Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Rävens dvärgbandmask- nytt fall, fler prover behövs!

Featured Replies

Publicerat

Insamlingen av rävskit för att fatsställa utbrededningen av rävens dvärgbandmask fortsätter. Passa på att samla rävskit, eller ta prov från skjutna rävar nu för att få koll på ditt område! 

Ett nytt fall har just dykt upp under veckan, åter från Uddevallatrakten. Sammanlagt vill SVA ha in 4000 prover, och man har fått in knappt 1000. Hur flitig man varit skiljer dock rejält mellan län.  Via SVA:s hemsida kan ni kolla hur man ligger till i ert län och där presenteras även resultaten. Insamlingen samordnas av Svenska Jägareförbundet genom våra viltprovtagare. De har provpåsar för att sända in prov. Innan man fått tag på en sådan påse så kan man använda vanliga plastpåsar, och frysa om man vill det. Tänk på hygienen.

http://www.sva.se/sv/Ej-i-Meny/Insamling-av-av-ravspillning-fortsatter-under-2013/

http://www.jagareforbundet.se/Viltet/Viltprovtagarna/Viltprovtagare-Jagareforbundet-2012-kontaktpersoner-i-lanen/

http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/Nyheter/Nyheter/2013/02/Insamling-av-ravspillning-fortsatter-2013-1.43280/

Publicerat

Jag visste faktiskt inte att det räckte med att plocka skit, jag trodde man var tvungen att skjuta räven och skicka in den. Se så fel man kan ha, nu ska jag bara försöka få tag på de rätta påsarna då om jag stöter på skit :) 

Mvh // Johannes

Publicerat

Skall man försöka klämma ut lite skit för provtagning ur de rävar man skjuter? Då vet man ju exakt vad det var för individ.

Publicerat
  • Författare

Finns info på SVA:s hemsida. Skär en bit ändtarm med ordentligt med skit i, vill jag minnas att det står. Men att trycka ut skit borde väl också funka.

Publicerat

Blev inte alla åtgärder åsidosatta vad gäller DBM när de såg att det skulle kosta på mycket att försöka stoppa den?

Själv har jag en stor hamn på ön och stora mängder utländska chaffisar som kör fram och tillbaka med sina sällskapshundar så alla rävar behandlas med försiktighet..

Vad gäller spridningen så kommer den tillslut finnas i hela landet om inget görs åt ex karantänbrist osv.

Jag kommer inte samla skit att lämna in för att sva ska göra ett onödigt arbete då får det finnas motåtgärder först.

Publicerat
  • Författare

Man försöker kartera var den finns. Den kunskapen avgör, eller i alla fall avgjorde, hur man ser på eventuella åtgärder... ingen kunskap, inga åtgärder ser jag som veckans spik...

Publicerat

Jag skickade in räv till sva för att jag ville vara delaktig i detta men tappade fullständigt intresset när man väl fann DBM och plötsligt inte hade ekonomi eller vilja att försöka stoppa eller begränsa den.

Om man vill kartlägga den så kan man göra en ring runt hela landet för det är framtiden.

Och om nu kartläggningen är så viktig varför är det då bara rävspillning som ska samlas ?? borde inte Vargspillning också samlas i de påsarna? de sprider väl i högre grad när de springer eller åker från norr till söder??

Publicerat
  • Författare

Jag skickade in räv till sva för att jag ville vara delaktig i detta men tappade fullständigt intresset när man väl fann DBM och plötsligt inte hade ekonomi eller vilja att försöka stoppa eller begränsa den.

Om man vill kartlägga den så kan man göra en ring runt hela landet för det är framtiden.

Och om nu kartläggningen är så viktig varför är det då bara rävspillning som ska samlas ?? borde inte Vargspillning också samlas i de påsarna? de sprider väl i högre grad när de springer eller åker från norr till söder??

Hittar du vargspillning är man säkert intresserad av det, men kanske inte från SVA... för DNA-bestämning om inte annat. Parasiter är ofta värdspecifika.

Publicerat

Så Vargen har ingen dvärgbandmask?

Publicerat
  • Författare

En annan maskart.

Publicerat

En annan maskart.

Har läst det!

är den inte farlig för människan som rävens ?

Publicerat
  • Författare

Nix, inte lika i alla fall efter vad jag förstått. Vargen kan bära rävens dvärgbandmask, men eftersom vargen sällan tar sork (som är mellanvärd) är det inte vanligt. Vargens dvärgbandmask har hjortdjur som mellanvärd.

Publicerat

Ny info för mig!

Tackar för den!

Dock så gäller samma motsträviga inställning ang rävarna fortfarande, men det är ju frivilligt. :cool:

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.