Publicerat Februari 23, 201313 yr Tja en vän till mig har en damm där ett rådjur gick genom isen rådjuret drunknade och låg i damen(kan inte legat länge). när det togs ut blödde det en hel del. Är det farligt att äta köttet?
Publicerat Februari 23, 201313 yr Författare Det är svårt att säga någon exakt tid men Max 4 timmar det var varmt/ljummet inne givetvis kallt på utsidan.. Det är ingen konstig lukt och det ser bra ut.
Publicerat Februari 23, 201313 yr Ok,då är det nog ingen fara. Man bör ta ur klövdjur inom ett par timmar sägs det. Sen börjar bakterier att vandra igenom sägs det. Kanske nån som har fakta i ämnet? Sen kanske det inte blir det möraste köttet pga utebliven avblodning m.m. /Lars.
Publicerat Februari 23, 201313 yr Författare Ok tack för svaren kul med seriösa forum.. Provar och genomsteker mer än vanligt och får leva med segheten SIF..
Publicerat Februari 23, 201313 yr Precis, det är nog dålig avblodning. Glöm inte berätta här sen så vi vet och får ta del av lärdomarna:)
Publicerat Februari 23, 201313 yr Troligen inte sämre än ett skjutet rådjur, jag hade iaf inte varit rädd för att äta det om det inte legat längre än 7-8 h. Om den inte hade så ont och mådde så dåligt att den inte orkade längre förstås
Publicerat Februari 23, 201313 yr Det viktigaste momentet när man skall använda köttet som människoföda är att avbloda det,alltså att få bort blodet ur muskulaturenså fort som möjligt,allt eftersom tiden går så försämras möjligheterna att få bort blodet och i samma tidskurva försämras kvaliteten på köttet och det kan gå jävligt fort!Blodrester i köttet är definitivt inget att rekommendera,aldrig hört talas om"surkött"?Uppstår ofta i samband med skottskador eller att djuret inte är ordentligt avblodat.När man då väljer att ta tillvara blod(grisblod i synnerhet)för att tillverka olika blodprodukter(blodpudding,fy fan)ja då måste man röra runt i blodet så det inte levrar sig för då är det förstört,samma händer om blodet får stanna kvar i muskulaturen,Jag vill verkligen inte påstå att jag är expert på området,detta är bara gammal kunskap som jag lärt mig från barndomen"man äter inte självdöda djur"!!!
Publicerat Februari 23, 201313 yr Det viktigaste momentet när man skall använda köttet som människoföda är att avbloda det,alltså att få bort blodet ur muskulaturenså fort som möjligt,allt eftersom tiden går så försämras möjligheterna att få bort blodet och i samma tidskurva försämras kvaliteten på köttet och det kan gå jävligt fort!Blodrester i köttet är definitivt inget att rekommendera,aldrig hört talas om"surkött"?Uppstår ofta i samband med skottskador eller att djuret inte är ordentligt avblodat.När man då väljer att ta tillvara blod(grisblod i synnerhet)för att tillverka olika blodprodukter(åblodpudding,fy fan)ja då måste man röra runt i blodet så det inte levrar sig för då är det förstört,samma händer om blodet får stanna kvar i muskulaturen,Jag vill verkligen inte påstå att jag är expert på området,detta är bara gammal kunskap som jag lärt mig från barndomen"man äter inte självdöda djur"!!! Mjo, hänger du djuret i 25 grader så är det garanti på att det kommer lukta härsket på 1-2 dar. Men hänger du djuret bra kallt så tar det tid innan även innan blodet härsknar. Har styckat rätt många huvudskjutna vilt som inte tömts på blod och ganska sällen reagerat på att blodet luktar. Samma sak på ett slakteri. Hur snabbt och väl du än sticker ett djur så får man inte ut precis ALLT blod ( bara att gå och kolla på golvet i kylrummet där kroppen hänger). Och du kan hänga kroppen i 3 veckor utan att det lilla kvarstående blodet luktar illa. Prova att stycka en häst så ska du få se på blodiga skärbrädor, och inte luktar det illa för det det en tämligen steril miljö i djurkroppen som tillsammans med kyla gör att blodet inte härsknar så fort. Går MKT fortare om du sammlar en hink med blod och ställer i kylen!
Publicerat Februari 23, 201313 yr Börjar djuret lukta illa när det hänger på mörning vågar jag nästan garantera att det är pga stresskött (mjölksyra osv) och inte pga. att blodet är härsket. Riktigt stressat kött kan bli dåligt ganska fort. Det ser du på slaktkroppen om köttet är väldigt mörkrött eller ibland vattningt/blaskigt. /Oscar