så undrar jag om man ska ha 2.5-10x50 eller 3-12x56? När man jagar på åtlar och vakjagar i skymning så är ju 56:an de första valet, men när man smygjagar samt står på pass i skogen vill man ju gärna ha ett så smidigt sikte som möjligt. Vilket tycker ni man ska välja då man vakjagar 50% och smygjagar samt är i skogen 50%?
Publicerat Februari 20, 201313 yr jag tycker att skymningsegenskaperna väger högre än smidigheten vid snabba skott. min första bössa fick ett trijicon 2,5-10x56 och jagade och använde den även vid drevjakter i två år tills jag skaffa en bössa som passade bättre för drevjakter, har alltså två klass ettor nu.
Publicerat Februari 20, 201313 yr Tror att det i mångt och mycket är en smaksak vad man ska ha för förstoring och objektiv. Har alltid varit av den enkla uppfattningen att om det finns chans att viltet kommer i lite tempo, ta då så låg förstoring som möjligt. Om det däremot är lugna skott mot ostört vilt, ta då så hög förstoring och så fett objektiv som möjligt. Nu har jag dock en kompis som har satt min tro i gugning! Han har ett Zeiss Varipoint 3-12x56 till både drev och vak. För något år sedan så sköt han 5 kronhjortar på 6 skott i Polen och de kom ju inte direkt lugnt när första skottet hade smullit och första hjorten låg. Nåväl, jag vill nog ändå, trots hans otroliga skytte med "termosen" påstå att en 2,5-10x50 av bra kvalite är allt du lär behöva. Mvh Joacim Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2
Publicerat Februari 21, 201313 yr Jag tycker skillnaden i smidighet är liten mellan 50 och 56 om inte du behöver ett betydligt högre montage för 56an. alltså att mellanrummet melan pipa och kikare måste bli stort just för att du väljer 56an. däremot så märker jag sklillnad på en 56a och en 50 i skymning. Det jag tycker är viktigt vid lite snabba skott är en låg lägsta förstoring. så om det funnits så hade jag valt en 1-6x56 hellre än en 3-12x50 om du förstår!
Publicerat Februari 21, 201313 yr Ja jagar ungefär 50/50 som du ska ha ditt till. Har mitt kahles 3-10x50 och kan inte påstå att jag märker någon stor skillnad jämfört med kompisens s&b 56:a . Hade jag haft pengar nog hade jag tittat lite på swarres förstoringsväxlar, finns lite annorlunda där, men tro mig, en x50 klarar du dig mid utan problem:)
Publicerat Februari 21, 201313 yr Jag skulle rekomendera ett 2,5-10x50 som första sikte, duger till allt och lite smidigare än större 56 sikten. ett obelyst zeiss classic är prisvärt. obelyst pga hålla nere priset men ändå få bra optisk kvalite. man har ingen användning av att se riktmedlet om man inte ser viltet pga dålig linser som ofta är fallet med billigare sikten som är belysta. detta för att "jaga in sej" med grejorna och upptäcka krav och specifikationer som man får efter den jaktliga stigen på sin utrustning
Publicerat Februari 21, 201313 yr Jag skulle rekomendera ett 2,5-10x50 som första sikte, duger till allt och lite smidigare än större 56 sikten. ett obelyst zeiss classic är prisvärt. obelyst pga hålla nere priset men ändå få bra optisk kvalite. man har ingen användning av att se riktmedlet om man inte ser viltet pga dålig linser som ofta är fallet med billigare sikten som är belysta. detta för att "jaga in sej" med grejorna och upptäcka krav och specifikationer som man får efter den jaktliga stigen på sin utrustning Tycker du har rätt i allt du säger, det enda nackdelen med obelyst är att man får inget för dem när man ska sälja dem. Nu förtiden ska alla ha belyst. Så man hittar bra beg obelysta för bra priser. Gick en Zeiss diavari för 4000 på blocket häromdan.
