Publicerat Februari 25, 201313 yr Jag har kollat på de olika länsstyrelsernas hemsidor - men jag tycker det är skitsvårt att få en översikt om hur man går tillväga för att jaga på statens mark. Jag skulle vilja veta vad lottning av jakt innebär. Hur ska man tänka innan man väljer mark? Jag tänker på saker som boende och vägar i relativt nära anslutning till jaktmarken. Studerar man kartor för att få en uppfattning om det? Finns det några områden ni rekommenderar för en oerfaren 08?
Publicerat Februari 25, 201313 yr Lobo,jag skrev alldeles nyss på tråden ovan,där får du lite inblick i hur det går till,men jag kan väl fortsätta lite till,det är alltid lika glädjande att det finns nya hugade spekulanter på att komma in i den fantastiska fågelhundsjakten(en gång börjat kan du aldrig sluta)när jag kom in i denna värld för ca 30 år sen,då hade jag varit en hel del i fjällvärlden å vandrat å fiskat och jag visste lite vilka delar av fjällkedjan som attraherade mig mest,sedan började jag titta på kartan,precis som när man skulle vandra,kolla hur nära vägar fanns,möjlighet till båt eller om det behövdes helikopter,när man väl bestämmer sig för ett område så är det inga problem med boende,det finns gått om boende att hyra,speciellt vid denna tiden när semesterglöden har börjat falna.Men det var lite enklare innan den "fria fjälljakten"då ringde man runt till samebyarna å kollade av vad som fanns,nu är det mer som "polsk riksdag"utom i dom områdena som är kvoterade,där anmäler du dig till lottning på resp.LS. och på formuläret får du fylla i när och var du helst vill jaga(tåssåsen undantaget)där anmäler du ditt intresse direkt till samebyn,kan va så även i Ammarnäs(vet ej)sen får du lita på Fru Fortuna! Idag är det förmodligen enklare att boka stuga å annat,för nu finns ju ta mig fan allt på nätet,när jag började då va det inte många som ens hade mobiltelefon,var dock själv en pionjär på det,stora som en halv resväska,men vad hjälpte det när den inte funka i norrland ändå.Fiskade lax i Norge nån gång i början av 80talet,döm om min förvåning när jag kunde ringa hem på den! Det är bara att kolla runt å pröv,med åren bygger man upp ett kontaktnät som med allt annat man håller på med och då brukar det dyka upp möjligheter både här å där,beror mycket på hur man själv är,med ett öppet sinne och ärlighet kommer man långt.(egen erfarenhet)
Publicerat Februari 25, 201313 yr Författare Tack, don c. Jag tror nog som du säger att mycket kommer av att prova lite marker skaffa kontakter och erfarenheter. Det är saker som man inte kan få gratis trots alla tekniska framsteg såsom internet. don c - jag tror mycket var enklare förr - vi översköljs av information och valmöjligheter vilket förlamar en. Dock uppskattar jag detta forum - många sjyssta hederliga jägare som inte tvekar att dela med sig av sina erfarenheter.
Publicerat Februari 25, 201313 yr För den oinvigde är guide ett otroligt hjälpmedel om man inte har vänner som kan ta en ut o visa. Kostar en slant men vad gör inte de idag?