Publicerat Februari 25, 201313 yr Träffade en bekant idag som lider samvetsmässigt. Han har en trebent dov som går på åtlen och äter. Osäker på typ av skada, men treben't ... Jag sa skjut! Han sa, jag får inte, eftersom att det är "utanför tiden för dov" Jag hävdar att är den skadad är det inte jakt. Och då borde han väll kunna knäppa den utan problem.
Publicerat Februari 25, 201313 yr Är väll jakt fram till sista februari på dov? Oavsett så går det ju att ta bort den om den är trebent och verkar lida av det.
Publicerat Februari 25, 201313 yr Lider den av det och ser ut att inte må bra så är de avlivning och inte jakt, alltså fullt lagligt!
Publicerat Februari 25, 201313 yr Ring 114 14( polisen) och kolla om avlivning. I Sverige får inget skadat vilt lida.
Publicerat Februari 25, 201313 yr Tja Jaktförordningen 40b § Anträffas frilevande vilt så skadat eller i sådan belägenhet att det av djurskyddsskäl snarast bör avlivas, får djuret avlivas även om det är fredat eller om avlivningen sker på annans mark. Förordning (2009:1265). Lider djuret allvarligt/till undvikande av en lång o utdragen död , snarast avlivas.... /Christian
Publicerat Februari 25, 201313 yr Träffade en bekant idag som lider samvetsmässigt. Han har en trebent dov som går på åtlen och äter. Osäker på typ av skada, men treben't ... Jag sa skjut! Han sa, jag får inte, eftersom att det är "utanför tiden för dov" Jag hävdar att är den skadad är det inte jakt. Och då borde han väll kunna knäppa den utan problem. Kontrollera med polisen på orten. Vi har gjort det någon gång på älg och har fått klartecken och sedan har dom kommit o kontrollerat skadan och därmed allt ur världen.
Publicerat Februari 25, 201313 yr Är ju som sagt jakttid till sista februari. Ska det pangas på belyst åtel utanför normal jakttid(alltså mer än 1h efter solens nedgång) kan det ju vara bra att kontakta polisen innan och få klartecken...
Publicerat Februari 25, 201313 yr Skjut. Efter skott kan man meddela polisen och då tala om varför man skjutit. Om någon mot förmodan ringt och anmält så är det bättre att där finns ett HR på händelsen redan innan. Mvh!