Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

6,5:a

Featured Replies

Publicerat

Hej!

Går i funderingar på inhandla en 6,5:a, främst avsett för bockjakt. Har fått erbjudande på tre olika vapen. En ombyggd Mauser, pris ca 2000 kr. En Sako 75 Lyx (tillverkad år 2000), pris 11000 och en CG 1900, priset är ej ännu bestämt. Vilket av dessa vapen är att föredra? Hade även tänkt att använda mig av ett Leupold eller Meopta, men är inte riktigt säker på vilket av dessa sikten man skall satsa på?

Publicerat

Har dålig koll på de två förutom Sakon.. Kladdat på en Sako 75 Lyx i kal .243 och herrejösses vilken mysig bössa! Den var möjligen något tung men man riktigt kände att denna pjäs kunde skjuta ruskigt tätt med rätt grejer i pipan! Det som störde mej med den bössan var att den saknade löstagbart magasin.. Annars en toppenbössa!

Mvh!

Publicerat

Sako ska ju vara fina bössor, har ingen erfarenhet själv men hört av andra. Har dock en cg 1900 själv som jag trivs oerhört bra med och som dessutom skjuter fint.

Skulle tro att du får betala halva priset för 1900án jämfört med Sakon och varför då inte lägga mellanskillnaden på en bra kikare och vipps har du ett bra jaktpaket.

Publicerat

Klokt svar mickel.!!!!!

Håller med till fullo... mvh

Publicerat

Om du bara ska ha bössan till bockjakt så är 6,5x55 perfekt nästan - vill du kunna använda den till klass 1 så bered dig på att köpa en ny bössa sedan pga blyförbudet. Det dräller idag av beggade 6,5or hos handlarna så man kan göra fynd!

Publicerat

Av de tre nämnda hade jag inte valt någon ;D

Publicerat

Till några av ovanstående skribenter:

Jag skall bara använda den till bockjakt. Och till Twinn, något annat märke att rekommendera?

Har fått ytterligare ett erbjudande på en Tikka Continental, vilken jag har hört skall vara en bra bössa. Har sedan tidigare en Tikka Master Standard (.30-06), vilken jag är tämligen nöjd med.

Publicerat

Beritsson - en mkt fin begagnad Sako Hunter (inte 75 utan äldre) kan du få för ca 5000 beroende på modell. Dessa äldre bössor skjuter oftast bättre än nya Sako och bättre än ngt annat för den delen. Leta en sådan istället - tex på annonssidorna här på jaktsidan...

Publicerat

Har själv en cg1900 6,5:a med ett leupold sikte som jag använder till endast bock jakt. Och jag kan armt rekomendera denna bössa.

Mvh

Publicerat

Ligger ett par beggade Remington 700 6,5x55 på blocket för 3-4000:- den för 3000:- ser ut att vara i nyskick. Den hade varit mitt val och garanterat överlevt både mig och grabben som är ett 1 år. ;D

http://www.blocket.se/vi/8909386.htm?ca=18_s

Det är den som ser ut att vara i nyskick. Mitt val!!

Publicerat

mm den var riktigt fin...

Hade jag inte varit i full gång med att flytta så skulle jag lagt ett bud....

Så riktigt fin ut...

mvh

Publicerat

Den för 2000:- gick omgående låg nog inte ute mer än ett par timmar.

Ja det hade onekligen varit mitt val. ;D

• 4 weeks later...
Publicerat

Ett tips är att du håller dig borta från amerikanska modeller  typ remington . Jämför slutstycke gången i en remington med en Tikka eller Sako    det är som natt & dag . Hade jag varit som dig så hade jag hittat en billig Tikka och lägg mer pengar på optiken . Det tjänar du på i längden

Publicerat

Det sämsta alternativet är att köpa den ombyggda 96:an för 2000 kr. Kan du pruta 1500 kr så kanske... men mer än 500 kr ska man inte betala för en 96:a, för det är fortfarande en 96:a hur bra ombyggd den än är.

Innan du köper en beg. Sako 75 för 11.000 kr, så kom ihåg att det finns ett mycket bättre sätt att spendera dom pengarna.

Det som nämndes här tidigare - en beg. Sako eller Tikka av äldre modell för 3000-5000 kr. Lägg sedan mellanskillnaden på en plastbäddning och ev. tryckestrimning. Eller så kanske du lägger skillnaden på en ny bra pipa.

Då får du garanterat en studsare som precisionsmässigt klår alla nya "underverk" med marginal.

Jag gjorde ett liknande val: en Sako Forester .308 från slutet av 70-talet. Med plastning, en monterad gummibakkappa, omblånering samt lite småtrimningar hamnade jag på ca 5500 kr.

Pipan är mycket fräsch invändigt så därför blir det ny fin kolv istället. Resultatet är en studsare som både är bättre och billigare än en fabriksny.

6,5X55 är ett perfekt val för dina ändamål. När det gäller egenprecision, skjutbarhet och ballistiska egenskaper så slår den det mesta. I alla fall om man ska ha en patron som är hanterbar i fältmässiga skjutställningar i jaktvapen.

mvh Danne

Publicerat
Ett tips är att du håller dig borta från amerikanska modeller  typ remington . Jämför slutstycke gången i en remington med en Tikka eller Sako    det är som natt & dag .

Que?

Slutstyckegången på Remingtons 700-system är ju kanonbra...

Men kanske dom blivit sämre med åren...

Publicerat
Slutstyckegången på Remingtons 700-system är ju kanonbra

Ja inte jämfört med 1900áns. Sen får alla inbitna Rem ägare på forumet säga vad dom vill. Av dom Rem 700 jag provat har ingen kunnat uppnå samma lätthet i slutstycksgång.

Det är väl ingen slump att de flesta skyttar på kulstigar samt jaktskyttar använder 1900..

Publicerat
Que?

Slutstyckegången på Remingtons 700-system är ju kanonbra...

Men kanske dom blivit sämre med åren...

Jag förstår inte heller vad han menar???

Men å andra sidan så är inte ett vapens slutstycksgång någon stor fråga för mig.

/Micke