Publicerat Februari 25, 201313 yr Tja, Jag har en get som har haft diarre i stort sett hela vintern. Har låtit henne vara eftersom hon dels haft ett kid men även för att hon verkade bli bättre ett tag. Nu verkar hon bara bli sämre och är alldeles svart i baken. Har ca 10 till 12 rådjur varje dag här som äter och alla andra verkar må bra. Matar dom med renfor och krossad havre, har gjort det i flera år och det har aldrig varit problem. Ja vad ska man göra? Ska man skjuta bort na? Ska man ringa polisen eller?
Publicerat Februari 25, 201313 yr Tyvärr uppkommer detta, det finns ingen vetenskaplig orsak till eländet( vad jag har läst). Det drabbar alla åldrar och kön. Man upptäckte det först på 80-talet. Jag hittar någon/några varje år med samma symtom ( senvinter, tidig vår). Vet ej om det finns dokumenterat under lite mer varma årstiden. Tråkigt är det i allafall
Publicerat Februari 25, 201313 yr Vi skjuter egentligen inga getter men det var en ensam get som hade hållit till på våran och grannarnas tomter ett tag och den hade kraftig diarré och hade även en läkt skada på sidan. I slutet av januari så gick den ute på åkern och den hade inte blivit bättre så brorsan sköt den. Det var en ung get och den hade gott om talg och verkade vara i bra skick trots diarré. Farsan sköt en bock för 15 år sedan med diarré annars har vi inte sett det på något annat rådjur och då har vi mycket rådjur här på ön! Hoppas att den klarar sig.