Publicerat Februari 21, 201313 yr Jag undrar vilken sorts visselpipa ni med stående fågelhundar använder er av? Hur kom det sig att ni valde den? Sedan undrar jag vilka kommandon ni har visselsignaler för och vilka signaler ni använder?
Publicerat Februari 21, 201313 yr Jag använder en pipa i ben men jag rekommenderar aldrig detta till andra. Detta pga att varje pipa i ben har lite skillnader i ton och om du då tappar den så kan det bli lite struligt. Bättre då att använda en acmepipa och välja samma nummer om du måste köpa en ny. Ang. kommandon så har jag, på pipa, sitt (lång signal) inkallning (flera korta) samt vänd ( en kort)
Publicerat Februari 22, 201313 yr Författare Har du en pipa med en eller två toner? Det känns som att det skulle räcka med en ton till tre kommandon (det har jag själv idag till min labbe) men jag har förstått att de flesta med stående fågelhund använder en pipa med två toner.
Publicerat Februari 22, 201313 yr Jag använder bara en ton. Anledningen till det är att jag då aldrig kommer få fel ände i munnen när visselsignalen måste komma fort. Detta är annars ganska lätt hänt.
Publicerat Februari 22, 201313 yr Jag använder bara en ton. Anledningen till det är att jag då aldrig kommer få fel ände i munnen när visselsignalen måste komma fort. Detta är annars ganska lätt hänt. Min pipa har 2 olika tjocklekar och dom är lätta att skilja åt.
Publicerat Februari 22, 201313 yr Jag hade tänkt börja öva inkallning med pipa på vorstehn, vilken pipa ska man välja? Vad för ton? Som en djungel utan förklaring ju
Publicerat Februari 22, 201313 yr Jag har en 2-pipig vissla för att jag ska kunna anv. den till olika kommandon. Hit, sitt, ligg=dekk. 2 snabba= hit, en kort ligg, en lång stanna, osv. Den är gjord i ben.
Publicerat Februari 22, 201313 yr Har en exakt likadan förutom att min är av plast B-kvalitet! Jag har ytterligare en till i ben och dom ska visst vara handgjorda och därför låter ingen exakt lika dant. Jag hade 2 olika på den tiden när jag hade mor och dotter samtidigt i huset.
Publicerat Februari 22, 201313 yr Använder 2st Acme pipor, en Thunderer för stanna kommandot och en Acme 210 1/2 för inkallning/vändsignal. Föredrar dock att använda rösten
Publicerat Februari 24, 201313 yr Köp en som har en ton som du själv inte blir döv av. Sedan så är det bra att du kan ha den i munnen utan att hålla i den med handen. ACME gör finfina avlånga plastpipor med olika toner.