Publicerat Februari 21, 201313 yr Medelvägen är ju oftast det bästa när man precis har börjat jaga. I det här fallet skulle ju det va en 50 tub med hyffsat låg lägsta förstoring. Det blir ju dock oftast så, att man fastnar ordentligt och vill ha det som är mest optimalt till den jakt man nu ska bedriva. Jag kan därför nästan lova att du senare kommer att ångra att du inte köpte en 56 tub för vakjakten och sedan ett annat sikte för övriga jakten. Därför rekommenderar jag en 56 tub nu, så kan du köpa ett annat sikte senare som är optimalt för andra jakten. Detta har jag själv aldrig ångrat.
Publicerat Februari 21, 201313 yr Du hade ju fått fram två bössor du ville ha, då är det ju bäst att köpa två bössor och kasta en aimpoint på den ena och en högförstorande 50-56 tub på den andra. Annars håller jag nog med dom andra här, skaffa en 50 tub med låg lägstaförstoring och så använder du lägsta på drevjakter och lägger dig på 7x under dåligt ljus sedan kör du på med högsta om det är små mål och långa håll.
Publicerat Februari 21, 201313 yr Jag har själv inte ägt någon 2,5-10x50 men en kompis har en Zeiss Varipoint i det utförandet. När vi har vakat ihop så har han inte haft några problem att se. Jag har själv suttit med mitt Varipoint 1,5-6x42 på åtel o skjutit flera gånger utan missöden. Klart att 56mm är bättre för vakjakt när det är riktigt mörkt men ska man ha ETT sikte till allt så hade jag idag förmodligen valt 2,5-10x50. Men för mig finns det inte på jorden att ha ett sikte till allt...
Publicerat Februari 21, 201313 yr Men för mig finns det inte på jorden att ha ett sikte till allt... Huvudet på spiken. Har själv ett 2,5-10x48 och jag suktar nu efter ett med lägre förstoring för drevjakterna. Såg det Bushnell Elite 6500 1-6,5x24 som ligger på blocket, det vore nog det ultimata komplimentet till min Docter. Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2
Publicerat Februari 21, 201313 yr Tycker du har rätt i allt du säger, det enda nackdelen med obelyst är att man får inget för dem när man ska sälja dem. Nu förtiden ska alla ha belyst. Så man hittar bra beg obelysta för bra priser. Gick en Zeiss diavari för 4000 på blocket häromdan. Du läser mina tankar! "glömde" eller förutsatte nästa att kika på ett bättre beg.
Publicerat Februari 21, 201313 yr Skulle inte heller välja annat än minst 2 olika sikten. Dock hade jag en tanke. Swarres 1,7-10 42?? Z6 är en kanonkijate och belysningen fungerar dag som natt. Med vänlig hälsning, RG
Publicerat Februari 21, 201313 yr Skulle inte heller välja annat än minst 2 olika sikten. Dock hade jag en tanke. Swarres 1,7-10 42?? Z6 är en kanonkijate och belysningen fungerar dag som natt. Med vänlig hälsning, RG Ett bra sikte, men tyvärr så fallerar den som vaksikte pga av en extra lins. Min åsikt så är z4 bättre som vaksikte än z6.
Publicerat Februari 21, 201313 yr Du läser mina tankar! "glömde" eller förutsatte nästa att kika på ett bättre beg. Det priset på den zeissen, var linserna bra på den så är den svårslagen för det priset.
Publicerat Februari 21, 201313 yr Ett bra sikte, men tyvärr så fallerar den som vaksikte pga av en extra lins. Min åsikt så är z4 bättre som vaksikte än z6. +1
Publicerat Februari 21, 201313 yr Varför inte två sikten som sagt? ett gammalt helia 8x56 får du för runt 2500kr. sen ett meopta 1-4x22. för ca 6-7000kr!
