Publicerat Februari 26, 201313 yr Hej har nyligen börjat handladda och har ett par frågor.Jag har köpt lees billiga svarv kitSka man kalibrera och skicka bort tändhatten innan man svarvar eller ska case length gauge pinnen ta i tändhatten?Jag har trimmat ett par hylsor som ligger under trimma till längden är dessa säkra att ladda?Och har även funderingar om hur djupt man ska sätta kulorna kan inte hitta någon information om det... har laddat cirka 150 .222 och ett tjugotal 6.5x55 har satt dom så djupt som spåren ungefär. Har utgått ifrån en fabriksladdad .222 patron där kulan är satt ungefär till det lilla skåran på kulanHar även svårt att hitta laddata vill inte ladda dyra premium kulor då jag inte ser poängen i att ladda .. inte nu i alla fall vill mest ha patroner jag kan skjuta stående så precisionen är inte så viktig. Har mest laddat .55 grains kulor till .222an har utgått efter normas laddataHar lite funderingar om dessa kulor(hur ska de laddas?)55gr FMJ-BT w/Cann Hornady55gr SP Prvi Partizan55gr V-Max Hornadyladdade 55 grains winchester fmj-bt med 18.90 grains av norma 200 dessa sotade en hel del så jag lade undan dem. Prövade med 19.10-19.20-19.30 alla dessa gick fint och sotade inte alls skött helt ok snus dosa på 100 meter och fungerar utmärkt till stående träning ca 2.3 kr per patron.Har i övrigt varit väldigt försiktig och noggrann men hur ska man kunna mätta COL ifall hylsorna inte är exakt lika långa...? Och hur ska man hitta denna information till olika kulor.. har googlat men ej funnit. Om jag inte nu har missförstått deta så står COL för (Cartridge Overall Length) som betyder patronens total längd..? har även funderat kring detta med headspace men har bara kört med verktygen som manualen säger..
Publicerat Februari 26, 201313 yr Prova att läsa denna: http://sv.wikibooks.org/wiki/Handladdning_f%C3%B6r_jakt_och_%C3%B6vningsskytte Raggarö
Publicerat Februari 26, 201313 yr Författare Prova att läsa denna: http://sv.wikibooks.org/wiki/Handladdning_f%C3%B6r_jakt_och_%C3%B6vningsskytte Raggarö Har läst den ett flertal gånger, dock svarar den inte på mina frågor. tack ändå!
Publicerat Februari 26, 201313 yr Längdsvarvning sker efter kalibrering, det är först då som hylsan ev blir längre, ie utan tändhatt i. COL är kul specifikt, dvs det är förenat med okända tryck att sätta kulor till arbiträra, dvs godtyckliga djup. Nu kommer det säkert att gå bra men det är inte rätt metod som ny laddare att göra på det viset. /CHristian
Publicerat Mars 7, 201313 yr Dra den alltid genom tändhattsutslagaren innan du trimmar dom annars slutar du upp med för långa hylsor och då kommer dom fastna i pipan efter skottet! Hänt flera gånger när en gubbe ladda åt mig förut. Sen fick jag veta vad han gjorde fel.
Publicerat Mars 7, 201313 yr Författare Dra den alltid genom tändhattsutslagaren innan du trimmar dom annars slutar du upp med för långa hylsor och då kommer dom fastna i pipan efter skottet! Hänt flera gånger när en gubbe ladda åt mig förut. Sen fick jag veta vad han gjorde fel. Tack! Har filat ner lee pinnen lite och nu blir hylsorna rätt längd dock undrar jag ifall man kan ladda om hylsor som har blivit trimmade/skjutna för korta? På .222 har jag förstått det som att max längd är 43.18 mm och trimma till längd är 42.93 jag har en del hylsor som ligger på 42.90mm 42.80mm och någon enstaka på 42.70mm är dessa säkra att ladda..?
Publicerat Mars 8, 201313 yr Tack! Har filat ner lee pinnen lite och nu blir hylsorna rätt längd dock undrar jag ifall man kan ladda om hylsor som har blivit trimmade/skjutna för korta? På .222 har jag förstått det som att max längd är 43.18 mm och trimma till längd är 42.93 jag har en del hylsor som ligger på 42.90mm 42.80mm och någon enstaka på 42.70mm är dessa säkra att ladda..? Det är ingen fara att skjuta hylsor som är för korta