Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

.284Win GP Rifle

Featured Replies

Publicerat

Ja då har den kommit hem och dom första 20 kulorna har tagit sig igenom pipan.

När jag bestämde mig för att göra ett custombygge för långhåll och jakt så hade jag bestämt mig för en fullcustom, blueprintad låda, match pipa, AICS mag syntet kolv

Bestämde mig för en Surgeon låda, krigerpipa och Macmillan kolv.

Jag tog en tripp till GP Rifle för att titta närmre på denna låda för jag skulle ha Long action för att inte bli begränsad på patronlängden, Picatiny skena och system är fräst i från samma stycke metall, mycket stadigt och så är det 20 MOA lutning på skenan. Han visade mig även en kolv han hade på hyllan, en KMW kolv, inget jag har hört talas om, men den var riktigt ergonomisk och genomtänkt i ett snyggt camo mönster, MÖP som man är så föll jag för den istället för en Macmillan. Efter lite forskning på nätet så hittade jag info om denna kolv och det visade sig att det är macmillan som gör dessa kolvar åt KMW, borgar för kvalitet.

Pipan är en Kriger 1-9 twist och 23mm grov i myning och 24" lång.

Spuhr fäste håller för tillfället en Hensoldt 4-16x56, kikaren är till salu (se tråd i säljes) vill ju nu ha högre förstoring då dom har byggt en riktigt fin precisions rigg, en sån som man bara behöver sätta upp ett A4 med en vit markerings lapp på för att skjuta träffbilder. Smeden som byggde bössan gjorde en provskjutning och sköt en 10mm träffbild med 5 skott på 100m.

Kalibern är ju inte den vanligaste, va inne på en 7mm-08 först, men som tur va så ända jag mig till 284 Win, en välldigt potent patron.

Och lite ögon godis denna söndag! Klicka på bilderna så blir dom större

post-12217-0-65213000-1361684402_thumb.j

post-12217-0-73714600-1361684432_thumb.j

post-12217-0-30414100-1361684465_thumb.j

Publicerat

Såg ju inte fel ut det där, för ändamålet. Totvikt?

Se till att ni inte förväxlar leksaker bara...

Publicerat
  • Författare

Totvikt ca 8 kg, för ändamålet rävvak, vak på rådjur samt skytte så är det inga kostigheter.

Ja det är sällan som pappa att man får ha sakerna i fred från sin 4åriga son, man får passa på att ge vapenvana och säker vapenhantering, Han lär sig fort :)

Publicerat

Vad är det för beläggning på lås o pipa?

Ja o så grattis såklart:D

Publicerat

Har du nån lutning på spuhr fästet också eller räcker det med 20 moa i skenan?

Publicerat
  • Författare

Beläggningen är Dura coat

Ingen lutning på fästet bara på skenan, och det räcker för mig jag kommer nog alldrig att skjuta på längre avstånd än 1000m

Publicerat

Grattis till en ruskigt läcker bössa kamrad för en intressant patron! :thumbsup: Vad för kulor ska du köra med?

Publicerat

Hade nöjet att kladda dräggla och provskjuta den lilla läcker biten idag. :wub:  Fanns inte mycket mer att önska sig

Publicerat

Riktigt fint extra allt bygge med ordentliga komponenter.

C. J. har gjort bra jobb i vanlig ordning.

Publicerat

Mycket fint bygge den lär skjuta riktigt bra :thumbsup:

Publicerat
  • Författare

Träffbilder på bygget kommer så småning om, labbar lite med kulor och laddningar för tillfället, men det ser lovande ut!

Publicerat
  • Författare

Hade nöjet att kladda dräggla och provskjuta den lilla läcker biten idag. :wub:  Fanns inte mycket mer att önska sig

Var det mig eller bössan du menade nu? :huh:

Publicerat
  • Författare

Grattis till en ruskigt läcker bössa kamrad för en intressant patron! :thumbsup: Vad för kulor ska du köra med?

HAr provat Berger 168gr VLD skjuter bra, ska prova 162gr A-max när jag får hem dom, ska även prova 180gr VLD när dom kommer, långa leveranstider just nu på kulor.

Publicerat

HAr provat Berger 168gr VLD skjuter bra, ska prova 162gr A-max när jag får hem dom, ska även prova 180gr VLD när dom kommer, långa leveranstider just nu på kulor.

Provade du mitt recept på 168 berger.

mvh christer

Publicerat
  • Författare

Provade du mitt recept på 168 berger.

mvh christer

Nej har inget 204 krut hemma, bara N560