Publicerat Februari 21, 201313 yr Du hade ju fått fram två bössor du ville ha, då är det ju bäst att köpa två bössor och kasta en aimpoint på den ena och en högförstorande 50-56 tub på den andra. Annars håller jag nog med dom andra här, skaffa en 50 tub med låg lägstaförstoring och så använder du lägsta på drevjakter och lägger dig på 7x under dåligt ljus sedan kör du på med högsta om det är små mål och långa håll. Hade jag varit ekonomisk oberoende så hade jag haft en Blaser med en pipa i 8x57 med ett aimpoint och ett swarre 1.7-10x42, en pipa i 308w med ett 1-4x24, och ett 3-12x56, en pipa i 222 med ett 3-12x56 sikte. En Sako 85 finnlight i 308w med ett 1,5-6x42, ett 3-12x56 och ett 6-24x56. Men nu är jag en vanlig svensson som jobbat ca 2 år och inte riktigt har den där stadiga kassan att lita sig på än. Så en av dessa bössar med ett sikte för all jakt är vad som kommer att få jobba ett antal år innan man kan börja komplettera.
Publicerat Februari 21, 201313 yr Hade jag varit ekonomisk oberoende så hade jag haft en Blaser med en pipa i 8x57 med ett aimpoint och ett swarre 1.7-10x42, en pipa i 308w med ett 1-4x24, och ett 3-12x56, en pipa i 222 med ett 3-12x56 sikte. En Sako 85 finnlight i 308w med ett 1,5-6x42, ett 3-12x56 och ett 6-24x56. Men nu är jag en vanlig svensson som jobbat ca 2 år och inte riktigt har den där stadiga kassan att lita sig på än. Så en av dessa bössar med ett sikte för all jakt är vad som kommer att få jobba ett antal år innan man kan börja komplettera. Glömt o fråga, vilken budget (pris) pratar vi om. Det är ju skillnad på sikte o sikte.
Publicerat Februari 21, 201313 yr Författare Precis som Andersson76 säger så har man inte råd med allt när man är ung. Men ett sikte av god kvalité måste de ju vara. Har satt en gräns på runt 15 tusen. Har kollat lite på zeiss diavari, helia csx, docter unipoint, osv.
Publicerat Februari 21, 201313 yr Precis som Andersson76 säger så har man inte råd med allt när man är ung. Men ett sikte av god kvalité måste de ju vara. Har satt en gräns på runt 15 tusen. Har kollat lite på zeiss diavari, helia csx, docter unipoint, osv. Enligt mig , så ta en 2,5-10x50 av ett känt märke som du är inne på om du ska ha nytt. Men tänk på att vissa är bara nattbelysta som typ diavarin, ett kanon sikte.( har haft en diavari o en helia csx, bägge toppsikten) Men om du kollar beg marknaden så kan 15 tusen räcka till 2 bra sikten.
Publicerat Februari 22, 201313 yr Precis som Andersson76 säger så har man inte råd med allt när man är ung. Men ett sikte av god kvalité måste de ju vara. Har satt en gräns på runt 15 tusen. Har kollat lite på zeiss diavari, helia csx, docter unipoint, osv. Om du har satt en sådan budget, så kommer du att få ett sikte av hög kvalitet och skymningsegenskaperna kommer att vara utmärkta även med 50-tub. Väljer du begagnat och har lite tålamod, kommer du som nämnts att kunna få två fina tuber för de pengarna... Viktigt då att välja riktmedel som passar din jakt och dina preferenser, eftersom optiken kommer att vara tillräckligt bra för lång tid framåt.
Publicerat Mars 2, 201313 yr glöm inte att fästena kostar en slant också. Ska du ha ett riktigt bra fäste ex recknagel vridmontage så kostar det en rejäl slant med dubbla ringar. Själv har jag använt 50 objektiv och tycker det är en bra kompromiss.
Publicerat Mars 2, 201313 yr Jag läste i en annan tråd hur du jagar: 40% åteljakt på gris+40% vak/smygjakt på dov. då blir det bara 20% kvar till den jakt som du kan behöva lägre förstoring. då tycker JAG att en 3-12x56 m belysning är given. perfekt för åtel perfekt för vak/smygjakt funkar till de 20% övriga jakten även om det finns bättre sikten till detta! Jag säljer ex en Zeiss HT m ASV för 17500kr, lite över din budget men då kan du inte skaffa något bättre för normala pengar för skymnings/nattjakt! (jo, det finns 72or men då blir den 6-24) Och iomed asv så kan man labba lite mer med längre skotthåll. Annars så är väl en helia csx något billigare, och helia kommer ju med en ny nu i april 2,2-12x56 som borde vara grym!