Publicerat Juli 27, 200620 yr Hej kära vänner! Jag är ny här men läst ett tag. Jag har en Sako Safari och jag är intresserad av historia kring denna bössa. Det finns inte så mycket information kring Sakos modeller överlag. Jag har hittils ägt en Sako Classic i 6,5X55, en Sako std i 30-06 och en Sako 75 SS i 300wm. Classicen var lite modifierad så den kom jag inte riktigt överens med men den Safarin jag har är helt underbar. Kalibern är 338wm och den är mycket trevlig att hantera. Är det någon annan här som har erfarenheter eller information att dela med sig av? I dagarna har jag lämnat in den för ett nytt hakmontage till en Zeiss 2,5-10X42T, samt plastbäddning. Vad är det för skillnader på min Safari mot de som tillverkas nu(som är väldigt, väldigt dyra)? //Lillgubben
Publicerat Juli 29, 200620 yr Ett hakmontage på en orörd safari är vansinne - sätt på ett Leupold QR istället så förstör du inte bössan! En mkt trevlig bössa! Jag har haft en sådan i .375...
Publicerat Juli 30, 200619 yr Semester - utan dator... Men jag har inhandlat en Krieghoff Classic och skall bara fixa papprena så jag får hem den!
Publicerat Juli 31, 200619 yr Hej, Safarin har befintligt hakmontage som är glappt och jag vill ha en större kikare på än den 2,75X21 som sitter på nu. Classicen var modifierad när jag köpte den. Förstocken var fasad i framkant på ovansidan på ett väldigt annorlunda sätt som inte föll mig i smaken. Dock ångrar jag att jag sålde den, men gör man inte det med alla bössor man säljer??? Safarin har lödd spång och väldigt fin i övrigt.
Publicerat Juli 31, 200619 yr Hmmm en .500 vore ju ett bra komplement till 9,3x74R... återkommer med bilder när jag fått hem bössan!
Publicerat Juli 31, 200619 yr Lillgubben - hoppas att du får till montaget och lycka till med bössan!
Publicerat Juli 31, 200619 yr Tackar tackar... Det är Tyrefors som fått äran att fixa till det. Dock kommer leverans ske först okt-nov. Kikaren som jag tittat på till bössan är en Zeiss 2,5-10X42. Andra förslag eller kommentarer mottages tacksamt! //Lillgubben